KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst 3.2 15-02-2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stagebegeleiding bijeenkomst 2.
Advertisements

Workshop Onderzoeksontwerp
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Geld verdienen met trends
zelfsturend portfolio-onderwijs:
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Stagebegeleiding Bijeenkomst 2 Blok 2.
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Project voorbereiden excursie Excursie naar 4 verschillende landschappen.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Pedagogisch werken in de wijk
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Keuzethema: differentiatie
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
Duurzaamheid in Gennep
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
De impact van de introductie van ICT op openbare scholen in Bolivia
Hannah Wielenga februari 2017
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Keuzethema: differentiatie
Direct Uitwerken concept DEM
Praktijkgericht onderzoek
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Leerling- kenmerken Motivatie
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Transcript van de presentatie:

KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst

PROGRAMMA  Welkom!  Planning  Peer assisted learning  Aan de slag: kennismaking  Pauze  Aan de slag: kennisatelier en/of “richten”  Exit ticket  Afsluiten

PLANNING PERIODE 3 3.1: Oriënteren 3.2: Definitieve onderzoeksvraag formuleren + kennisateliers volgen 3.3: Plan van aanpak + kennisateliers volgen 3.4: Peercoaching > GO-NO GO moment 3.5: NO GO > coaching docent 3.6: Interventie voorbereiden 3.7: Uitwisseling

WELKOM!

LEERDOELEN PN De student kan over 7 weken:  Een vraag formuleren die voortkomt uit de eigen lespraktijk  Beschrijven wat er vanuit de literatuur rondom deze vraag bekend is  Passende meetinstrumenten kiezen en uitwerken (zoals interviews, observaties of enquêtes)  Zelfstandig relevante informatie in de lespraktijk verzamelen en analyseren  Passende interventie(s) kiezen, uitwerken en uitvoeren  Een conclusie trekken uit de verzamelde informatie  Voornemens formuleren voor de eigen lespraktijk  De bevindingen beschrijven in een rapportage  Wat vind jij dat je nog meer moet kunnen ?

INTRODUCTIE “PEER ASSISTED LEARNING” “Peers zijn gelijken of andere lerenden uit vergelijkbare sociale groepen die geen leerkrachten zijn” (Struijven e.a., 2015, pp. 123). Peer tutoring is een bewezen effectief middel voor vergroting van leerprestaties. “Het effect voor de tutor en de ‘getutorde’ is even groot” (Hattie, 2012, pp. 108). Wij onderscheiden: - Peer tutoring: bronnen delen, elkaar uitleggen en adviseren - Peer assessment: feedback geven op elkaars plan van aanpak

STAP 1: VERZAMELEN VAN GEGEVENS

STAP 2: ANALYSEREN

STAP 3: CLUSTEREN

STAP 4: ONTWERPEN AANBOD

KENNISMAKING MET “PEERS” 1. Ga naar 2. Draai aan de schijf 3. Leer je peers kennen Klaar? > bespreek je onderzoeksvraag met je groepsgenoten

FOOD FOR THOUGHT.. Welkom & uitleg (plenair) Kennismaking peergroepen Kennisatelier motivatie 4.12 RMDR Kennisatelier klassenmanagement 4.13 BMNEG Zelfstandig werken plan van aanpak 4.20 Exitticket Afsluiting

EXITTICKET

PLANNING 3.1: Oriënteren 3.2: Onderzoeksvraag formuleren + kennisateliers 3.3: Plan van aanpak afronden + kennisateliers 3.4: Peercoaching go-no 3.5: NO go > coaching docent 3.6: Interventie voorbereiden 3.7: Uitwisseling

AFSLUITING 1.Zoeken & lezen literatuur 2.Lezen hoofdstuk 5 (Praktijkonderzoek in de school) 3.Uitwerken plan van aanpak