SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Waaijakkers II Een woonwijk met een Aerdts karakter.
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
Hogere denkvaardigheden
Het ontwikkelingsperspectief
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Volgende dia is: Terugkoppeling bijeenkomst 1
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Handelingsgericht werken
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Cultuurprofieldoelen;
Project Proceshuis Road show
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Veldraadpleging Scenario's LOB Vernieuwing examenprogramma’s vmbo Viola van Lanschot Hubrecht.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Bewuste keuzes maken voor je eigen curriculum
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst September 2015
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Wetenschap en Technologie Quickscan. W&T op uw school 1.Ga de uitdaging aan! 2.Waar staat mijn school? 3.Hoe kunnen we een leergemeenschap worden?
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Hoe uitdagend te ontwerpen met het CLU model voor duurzaam ontwerpen.
De canon van Nederland basismodule basisonderwijs
Actie in facetbeleid 26 november 2007
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Handboek – Train de trainer
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Cursus Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs
Vakgroep Nederlands OK?
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
UNICEF België en HIVA / KULeuven
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
‘In veilige handen’ Welkom Wat is je bijgebleven van de vorige keer?
Transcript van de presentatie:

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren

Doel module talentontwikkeling Op een beredeneerde wijze ontwikkelen van onderwijs voor talentontwikkeling in de onderbouw VO, met behulp van de instrumenten van

Opzet module talentontwikkeling Bijeenkomst 1: Onderzoeken Bijeenkomst 2: Ontwerpen Uitvoeringsfase Bijeenkomst 3: Evalueren

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Bijeenkomst 1: Onderzoeken

Doel bijeenkomst 1: onderzoeken Onderzoeken Leraren kunnen de gewenste situatie voor talentontwikkeling op school in de onderbouw VO in kaart brengen. Introductiefilm

Hulpmiddel bijeenkomst 1: onderzoeken 1. Bepaal uw visieBepaal met de quickscan hoe talentontwikkeling op school er in grote lijnen uit zou kunnen zien. Quickscan talentontwikkeling 2. Formuleer uitgangspuntenBepaal concrete uitgangspunten voor een leerplan voor talentontwikkeling. Spinnenwebspel 3. Maak de tussenbalans opBekijk of alles naar wens verloopt. Monitorinstrument (checklist 1)

7 Opzet bijeenkomst 1: onderzoeken Vooropdracht: Gedeelde visie op talentontwikkeling op school. Bespreken uitkomsten quickscan. Bijeenkomst 1: Uitgangspunten voor een leerplan talentontwikkeling formuleren m.b.v. het spinnenwebspel. – Toelichting op spel – In groepjes spelen van het spinnenwebspel – Nabespreking spinnenwebspel Huiswerk: Huiswerkopdracht, afronden en vooruitblikken m.b.v. het monitorinstrument.

Quickscan: gedeelde visie Nabespreking ingevulde quickscan

Spinnenwebspel: curriculair spinnenweb (Van den Akker, 2003 )

10 Spinnenwebspel Het spel, de spelregels. >link>link

11 Pauze

Spinnenwebspel: resultaat ingevuld leerplan Als richtinggevend kader voor de te ontwikkelen lesmaterialen voor talentontwikkeling in de onderbouw VO.

Spinnenwebspel: resultaat ingevuld leerplan Is er sprake van een ingevuld en gedeeld spinnenweb? Waar zijn nog aanvullingen of aanscherpingen nodig?

Huiswerkopdracht: Aanscherpen spinnenwebspel en definitief maken: richtinggevend kader bijeenkomst 2. Monitorinstrument invullen en in vergadering bespreken. Doorlezen instrument criteria uitdagend aanbod.

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren