Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdVictor de Koning Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Kansen voor het Heuvelland De Nieuwe Markten Case Hans Mommaas
2
2 Agenda: voorbij het plan: van ontwerpen naar ontwikkelen ecomische ontwikkeling door cultuur-natuur de 'Heuvelland' nieuwe markten case 10 ontwikkelingsprincipes de beleidsmatige context
3
3 Voorbij het plan toenemende ruimtelijke complexiteit / onzekerheid / dynamiek wenselijkheid marktgedragen ruimtelijk beleid
4
4 ingrediënten: afname marktaandeel toerisme (18% 10%) afname belang landbouw (in 10 jaar -75% bedrijven) blijvend belang toerisme (in kerngebied 70% arbeidsmarkt) blijvend belang landbouw (t.b.v. 'levend landschap') onvoldoende investeringskracht landbouw en toerisme noodzaak nieuwe investeringen om waardeketens te versterken noodzaak nieuwe verbanden met nieuwe markten belang intermediaire rol LIOF (regionale investeringsmaatschappij) economische ontwikkeling met natuur-cultuur: de Heuvelland 'Nieuwe Markten' case
5
5 Heuvelland
6
6 de 'actor benadering': doel: vormgeving vernieuwende investeringsverbanden om daarmee de 'lock-in' te doorbreken en de regio duurzaam te ontwikkelen stap een: identificatie wat zijn de kernkwaliteiten van de regio en welke verbanden en referenties kunnen daarmee worden verbonden? stap twee: provocatie welke ondernemingen willen in die kwaliteiten en referenties investeren? stap drie: programmering hoe kunnen we de investeringsvoornemens vertalen in een regionaal ontwikkelingsprogramma?
7
7 duurzame ontwikkeling: Economisch Kapitaal Socio-cultureel Kapitaal Ecologisch Kapitaal
8
8 stap een: identificatie interviews met sleutelfiguren ter identificatie landschappelijke, culturele en economische kwaliteiten (heuvels, beekdalen, landgoederen, kerken, wijngaarden, kunsten, diensten, etc.) identificatie van de referenties en potentiële allianties: streekproducten: Bourgogne health & care: Baden-Baden multimedia: Nice brands: Billund (Lego) top r&d:Poitiers productie van imago's, kaarten, representaties
9
9 stap twee: provocatie rondetafelgesprekken met regionale en externe bedrijfsleven: toerisme, landbouw, zorg, tuinieren, automotive, ict,... betrokkenheid creëren, investeringen provoceren identificatie van 'trekkers' en 'duwers': ontwikkeling concepten: ‘Volle Smaken’: opschaling regionale voedselketen ‘Helende Hellingen’: zorg & hotels ‘Wellness in Weelde’: preventieve lifestyle trajecten ‘Goddelijk Leven’: appartementen met zorg garantie ‘Verbonden Velden’: wireless breedband netwerk
10
10 Volle Smaken
11
11 Volle Smaken
12
12 Collaboratie tussen landbouw, horeca, detailhandel en recreatie
13
13 Helende Hellingen
14
14 Helende Hellingen
15
15 Collaboratie tussen ziekenhuizen, zorgverzekeraars en regionale horeca
16
16 stap drie: programmering en regimevorming samenstellen ondernemerstafels facilitering ondernemerstafels ontwikkeling ondernemersplannen additionele acquisitie creatie kennisinfrastructuur (Transforum) creatie Europees Investeringsfonds (Euro Hills) vormgeving publiek-private ontwikkelingscommunity
17
17 interactie tussen actie en design
18
18 10 ontwikkelingsprincipes: cultuur-natuur als integrerende en mobiliserende onderlegger; belangrijke bijdrage visuele elementen: beelden, kaarten ontwerp; belang identificatie 'windows of opportunity' integratieve benadering 'waardeketens': horizontaal-verticaal; allianties tussen stad en land; voorbij 'plannen' (kaarten als middel tot visievorming); ondernemingen voorop; bestuur en beleid volgend/faciliterend tussenpositie regionale regie; verbinden interne en externe investeringen; ruimte voor 'learning by doing';
19
19 krijgt momenteel vervolg in: Limburg: Maas-Maasplassen-Maasduinen-Maasheggen Midden Brabant: Groene Woud - Brabantstad ZW Delta: kusttoerisme Zd, West NB (Pieken in de Delta) Amsterdam: leisure & tourism Stedenbaan (Zuid Holland) A15 Havenstad / A4 Werkstad
20
20 Positionering HL Mijnstreek Heuvelland Mtr
21
21 Grünmetropole
22
22 Grootschalige Leisure
23
23 Maasvallei
24
24 Nieuwe Markten Heuvelland
25
25
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.