Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNina Hendriks Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen
2
Mw. A. meldt zich op het allochtonen spreekuur van het STIP. Zij is een alleenstaande Marokkaanse moeder met twee kinderen, een zoon van twaalf jaar en een dochtertje van acht. Vooral haar zoon kan erg brutaal zijn en is vaak chagrijnig. Hij stoot zijn moeder van zich af en geeft zijn moeder overal de schuld van. Hij zit uren lang achter de computer te internetten en wanneer zijn moeder hem aanspreekt, wordt hij erg brutaal. Hij negeert haar instructies. Ook kan hij kan heel ver gaan in het pesten van zijn zusje. Hij maakt moeilijk vriendjes. Mw. A. ervaart hem ook als een jongen die gevoelig en aanhankelijk kan zijn. Mw. A. lijdt onder de sfeer in huis en ze is uitgeput. Zij geeft aan dat zij de opvoeding alleen eigenlijk niet meer aan kan. De opvoedingssituatie is chaotisch. Het huwelijk was zeer problematisch. Er is veel ruzie geweest en ook nu is het contact tussen de ouders slecht. De vader ziet de kinderen eens in de twee weken en verwent hen volgens moeder.
3
De medewerker van STIP herkent de complexiteit van dit gezin. Hij overlegt met BJZ over de diversiteit van de problematiek en de mogelijkheden voor hulp aan het gezin. Mw. is angstig en terughoudend voor hulpverlening omdat zij verhalen heeft gehoord over uithuisplaatsing. BJZ geeft aan dat de preventieve training Triple-P van GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen goed aansluit bij de opvoedingsproblematiek. Vanwege de laagdrempeligheid en het preventieve karakter zou dit een eerste stap naar hulpverlening kunnen zijn. Het sluit goed aan bij de hulpvraag van moeder wat betreft de opvoeding. De medewerker van STIP begeleidt moeder in de aanmelding van Triple-P. In een kennismakingsgesprek bij GGZ Kinderen en Jeugd preventie krijgt moeder informatie over de training en wordt gekeken of dit aanbod aansluit bij haar huidige situatie.
4
GGZ preventie -Wat is Triple-P? -Hoe ziet het aanbod eruit? -Is dit aanbod voldoende? -Doelgroep -Signalering -Vraaggericht
5
Positief Opvoeden 1 Veilige, stimulerende omgeving 2 Leren door positieve ondersteuning 3 Aansprekende discipline 4 Realistische verwachtingen 5 Goed voor jezelf zorgen Interventie
6
Behandeling Zoon: GGZ Kinderen en Jeugd -individuele begeleiding -consultatie school -systeemtherapie Moeder: GGZ Midden Holland -Altrecht NOAGG (specifieke taal en cultuur) -STIP (ondersteuning)
7
Ketenzorg (1) en Triple-P Niveau 1 (campagne) Samenwerkende lokale en regionale instellingen Niveau 2 (voorlichting op maat) JGZ, medewerkers 0-4, leerkrachten,Ib-ers, huisartsen Niveau 3 (gericht advies) JGZ professionals, medewerkers opvoedbureau, maatschappelijk werk Niveau 4 (vaardigheidstraining) Instellingen voor geïndiceerde jeugdzorg, BJZ, GGZ Niveau 5 (gezinsgericht)Instellingen voor geïndiceerde jeugdzorg, BJZ, GGZ
8
Triple-P Media (7%) School (54%) JGZ (11%) BJZ (7%) GGZ (18%) Overig (3%0) Individuele begeleiding kind Individuele begeleiding ouder -Therapie GGZ -Begeleiding BJZ -Cursus sociale vaardigheden -Begeleiding school -Aangemeld GGZ Ketenzorg (2)
9
Dank voor uw aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.