SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren
Doel module talentontwikkeling Op een beredeneerde wijze ontwikkelen van onderwijs voor talentontwikkeling in de onderbouw VO, met behulp van de instrumenten van
Opzet module talentontwikkeling Bijeenkomst 1: Onderzoeken Bijeenkomst 2: Ontwerpen Uitvoeringsfase Bijeenkomst 3: Evalueren
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Bijeenkomst 1: Onderzoeken
Doel bijeenkomst 1: onderzoeken Onderzoeken Leraren kunnen de gewenste situatie voor talentontwikkeling op school in de onderbouw VO in kaart brengen. Introductiefilm
Hulpmiddel bijeenkomst 1: onderzoeken 1. Bepaal uw visieBepaal met de quickscan hoe talentontwikkeling op school er in grote lijnen uit zou kunnen zien. Quickscan talentontwikkeling 2. Formuleer uitgangspuntenBepaal concrete uitgangspunten voor een leerplan voor talentontwikkeling. Spinnenwebspel 3. Maak de tussenbalans opBekijk of alles naar wens verloopt. Monitorinstrument (checklist 1)
7 Opzet bijeenkomst 1: onderzoeken Vooropdracht: Gedeelde visie op talentontwikkeling op school. Bespreken uitkomsten quickscan. Bijeenkomst 1: Uitgangspunten voor een leerplan talentontwikkeling formuleren m.b.v. het spinnenwebspel. – Toelichting op spel – In groepjes spelen van het spinnenwebspel – Nabespreking spinnenwebspel Huiswerk: Huiswerkopdracht, afronden en vooruitblikken m.b.v. het monitorinstrument.
Quickscan: gedeelde visie Nabespreking ingevulde quickscan
Spinnenwebspel: curriculair spinnenweb (Van den Akker, 2003 )
10 Spinnenwebspel Het spel, de spelregels. >link>link
11 Pauze
Spinnenwebspel: resultaat ingevuld leerplan Als richtinggevend kader voor de te ontwikkelen lesmaterialen voor talentontwikkeling in de onderbouw VO.
Spinnenwebspel: resultaat ingevuld leerplan Is er sprake van een ingevuld en gedeeld spinnenweb? Waar zijn nog aanvullingen of aanscherpingen nodig?
Huiswerkopdracht: Aanscherpen spinnenwebspel en definitief maken: richtinggevend kader bijeenkomst 2. Monitorinstrument invullen en in vergadering bespreken. Doorlezen instrument criteria uitdagend aanbod.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren