Download de presentatie
GepubliceerdKrista de clercq Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Referentiekader Onderwijskwaliteit
Katholiek Vlaams Onderwijs Directies Basisonderwijs
2
Waarover gaat het? Kwaliteitstoezicht Extern Intern
door de overheid, via doorlichting van de onderwijsinspectie Naast eindtermen, leerplannen, peilingtoetsen Intern Cfr. ,,Beleidsvoerend vermogen’’, kwaliteitsdecreet, mei 2009
3
Huidige CIPO-model/toezichtskader
Geïmplementeerd via afvinklijsten
4
Van CIPO naar OK Beleidsnota Opdracht van Minister CIPO > (R)OK
Kwaliteitsbeleid scholen centraler in externe kwaliteitsbewaking Scholen vertrouwen geven In sfeer van autonomie neemt men verantwoordelijkheid Opdracht van Minister Inspectie, koepels en begeleiding: ontwikkel kwaliteitskader Ernstige bevraging van stakeholders Afwerking in een stuurgroep CIPO > (R)OK Marketing
5
Ambassadeurs van (R)OK Leerling ouder directeur leerkracht
Samen Oog voor Onderwijskwaliteit
6
Akkoord Akkoord en ondertekening ROK Toezichtskader nog onbekend
Instrumenten waarmee onderwijs-inspectie naar scholen trekt Extra ROK’en BVH: Bewoonbaarheid, veiligheid, hygiëne nog in de startfase GKK: voor beroepsgerichte Wordt geïntegreerd
7
Kwaliteitsverwachtingen
IJkpunten inzake kwaliteit waaraan de school met eigen beleid werkt
8
Vier rubrieken De school bereikt resultaten en effecten
De school stimuleert de ontwikkeling van alle lerenden De school onderzoekt en ontwikkelt op systematische wijze haar onderwijskwaliteit De school voert een beleid, rekening houdend met haar context- en inputkenmerken
9
Kwaliteitsbeelden: louter verhelderende toelichting bij de verwachtingen
11
Regelgeving Kwaliteitsdecreet: korte beschrijving
Besluit Vlaamse Regering: reeks kwaliteitsverwachtingen Als verhelderende toelichting, zonder juridisch effect: kwaliteitsbeelden
12
Voorbereiding en inwerkingtreding
Pilots In november 2016: 3 basis– en 4 secundaire scholen In februari 2017 en in mei 2017, om te leren hoe onderwijskwaliteit te leren inschatten er professionele dialoog over te voeren ze te objectiveren via ontwikkelingsschalen Eerste trimester Met hele team, zonder juridische consequenties voor scholen Geen verslag aan de school wel feedback Deelname begeleiding aan deze proefdoorlichtingen Definitieve invoering ROK 1 januari 2018
13
ROK en Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Koepel en begeleidingsdienst zaten mee aan tafel Veeleer tevredenheid: geeft ruimte en vertrouwen Bij correcte hantering scholen en inspectie: nadruk op kwaliteitsontwikkelingsperspectief Gevaar? opstelling vanuit louter verantwoordingsstandpunt vervloeiing profielen inspectie en begeleiding geven we inspectie inzage in/toegang tot het hoe, tot onze processen?
14
ROK en Katholiek Onderwijs Onderwijsinspectie
Geen tabula rasa Effecten, resultaten blijven belangrijk ,,Triangulatie’’: observatie, documenten en gesprekken CIPO versus (R)OK Shift richting ontwikkeling vs. verantwoording Wel een ernstige mindshift Taalgebruik!
15
School en onderwijskwaliteit
Centrale begrip Schooleigen onderwijskwaliteit: school werkt er actief aan als dagelijkse bekommernis om onderwijs- en opvoedingskwaliteit Doel Energie schoolteams richten op schooleigen kwaliteitsbeleid Kwaliteitsontwikkeling zo aanpakken dat kwaliteitscultuur ontstaat Gezamenlijke verantwoordelijkheid van schoolteam Kwaliteitsdecreet: ,,beleidsvoerend vermogen’’ Is iedere school al bezig met kwaliteitsontwikkeling ? School bepaalt zelf hoe ze eigen kwaliteit onderzoekt/bewaakt Iedere school is en blijft eigenaar van haar model Aan werken binnen geest van ROK Geen nieuw element bovenop alle andere Als je werkt aan ZILL, aan professionalisering, aan identiteit (KDS) … werk je meteen ook aan onderwijskwaliteit
16
School en onderwijskwaliteit (2)
School vertrekt van visie, opvoedingsproject Kwaliteitscirkel laten draaien In kader van een traject om voortdurend beter te worden Doelgericht, cyclisch, systematisch School laat zien dat ze met resultaten iets doet Bv. tevredenheidsenquêtes Verantwoordelijkheid nemen – verantwoording afleggen Als schoolbreed beleid, van directie vs. bestuur Als specifiek aandachtspunt voor deelaspecten STEM in basisschool, hoe met kleutergroep beleidsaspect aanpakken, preventie & bescherming, enz. Met minimale registratie < > planlast
17
Pedagogische begeleiding en schooleigen onderwijskwaliteit
Hoe aaneensluitende systematiek van maken? Nood aan ondersteuning! Vraag pedagogische begeleiding! Scholen ondersteunen bij kwaliteitsontwikkeling Los van inspectie: niet (enkel) voor of na doorlichting Vertrekken van beleid van de school ter zake Begeleiding komt niet met alleenzaligmakend instrument/model Nooit in plaats van de school Als ondersteuning in traject Scholen helpen eigen toepassingskader op te bouwen
18
Pedagogische begeleiding en schooleigen onderwijskwaliteit (2)
Energie richten op actie op de schoolvloer Op vijf jaar tijd een verschil maken Voorbereiding + duur van begeleidingsplan 18-21 Visie en vorming nodig: concreet en beperkt Zie ZILL/Vorming in de katholieke dialoogschool Wetenschappelijke literatuur Zie Nederlandse Onderwijsraad (Biesta)
19
Volgende stappen ? Kernvraag: hoe ondersteunen we de scholen?
Iedere regio/congregatie speelt erop in Andere kwaliteitsinitiatieven integreren? bv. ZILL Integratie omgaan met schooleigen data bv. IDP Hoe moeilijk meetbare ook toonbaar maken? Niet alleen in cijfers!
20
kfkK
21
Kwaliteitscultuur in BVL-scholen
22
Omgaan met data Vorming
Vermijd teveel aandacht aan theoretische modellen Vertrek van casussen (good examples of practice) Vuistregels Wat leeft er in de school rond een bepaald probleem? Hoe formuleren we ons doel? Hoe dragen we er zorg voor dat de personeelsleden zich identificeren met het te onderzoeken item? Kies relatief eenvoudige, eenduidige problematieken Monitor helder wat je wil onderzoeken Vergelijk niet te snel met andere scholen, vergelijk eerst met jezelf! Datagebruik hoeft niet enkel van kwantitatieve aard te zijn. Ook kwalitatieve data zijn relevant!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.