De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samenwerken in leren en verbeteren

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samenwerken in leren en verbeteren"— Transcript van de presentatie:

1 Samenwerken in leren en verbeteren
Congres ‘Maken we samen het verschil?’ Menno Reijneveld, Lucienne van Eijk & Eddy de Tiège 27 juni 2017

2 TOPICS 27 juni Wat is C4Youth en wat doen we?
Vier type teams voor de basisondersteuning jeugd Actie onderzoek in 3 gemeenten Discussie op basis van casus & stellingen

3 Wat is C4Youth? Doel: Zorgdragen dat de transitie en transformatie optimaal worden ondersteund door kennis. Missie: Samenwerken in leren en verbeteren. Uitgangspunten: Innovatie Kenniscirculatie Monitoren van effecten Participatie van ouders & jongeren Diversiteit

4 Wat doen we op dit moment?
Drie projecten Versterking basisondersteuning Participatie ouders en jongeren Monitoring transformatie zorg voor jeugd in Groningen Drie fasen Inventarisatie en planvorming (2016) Experimenteren en verbeteren (2017 – medio 2018) Uitrollen en bestendigen (medio 2018 –2019)

5 Groninger Functioneel Model (GFM)

6 Basisondersteuning – organisatie
Vier typen van organisatie van de basisondersteuning: Uitgebreid CJG  medewerkers toegevoegd aan CJG voor uitvoeren nieuwe taken – 14 gemeenten Sociaal team  alle taken onderdeel van breed sociaal team (0 – 100 jr) – 5 gemeenten Samenwerking CJG - sociaal team  CJG voert oude taken uit, nieuwe taken worden door of i.s.m. sociaal team uitgevoerd – 1 gemeente Basisvoorzieningen met netwerk of team voor nieuwe taken  basisvoorzieningen zoals JGZ, welzijn, scholen voeren oude (CJG)-taken uit, en netwerk of team voert nieuwe taken uit – 3 gemeenten Ad 2: WMO + jeugd Ad 4: preventie gebeurt al goed in voorliggend veld

7 Basisondersteuning - organisatie

8 Basisondersteuning - organisatie
Is er een teamleider (coördinator/manager) per team? Ja 87% (20) Anders 13% (3) Wat zijn de verantwoordelijkheden van de teamleider? Een vergelijking van de vier typen teams laat zien dat in de ‘uitgebreide CJG’s’ de teamleiders meestal geen leidinggevende taken hebben, en in de ‘sociale teams’ juist wel. Anders: combinatie teamleider en coördinator of verschillen voor meerdere teams. Basisvoorzieningen met netwerk Leidinggevende taken – aanstellen nieuwe teamleden, functionerings-/ beoordelingsgesprekken, ziekte en vervanging Aansturing werkproces – ontwikkeling werkwijze, werkplannen, organiseren overlegvormen, verdeling caseload Inkoop diensten – bijkomend tov. Zin/pgb. Maatwerkbudget Verbeterpunt: veel twijfel optimale organisatievorm (netwerkorganisaties of 1 werkgever (gemeente, welzijn, coörperatie) voor een team hebben beide voor- en nadelen.

9 Basisondersteuning – organisatie
Eén van de uitgangspunten van de transformatie is: ‘meer ruimte voor professionals om de juiste ondersteuning te bieden’. 87% (20 gemeenten): inderdaad meer bevoegdheden dan voorheen. (na doorvragen) bij aanzienlijk aantal gemeenten nog: geen verbeterde toegang tot andere instellingen zoals wooncoörperaties (niet bij 39%, 9 gemeenten), geen (goede) afspraken over wie mag beslissen om een uitzondering op een regel te maken (65%, 15 gemeenten). geen maatwerkbudget (niet bij 39%, 9 gemeenten), Onbekendheid, handelingsverlegenheid of dekking van risico’s (gemeente of moederorganisatie)

10 Basisondersteuning - werkwijze
Welke situatie is het meest van toepassing als het gaat om: Er zijn hier geen opvallende verschillen tussen de vier teamtypen. Lichte ondersteuning - Vrij toegankelijke jeugdhulp: Enkelvoudige problematiek (problemen op één levensgebied) of problemen waarbij de inzet van een specifieke kortdurende interventie kan volstaan. Flexibele ondersteuning - In principe vrij toegankelijke jeugdhulp: Echter voor de juiste inzet is afstemming met de expertpool gewenst. Meervoudige complexe problematiek. Bijvoorbeeld: problemen op meerder levensgebieden als jeugdige opvoeder en gezinssysteem; en/of matige tot ernstige zorgen over de veiligheid; en/of geen weinig leerbaarheid/motivatie tot verandering Intensieve ondersteuning - Niet vrij toegankelijke jeugdhulp: Advies expertpool noodzakelijk. Meervoudige complexe problematiek waarbij een intensieve/specialistische vorm van behandeling nodig is, zoals dagbehandeling, verblijf of gedwongen kader. Anders: afhankelijk van beschikbaarheid in team, verleningsbeschikking nodig -> doorverwijzing, langer dan half jaar/ meer dan vijf gesprekken -> verwijzing

11 Basisondersteuning – werkwijze
Wanneer schakelt het team kennis van externe experts in? Een vergelijking van de vier teamtypen laat zien dat bij de taken coaching, advies over lichtere vormen van hulp (afschalen), deskundigheidsbevordering en ondersteuning bij triage de ‘uitgebreide CJG’s’ relatief vaak aangeven dat zij hiervoor nooit externe deskundigheid inschakelen. Deskundigheid: wat in het team, wat daarbuiten, hoe optimale samenwerking realiseren Voor BO is EP niet zichtbaar en vice versa.

12 Actie onderzoek … in drie gemeenten: Stadskanaal, Marum & Ten Boer
Leercyclus op gang brengen Actiefase: Op basis van ‘Zelftest Teams Basisondersteuning’: wat zijn belangrijke knel- en aandachtspunten?’ Wat is de ‘teamlogica?’ Evaluatiefase: bereiken we wat we willen bereiken?

13 Actie onderzoek - vervolg
Welke thema’s? Gemeente A: Proces- en casusregie Taken en rollen Competenties Gemeente B: Visie en missie Teamgevoel Gemeente C: Participatie ouders/jongeren Casusregie Preventief werken

14 Casus 1 Aanmeldformulier komt binnen bij team
Meisje (8 jaar) krijgt al jaren behandeling bij een ggz instelling i.v.m. autisme en het horen van stemmen Heeft moeite met grenzen Is erg druk en maakt moeilijk contact met andere kinderen

15 Casus 1 - vervolg Moeder zou graag willen dat haar dochter vooruitgang maakt wat betreft sociale vaardigheden en contacten met leeftijdsgenoten Bij gewenste hulp geeft moeder aan dat zij op advies van de instelling een indicatie voor een zorgboerderij wenst zodat zij en haar partner ontlast worden in de zorg

16 Vraag 1 Wie is hier de casusregisseur:
de professional uit het basisteam, de (externe) hulpverlener, of beiden?

17 Vraag 2 Wat valt wel/niet onder casemanagement? Triage?
Zorgtoeleiding? zorgcoördinatie?

18 Vraag 3 Hoe geven basisteams en (externe) hulpverleners het beste invulling aan integrale hulp met 1 regisseur?

19 Stelling 2 Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Er zou altijd iemand uit een gemeentelijk team bij een behandeling betrokken moeten zijn.

20


Download ppt "Samenwerken in leren en verbeteren"

Verwante presentaties


Ads door Google