Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBrecht Claessens Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Toelichting inspectierapport
2
Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen
3
Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen
4
opbrengsten Resultaten tijdens de schoolperiode: voldoende Eindopbrengsten: onvoldoende Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ontwikkelen zich naar hun mogelijkheden:onvoldoende
5
opbrengsten Resultaten tijdens de schoolperiode: voldoende Eindopbrengsten: onvoldoende Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ontwikkelen zich naar hun mogelijkheden:onvoldoende Ontwikkelingsperspectief opstellen
6
leerstofaanbod Leerstofaanbod voor Nederlandse taal en rekenen/wiskunde is dekkend voor de kerndoelen Is in voldoende mate afgestemd op de leerlingen Wordt aan voldoende leerlingen aangeboden tot en met groep 8 Leerstofaanbod voor Nederlandse taal is onvoldoende toegesneden op kinderen met een taalachterstand
7
leerstofaanbod Leerstofaanbod voor Nederlandse taal en rekenen/wiskunde is dekkend voor de kerndoelen Is in voldoende mate afgestemd op de leerlingen Wordt aan voldoende leerlingen aangeboden tot en met groep 8 Leerstofaanbod voor Nederlandse taal is onvoldoende toegesneden op kinderen met een taalachterstand Meer taalrijke leeromgeving creëren Meer plaats voor spreek- en luistervaardigheid Werken met actualiteiten(kring) Invoeren nieuwe methode begrijpend lezen Methode Blits (studievaardigheden)
8
tijd Leraren maken efficiënt gebruik van geplande onderwijstijd: voldoende
9
schoolklimaat Het personeel van de school zorgt ervoor dat de leerlingen op een respectvolle manier met elkaar omgaan: voldoende
10
didactisch handelen De leraren realiseren een taakgerichte werksfeer: voldoende De leerlingen zijn actief betrokken bij de onderwijsactiviteiten: voldoende De leraren geven duidelijke uitleg van de stof: onvoldoende
11
didactisch handelen De leraren realiseren een taakgerichte werksfeer: voldoende De leerlingen zijn actief betrokken bij de onderwijsactiviteiten: voldoende De leraren geven duidelijke uitleg van de stof: onvoldoende Extern onderzoek PO raad Coaching Bijscholing waar nodig, niet vrijblijvend Collegiale consultatie Klassenbezoeken IB-er, bouwcoördinator en directie
12
afstemming De leraren stemmen de aangeboden leerinhouden af op verschillen in ontwikkeling: voldoende De leraren stemmen de instructie af op verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen: onvoldoende De leraren stemmen de verwerkingsopdrachten af op de verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen: onvoldoende De leraren stemmen de onderwijstijd af op de verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen: onvoldoende
13
afstemming De leraren stemmen de aangeboden leerinhouden af op verschillen in ontwikkeling: voldoende De leraren stemmen de instructie af op verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen: onvoldoende De leraren stemmen de verwerkingsopdrachten af op de verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen: onvoldoende De leraren stemmen de onderwijstijd af op de verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen: onvoldoende Coaching en training waar nodig Collegiale consultatie Perfectioneren direct instructiemodel Werken met groepsplannen Werken met OPP voor kinderen met een eigen leerlijn
14
begeleiding De school gebruikt een samenhangend systeem van genormeerde instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen: voldoende De leraren volgen en analyseren systematisch de voortgang in de ontwikkeling van leerlingen: onvoldoende
15
begeleiding De school gebruikt een samenhangend systeem van genormeerde instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen: voldoende De leraren volgen en analyseren systematisch de voortgang in de ontwikkeling van leerlingen: onvoldoende Structuur in analyseren van toetsgegevens (leerkracht, IB-er en MT): Wat zie ik? Wat betekent dat ? Wat ga ik ermee doen? (deel)groepsplannen en handelingsplannen aanpassen
16
zorg De school signaleert vroegtijdig welke leerlingen zorg nodig hebben: voldoende De school evalueert regelmatig de effecten van de zorg: voldoende Op basis van een analyse van de verzamelde gegevens bepaalt de school de aard van de zorg voor de zorgleerlingen: onvoldoende De school voert de zorg planmatig uit: onvoldoende
17
zorg De school signaleert vroegtijdig welke leerlingen zorg nodig hebben: voldoende De school evalueert regelmatig de effecten van de zorg: voldoende Op basis van een analyse van de verzamelde gegevens bepaalt de school de aard van de zorg voor de zorgleerlingen: onvoldoende De school voert de zorg planmatig uit: onvoldoende Structuur in analyseren van toetsgegevens (leerkracht, IB-er en MT): Wat zie ik? Wat betekent dat ? Wat ga ik ermee doen? (deel)groepsplannen en handelingsplannen aanpassen Risicoleerlingen worden gesignaleerd en opgenomen in het groepsplan Na de evaluatie,indien nodig, het probleem verder diagnosticeren en concrete doelen stellen. Schrijven van een OPP
18
kwaliteitszorg De school heeft inzicht in de onderwijsbehoeften van haar leerlingenpopulatie: voldoende De school evalueert jaarlijks de resultaten van de leerlingen: voldoende De school evalueert regelmatig het onderwijsleerproces: onvoldoende De school werkt planmatig aan verbeteractiviteiten: onvoldoende De school borgt de kwaliteit van het onderwijsleerproces: onvoldoende De school verantwoordt zich aan belanghebbenden over de gerealiseerde onderwijskwaliteit: onvoldoende
19
kwaliteitszorg De school heeft inzicht in de onderwijsbehoeften van haar leerlingenpopulatie: voldoende De school evalueert jaarlijks de resultaten van de leerlingen: voldoende De school evalueert regelmatig het onderwijsleerproces: onvoldoende De school werkt planmatig aan verbeteractiviteiten: onvoldoende De school borgt de kwaliteit van het onderwijsleerproces: onvoldoende De school verantwoordt zich aan belanghebbenden over de gerealiseerde onderwijskwaliteit: onvoldoende Evalueren van het onderwijsleerproces op leerlingniveau, groepsniveau en schoolniveau Na evaluatie nieuwe verbeteractiviteiten plannen en realiseren (eind)opbrengsten vermelden in de schoolgids en bespreken in de MR Individuele resultaten regelmatig bespreken met ouders: rapporten en uitdraai individueel toetsoverzicht meegeven na elke toetsperiode
20
voorwaarden voor kwaliteitszorg De schoolleiding stuurt de kwaliteitszorg aan: voldoende De kwaliteitszorg is verbonden met een visie op leren en onderwijzen, zoals geformuleerd in het schoolplan: voldoende De schoolleiding zorgt voor een professionele schoolcultuur: voldoende Bij de zorg voor kwaliteit zijn personeel, directie, leerlingen, ouders/verzorgers en bestuur betrokken: voldoende
21
Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen
22
Hoe verder? 3 februari: bespreken van analyse met bestuur en directie Interpretatiesessie in MT en team 11 februari: schrijven plan van aanpak 16 februari : Studiemiddag en presentatie van het plan in team Plaatsen van plan van aanpak op website Naar aanleiding van plan van aanpak tijdpad opstellen voor informatievoorziening aan ouders
23
Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.