Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015
Ambulante begeleiding Voortgezet onderwijs Onderwerpen: 1.Passend Onderwijs 2.Onderwijsarrangementen 3.Ambulante dienstverlening 4.Geen arrangement 5.Ambulante dienstverleners 6.Vragen…?
Passend Onderwijs vanaf Sinds 1 aug Onderwijsarrangementen Terugplaatsingsbegeleiding
Stand van zaken Onderwijsbehoefte Aanmeldpunt Leiden Arrangementen Overgang ambulante dienstverlening Auris
Terugplaatsingsbegeleiding Voor leerlingen van de Weerklank die niet meer toelaatbaar zijn voor cluster 2 Kortdurende begeleiding van max. 16 uur Informatie-overdracht naar de nieuwe school
Beslisboom Passend aanbod Ondersteuningsbehoefte Onderwijsbehoefte Ontwikkelperspectief Taalontwikkelingsstoornis / SH / doof
Verschillende onderwijsarrangementen
licht medium intensief
Het lichte arrangement licht Het reguliere curriculum Specifieke vakken aangepaste instructie/begeleiding Ondersteunende materialen Benodigde ondersteuning op: De leergebieden taal, lezen, rekenen, spelling en woordenschat De sociaal-emotionele ontwikkeling Het leren leren
medium Het medium arrangement Op onderdelen aangepaste leerlijnen Wekelijkse instructie/begeleiding (pre-teaching en re-teaching) Speciale lessen in kleine groepjes Regelmatige ondersteuning op: De leergebieden taal, lezen, rekenen, spelling en woordenschat De sociaal-emotionele ontwikkeling Het leren leren Speciale ondersteunende materialen
Het intensieve arrangement Aangepaste leerlijnen van Auris Inspelend op doorlopende behoefte aan aangepaste instructie Een veilige omgeving met leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoefte Doorlopend ondersteuning op: De leergebieden taal, lezen, rekenen, spelling en woordenschat De sociaal-emotionele ontwikkeling Het leren leren Speciale ondersteunende materialen intensief
Lichte en Medium arrangementen een arrangement is gekoppeld aan een leerling (licht, medium, intensief) Medium setting: locatie op een school (combinatie van scholen), waar meerder leerlingen met een arrangement (licht of medium) het regulier onderwijs volgen met specifieke, structurele ondersteuning vanuit cluster 2. Door bundeling van uren, kan een ambulant begeleider en/of een medewerker cluster 2 vaste momenten in het regulier onderwijs ondersteunen.
Lichte en Medium arrangementen Docenten informeren Ondersteunen bij het opstellen van ontwikkelingsperspectief (OPP) Handelingsgerichte adviezen geven Gesprekken met leerling Kortdurende ondersteuning leerling Voorlichting klasgenoten
Tijd voor vragen NU… Of later… 6
Meer informatie