Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoanna van de Velde Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Bernard de Leest Zumpolle advocaten
WMO Gemeente Utrecht Bernard de Leest Zumpolle advocaten
2
Regels Wmo Wmo Uitvoeringsbesluit Wmo Gemeentelijk beleid
Wmo beleidsplan: meedoen naar vermogen Verordening Beleidsregels Beleidsregels eigen bijdragen opvang Wmo Financieel besluit Wmo
3
Uitvoeringsbesluit Wmo
Voornaamste onderwerpen: Gelijkstelling vreemdeling Bijdragen in maatwerkvoorziening of PGB, maatschappelijke ondersteuning, beschermd wonen en opvang Adviespunt huiselijk geweld en kindermishandeling
4
Verordening Hfst 1 definities
Hfst 2 Procedure melding, onderzoek en aanvraag Hfst 3 PGB Hfst 4 Eigen bijdragen Hfst 5 Kwaliteit, klachten en inspraak Hfst 6 Misbruik en oneigenlijk gebruik Hfst 7 Overgangsbepalingen
5
Beleidsregels Hfst 1 Algemeen afwegingskader
Hfst 2 Het gesprek en vraagverheldering Hfst 3 Hulp in huishouding Hfst 4 Woon en vervoersvoorzieningen Hfst 5 Verstrekkingsvormen en voorwaarden Hfst 6 Procedurele bepalingen Bijlagen: tabel normering en definities HbH
6
Waar gaat de Wmo 2015 over? Doelstelling
Inclusieve samenleving, participatiesamenleving Eigen verantwoordelijkheid eerst Aanspraak in de tweede plaats Aanvullend van karakter Sluitstuk van participatie
7
Aanvullend karakter Maatwerkvoorziening afstemmen op andere regeling art lid 5 Wmo, zoals Zvw, Jeugdwet en Pw, maar ook godsdienstige gezindheid, levensovertuiging en culturele achtergrond van cliënt Eigen verantwoordelijkheid voor zover er geen aanspraak is op wettelijke voorziening voor gelijk doel en deze bestaat uit gelden, bijv, afbakening met Wlz
8
Wmo Doel: meer mensen met ondersteuning en zorg thuis kunnen blijven wonen Gemeenten verantwoordelijk voor ondersteuning (verzorging, begeleiding en participatie). Bevordering zelfredzaamheid en participatie. Compensatieplicht uit Wmo2007 wordt vervangen door de maatwerkvoorziening
9
vervolg Verplichting om maatwerk te leveren vlg Memorie van Toelichting (pag 10) ruimer geformuleerd dan de compensatieplicht Gaat om een samenhangend ondersteuningsaanbod van wat men zelf kan (eigen kracht), gebruikelijke hulp of mantelzorg
10
Doelgroep Elke ingezetene van de gemeente voor wat betreft zelfredzaamheid en participatie Elke ingezetene van NL voor wat betreft de opvang en beschermd wonen Geen inkomens en vermogenstoets Let op: wel begrenzing door algemeen gebruikelijke voorzieningen en eigen verantwoordelijkheid
11
Kanteling Behalen concrete resultaten.
Wonen in een schoon en leefbaar huis Wonen in een geschikt huis Beschikken over goederen voor primaire levensbehoeften Beschikken over schone, draagbare en doelmatige kleding Thuis zorgen voor kinderen die tot het gezin behoren
12
vervolg Zich verplaatsen in, om en nabij het huis
Zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel Heeft de mogelijkheid om contacten te hebben met medemensen en deel te nemen aan recreatieve, maatschappelijke of religieuze activiteiten
13
Zelfredzaamheid en participatie
Zelfredzaamheid: in staat zijn tot Het uitvoeren van de noodzakelijke algemene dagelijkse levensverrichtingen en Het voeren van een gestructureerd huishouden Participatie: deelnemen aan het maatschappelijk verkeer
14
Afbakening met eigen verantwoordelijkheid
Voorzienbaarheid CRvB 2014:3084 Vraag of belanghebbende zich gedurende langere tijd heeft gered RBNNE: 2013:6601 Zelfredzaamheid en financiële middelen RBARN: 2012:BY6913, CRvB 2013: 2390 Eigen leven anders inrichten waardoor minder hulp nodig is Mate van urgentie CRvB 2013:1809
15
Algemeen gebruikelijk en algemene voorziening
Algemeen gebruikelijke voorziening: bijvoorbeeld elektrische fiets, dan geen voorziening CRvB 2014:3201 Algemene voorziening: bijvoorbeeld scootmobielpool, probleem daarmee opgelost? Geen maatwerkvoorziening RBNNE:2015:1134, wanneer algemene voorziening en wanneer maatwerkvoorziening
16
Melding en aanvraag Aanvraagprocedure verandert. Eerst melding (vormvrij), onderzoek samen met cliënt, max 6 weken. Indien geen andere mogelijkheden aanvraag en vervolgens binnen 2 weken besluit. Geen wettelijk voorliggende voorzieningen, maar men moet op eigen kracht deze voorzieningen wel aanvragen Afbakening met WLZ
17
Spoedeisende gevallen
Art college moet onverwijld een besluit nemen tot verstrekking van een tijdelijke maatwerkvoorziening Voorbeeld daar waar terstond opvang noodzakelijk is, bijvoorbeeld ivm huiselijk geweld Vervolgens wordt aanvraag normaal afgehandeld
18
Utrecht: 3 toegangen tot maatwerkvoorziening
1. Via het buurtteam, bij meervoudige problematiek 2. Bij enkelvoudige problematiek, dus individuele voorziening, bijv. vervoersvoorziening, hulp in de huishouding, woning aanpassing en schulddienstverlening 3. Centrale toegang, beschermd wonen en crisisopvang
19
Onderzoek Ondersteuningsbehoeften, persoonskenmerken en voorkeuren van cliënt vaststellen Eigen verantwoordelijkheid verankerd: eigen kracht, gebruikelijke zorg, mantelzorg en hulp van andere personen uit het sociale netwerk Als probleem dan niet is opgelost, gebruik maken van algemene voorzieningen Als deze geen oplossing bieden maatwerkvoorziening = in natura of PGB
20
Maatwerkvoorziening In Verordening mo Utrecht 2015 art. 1.1
Arbeidsmatige activering: uitvoeren van onbetaalde werkzaamheden voor inwoners met zeer beperkte zelfredzaamheid Dagbegeleiding: voorziening gericht op het behouden en bevorderen van de zelfredzaamheid Dagondersteuning: algemene voorziening gericht op sociale participatie
21
Ondersteuningplan Art. 2.3.2 Wmo onderzoek door college
Lid 8 het college verstrekt een schriftelijke weergave van de uitkomsten van het onderzoek Art.1.1 lid 20 Verordening Art Wmo voor het onderzoek start kan een persoonlijk plan worden ingeleverd met daarin de gewenste maatschappelijke ondersteuning, actieve informering door het college
22
vervolg In Verordening Utrecht geen melding gemaakt van het persoonlijk plan en is het verslag optioneel (Beleidsregels Hfst 2, verslag), ism de wet Persoonlijk plan van groot belang, zo behoudt de cliënt de regie en wordt de betrokkenheid van het sociale netwerk verstrekt Wel cliëntondersteuning geregeld in art van de Verordening
23
Individuele cliëntondersteuning
Nota Meedoen naar Vermogen (MnV) Co is toegankelijk en geschikt voor alle Utrechters; De cliënt moet het gevoel hebben dat de co daadwerkelijk naast hem staat en zijn belang dient Co wordt op deskundige wijze geboden Centrale rol voor co door de Buurtteams
24
Weigeringsgronden voor maatwerkvoorziening
Verordening art Onveilig en of gezondheidsrisico´s Voortijdige vervanging van eerdere voorziening Noodzaak voor of wijze van niet meer vast te stellen Weigeren medewerking Noodzaak vervanging verwijtbaar
25
Hulp in de huishouding Valt onder zelfredzaamheid
Voorheen normtijden, nu behalen doel schoon en leefbaar huis RBROT:2014:8181 Zonder zorgvuldig onderzoek (keukentafelgesprek) is verwijzing naar algemene voorziening niet mogelijk RBZWB:2015:194 Gemeente heeft beperkte beleidsvrijheid burger moet gecompenseerd worden RBNNE:2015:1134
26
Hulp in huishouding in Utrecht
Collectieve maatwerkvoorziening 78 uur per jaar Uitbreiding met aanvullende modules deze zijn genormeerd op minuten per week per module (Bijlage 1 bij Beleidsregels) Beperking in type en grootte van de woning, tuin en bij huisdieren Aanbieder moet vlg Leveringsafspraken schoonmaakplan maken binnen 14 dgn na aanmelding bij aanbieder
27
Aanvullende modules Een hoger niveau van hygiëne of schoonhouden
Klaarzetten of bereiden van primaire levensbehoeften Beschikken over schone kleding Thuis zorgen voor kinderen onder de 6 jaar Organiseren van de huishoudelijke taken Normering in minuten per resultaat is echter niet absoluut, afwijking naar boven mogelijk
28
Uitspraak rechtbank 9 maart 2015
Rb stapt over door gemeente gemaakte fout in het overgangsrecht door juridische truc. Vraag is of dat in hoger beroep zal standhouden. Want clienten worden daardoor benadeeld. Rechtbank gaat er ten onrechte vanuit dat norm van 78 uur tot stand is gekomen in overleg met zorgaanbieders en clientenraad Blijkt uit aanbesteding en brief clientenraad
29
vervolg Onderzoek onzorgvuldig, gemeente moet dit over doen. Nieuwe bob om gebreken te herstellen Rb maakt blunder ten aanzien van regievoeren, zelf thee kunnen zetten en boterham kunnen smeren ≠ regievoeren Rb heeft zich nog niet kunnen uitlaten over de vervolgmodules, komt aan de orde in het volgende beroep nalv nieuwe bob
30
vervolg Voor alle lopende bezwaarprocedures geldt dat als er nog geen bob is genomen de hulp in de huishouding wordt voorgezet op basis van oude indicatie tot 1/5/15 De gemeente zet zgn huishoudcoaches in via U-centraal om daar waar men er niet uitkomt of denkt uit te komen op zoek gaan naar oplossingen, waaronder inkoop van zorg
31
vervolg Gemeente blijft verplicht om volledig te compenseren
Als meer dan 1 ½ uur per week nodig is aan schoonmaakhulp dan niet extra inkopen van zorg, tenzij dit niet duurder is. Daarvoor moet bekend zijn wat eigen bijdrage CAK zal zijn. Zie uitspraak RBNNE
32
Minimale bureaucratie
Utrecht kiest uitdrukkelijk niet voor een inhoudelijk deskundig indicatie of beschikkingorgaan (pag 40 Nota MnV) Taak ligt bij Buurtteam Taak voor ‘indicatie’ wordt gemandateerd aan het Buurtteam
33
Financieel besluit Wmo 2015
Algemene voorziening HHT College kan bij hulp in de huishouding bijdrage verstrekken van € 12,50 per uur Bijdrage betaling aan zorgaanbieder Zorgaanbieder biedt gereduceerd tarief aan In 2016 mogelijk wijziging hoogte bijdrage Kan gunstig zijn bij hoog inkomen, want dan hoge eigen bijdrage van CAK
34
Hfst 4 woon en vervoersvoorzieningen
Verhuizen of aanpassen Verhuis en herinrichtingskosten Stallen van vervoersvoorzieningen Dubbele woonlasten Uitraaskamer Vervoers en sportvoorzieningen
35
PGB PGB = inkopen maatwerkvoorziening
Verordening waarin PGB geregeld moet worden, mn de hoogte van het PGB Drie voorwaarden: In staat zijn om de maatwerkvz in te kopen Motivatie waarom PGB inzetten PGB moet veilig doeltreffend en cliëntgericht worden verstrekt
36
vervolg weigeringsgronden:
Kosten van PGB hoger dan maatwerkvoorziening in natura van gemeente, gemeente mag alleen meerdere weigeren! Schending inlichtingenplicht Niet meer voldoen aan voorwaarden verbonden aan het PGB PGB wordt niet gebruikt of aangewend of besteed waarvoor het is toegekend
37
Hfst 5 Verstrekkingsvormen
Drie vormen: in natura, pgb en financiële tegemoetkoming (art 6 en 7 Wmo) Pgb alleen bij individuele voorzieningen, maar mag wel bij HbH!? Weigeren Pgb: geen vaste woon of verblijfplaats, schuldsaneringtraject, ernstig vermoeden van misbruik en niet voldoen aan de voorwaarden. Bij ernstig progressieve ziekte
38
Wijze aanvraag Pgb Hfst 3 Verordening
Gebruik maken van format, gemotiveerde aanvraag indienen met ondersteuningsplan en begroting Bij persoon uit sociaal netwerk moet resultaat tenminste gelijk zijn aan dat van een professional
39
Weigeringsgronden Pgb
Bij collectieve maatwerkvoorziening Resultaat niet of onvoldoende wordt behaald Diverse andere voorwaarden In spoedeisende gevallen Pgb mag niet in het buitenland worden besteed Pgb niet voor partner of een 1e graads familielid
40
(Eigen) bijdrage Verandering van (eigen) bijdrage
Minderjarigen met rolstoel niet meer uitgezonderd, in Utrecht wel Bij woningaanpassing voor minderjarige bijdrage van ouders (verordening) Hoogte eigen bijdrage: vaststelling door CAK
41
Verordening Bijdrage algemene voorzieningen is inkomensonafhankelijk, bijzondere bijstand is mogelijk Bij maatwerkvoorziening inkomens en vermogensafhankelijke eigen bijdrage muv van collectief (openbaar) vervoer, ook hier bijzondere bijstand mogelijk Bijdrage maximaal bijdrage Bmo 2015
42
vervolg Betaling eigen bijdrage eens per vier weken
Eigen bijdrage hulp bij het huishouden: Vergoeding door ziektekostenverzekeraar en in ieder geval via de Optimaal Basis Utrecht van Agis Als eigen bijdrage een probleem is: mogelijk recht op bijzondere bijstand
43
Beleidsplan WMO Gemeenteraad moet beleidsplan WMO vaststellen art WMO Gemeente moet volgens lid 6 van het plan aangeven welke resultaten men wil behalen, welke criteria worden gehanteerd om te meten of de resultaten zijn behaald en welke prestatie indicatoren worden gehanteerd tav de aanbieders
44
Hfst 5 Kwaliteit en klachten
Aanbieders moeten kwaliteitsborging vastleggen in toetsbaar plan Elke twee jaar meting klanttevredenheid Aanbieder heeft klachtprocedure Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen van toepassing College onderzoekt periodiek en steekproefgewijs de kwaliteit van de geboden ondersteuning
45
Controle Invoering inlichtingen- en medewerkingsplicht
Verplicht heronderzoek door college, periodiek of als daar aanleiding voor is Herziening, intrekking, terugvordering en verhaal wordt mogelijk. Terugvordering geldswaarde bij overtreding ip van cliënt en/of degene die opzettelijk medewerking heeft verleend aan overtreding ip Nadere bepalingen Hfst 6 Verordening
46
Jeugdwet en Wmo 2015 Kindvoorzieningen (lichamelijke beperkingen) Wmo 2015 woningaanpassingen en hulpmiddelen zie ook Verordening Jeugdhulp kan doorlopen tot 23 jaar indien nog geen oplossing voorhanden is Van rechtswegge ouderbijdrage verschuldigd
47
Zvw en Wmo 2015 Verpleging en verzorging aanspraak besluit zorgverzekering Niet voor minderjarigen Aangewezen op geneeskundige zorg of verhoogd risico daarop Afbakeningsproblematiek ADL ondersteuning in Utrecht afstemming wijkverpleegkundige en buurtteam
48
Wet langdurige zorg Met ingang van 1/1/15 is AWBZ verleden tijd, 2015 overgangsjaar Functie begeleiding gaat naar de WMO, functie persoonlijke verzorging en verpleging naar Zvw Wlz voor langdurige intensieve zorg met permanent toezicht 24 upd met zorg in nabijheid Noodzaak voor samenwerking tussen gemeenten zorgverzekeraars, zorgaanbieders en anderen
49
Einde
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.