D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM
AGENDA Bewust kiezen Structuur secundair onderwijs Inschrijvingsrecht De onderwijskiezer
D E GROTE STAP BELQk#t=343
1/ B EWUST KIEZEN De school waar ook mijn vriend naartoe gaat? Of toch die school waar ik later kan kiezen voor houtbewerking? Mijn ouders willen dat ik Latijn doe, maar ik zie dat niet zitten…
1/ B EWUST KIEZEN KEUZE 1 : Welke studie? KEUZE 2 : Welke school?
K EUZE 1: WELKE STUDIE ? Wat zijn mijn capaciteiten? Sterktes en zwaktes Resultaten/ rapporten Informeer bij de leerkracht! Persoonlijkheid Inzet/ doorzettingsvermogen Motivatie/ passie/ interesse
Een “goede” school Objectief Studieaanbod Bereikbaarheid Grootte Kosten Infrastructuur Subjectief Cultuur Sfeer Vertrouwen Bekendheid Begeleiding 10
K EUZE 2: WELKE SCHOOL ? Afstand Studierichtingen in de bovenbouw Aanbod zorg/ Aandacht voor leerstoornissen? Welk onderwijsnet?
H OE VIND IK EEN SCHOOL ?
2/ S TRUCTUUR SECUNDAIR ONDERWIJS
S ECUNDAIR ONDERWIJS
D E EERSTE GRAAD EERSTE GRAAD 2 de leerjaar A (met opties)Beroepsvoorbereidend leerjaar BVL 1 ste leerjaar A (met keuzegedeelte) 1 ste leerjaar B Getuigschrift basisonderwijs Geen Getuigschrift basisonderwijs *
1ste leerjaar A1ste leerjaar B Tempo hoger dan in lagerAangepast tempo Grotere zelfstandigheid in het aanleren van leerstof Aangepaste inhouden Verder bouwen op leerstof van de lagere school Hernemen basisleerstof voor taal en rekenen Studievaardigheden aanleren Via ervaring beroepen leren kennen Sterk aanbod van theorieKlemtoon op praktische toepassing In de praktijk
3/ S TUDIEGEBIEDEN – EN RICHTINGEN (2 DE & 3 DE GRAAD ) BSO TSO Beroeps Technisch KSO ASO Kunst Algemeen 17 2° leerjaar 1° leerjaar
ASO (A LGEMEEN S ECUNDAIR O NDERWIJS ) Algemene theoretische opleiding Voorbereidend op hoger onderwijs Sterke input van talen en wiskunde
L EERLINGENPROFIEL ASO Studeren = interessant Nieuwe leerstof = uitdaging Dagelijkse inzet (+/- 2 u) Ambitie tot Hoger Onderwijs Creatief omgaan met kennis en informatie
BSO ( BEROEPSSECUNDAIR ONDERWIJS ) Opleidingen worden lineair of modulair ingericht Zeer sterk op praktijk gericht Voorbereiding op het beroepsleven of op hoger beroepsonderwijs
L EERLINGENPROFIEL BSO Uitgesproken praktische aanleg en interesse Goede handvaardigheid Voorbereiding op een beroep Doorstroom naar hoger onderwijs: eerder uitzonderlijk
KSO (K UNST S ECUNDAIR O NDERWIJS ) Altijd combinatie theorie en kunst Breed aanbod: van meer theoretische naar meer praktische richtingen Voorbereiding op hoger onderwijs en/of het beroepsleven
L EERLINGENPROFIEL KSO Uitgesproken artistieke aanleg en belangstelling Regelmatige inzet (praktijkopdrachten) Theoretisch: ambitie tot hoger onderwijs Praktisch: geen directe ambitie tot hoger onderwijs
TSO ( TECHNISCH SECUNDAIR ONDERWIJS ) Combinatie theorie én praktijk Breed aanbod: van meer theoretisch naar meer praktisch Voorbereiding op hoger onderwijs en/of het beroepsleven
L EERLINGENPROFIEL TSO Vlot verwerken van nieuwe leerstof Regelmatige tot dagelijkse inzet Theoretisch : ambitie tot hoger onderwijs (HO) Praktisch/technisch: HO geen ‘must’ Enige praktische interesse - handvaardigheid
3/ INSCHRIJVINGSRECHT Voorrang broers en zussen Informeer tijdig over inschrijvingsreglementering De start van inschrijvingen kan verschillen van school tot school! Zie ook brochure: “Inschrijven in een school in 15 vragen”.
4/ H ANDIG HULPMIDDEL BIJ JE ZOEKTOCHT
Z IJN ER VRAGEN ?