KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
PROGRAMMA Welkom! Planning Peer assisted learning Aan de slag: kennismaking Pauze Aan de slag: kennisatelier en/of “richten” Exit ticket Afsluiten
PLANNING PERIODE 3 3.1: Oriënteren 3.2: Definitieve onderzoeksvraag formuleren + kennisateliers volgen 3.3: Plan van aanpak + kennisateliers volgen 3.4: Peercoaching > GO-NO GO moment 3.5: NO GO > coaching docent 3.6: Interventie voorbereiden 3.7: Uitwisseling
WELKOM!
LEERDOELEN PN De student kan over 7 weken: Een vraag formuleren die voortkomt uit de eigen lespraktijk Beschrijven wat er vanuit de literatuur rondom deze vraag bekend is Passende meetinstrumenten kiezen en uitwerken (zoals interviews, observaties of enquêtes) Zelfstandig relevante informatie in de lespraktijk verzamelen en analyseren Passende interventie(s) kiezen, uitwerken en uitvoeren Een conclusie trekken uit de verzamelde informatie Voornemens formuleren voor de eigen lespraktijk De bevindingen beschrijven in een rapportage Wat vind jij dat je nog meer moet kunnen ?
INTRODUCTIE “PEER ASSISTED LEARNING” “Peers zijn gelijken of andere lerenden uit vergelijkbare sociale groepen die geen leerkrachten zijn” (Struijven e.a., 2015, pp. 123). Peer tutoring is een bewezen effectief middel voor vergroting van leerprestaties. “Het effect voor de tutor en de ‘getutorde’ is even groot” (Hattie, 2012, pp. 108). Wij onderscheiden: - Peer tutoring: bronnen delen, elkaar uitleggen en adviseren - Peer assessment: feedback geven op elkaars plan van aanpak
STAP 1: VERZAMELEN VAN GEGEVENS
STAP 2: ANALYSEREN
STAP 3: CLUSTEREN
STAP 4: ONTWERPEN AANBOD
KENNISMAKING MET “PEERS” 1. Ga naar 2. Draai aan de schijf 3. Leer je peers kennen Klaar? > bespreek je onderzoeksvraag met je groepsgenoten
FOOD FOR THOUGHT.. Welkom & uitleg (plenair) Kennismaking peergroepen Kennisatelier motivatie 4.12 RMDR Kennisatelier klassenmanagement 4.13 BMNEG Zelfstandig werken plan van aanpak 4.20 Exitticket Afsluiting
EXITTICKET
PLANNING 3.1: Oriënteren 3.2: Onderzoeksvraag formuleren + kennisateliers 3.3: Plan van aanpak afronden + kennisateliers 3.4: Peercoaching go-no 3.5: NO go > coaching docent 3.6: Interventie voorbereiden 3.7: Uitwisseling
AFSLUITING 1.Zoeken & lezen literatuur 2.Lezen hoofdstuk 5 (Praktijkonderzoek in de school) 3.Uitwerken plan van aanpak