Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Advertisements

Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Het ontwikkelingsperspectief
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
TOEZICHT BVE IN 2009 Conferentie Btg HTVF 15 april 2009.
45 minuten: Introductie, afstemming (10 min.)
Inspectietoezicht EC vanaf 2012
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Kwaliteitsprofielen.
kwaliteitsindicatoren
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
Oordeel inspectie Scholen worden jaarlijks beoordeeld door de Onderwijsinspectie; rond maart voorinzage, vanaf juni op site inspectie. Inspectie oordeelt.
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Eindhoven 20 januari 2010.
Ontwikkelingsperspectief
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Zoetermeer 27 januari 2010.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
1 december 2015 Janneke van Loon Nadine Machielsen
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Geschillencommissie passend onderwijs Presentatie Joke Sperling tijdens Werkgroep leerrecht en leerplicht 30 oktober 2015.
Inspectiebezoek.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Welkom op de Algemene Informatieavond
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Nieuw onderwijsconcept en plaatsing. Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Regiobijeenkomsten LECSO Oktober 2016 Rion Pennings
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Tevredenheidsonderzoek 2017
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
Landelijke Netwerkdag Workshop Onderwijsresultatenmodel
Netwerk IB WSNS Tilburg
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
Info-avond september 2017.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Nieuwe onderzoekskaders
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Voorlichtingsbijeenkomst uitstroom 23 januari 2018
Rekenen en wiskunde op Het Segment
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Specialistische lesplaatsen
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol

Inspectietoezicht in perspectief Risicomodel. Het waarderingskader. Ontwikkelingsperspectief. Opbrengsten. Ontwikkelingen in het toezicht(2020)

Indicatoren Risicomodel 1.Percentage einduitstroom naar regulier versus speciaal onderwijs (SO) of vervolgonderwijs versus arbeid (VSO). 2.Hoogte van de einduitstroom in relatie tot de hoogte van het IQ 3.Het percentage bestendigde leerlingen 4.Percentage tussentijdse uitstroom naar regulier versus speciaal onderwijs (SO en VSO)

Overige uitgangspunten 1.3 groepen: 1. Cluster 1, 2 en 3 ‘overig’ 2. Cluster 3 zml/mg 3. Cluster %-regel 3.Geen (volledige) info = risico 4.weging

Weging risicomodel IndicatorenRisicopun t(en ) 1 Einduitstroom2 2 Einduitstroom in relatie tot IQ5 3 Bestendiging2 4 Tussentijdse uitstroom1

Totaal risico naar cluster Percentage oke’s met een totaal risico SOVSO Cluster 133%13% Cluster 256%65% Cluster 335%25% Cluster 433%40%

Uitgangspunten waarderingskader Verschil tussen SO en VSO Opbrengsten centraal voor: Risicodetectie Verantwoording onderwijskwaliteit Ontwikkelingsperspectief als middel Niet clusterspecifiek Aansluitend bij de wet. Normering breder dan de leerlingenzorg. Groei-indicatoren (OPP en KWAZO)

Beslisregels OPBRENGSTENLEERLINGEN ZORG ONDERWIJS LEERPROCES KWALITEITS ZORG ARRANGEMENT 3 of meer voldoende 6 of meer voldoende Niet betrekken bij bepalen TA Basis 3 of meer voldoende 5 of minder voldoende Niet betrekken bij bepalen TA Zwak 1 of 2 voldoende6 of meer voldoende 8.2 voldoende Basis 1 of 2 voldoende6 of meer voldoende 8.2 onvoldoende Zwak 1 of 2 voldoende5 of minder voldoende 8.2 voldoende Zwak 1 of 2 voldoende5 of minder voldoende 8.2 onvoldoende Zeer Zwak 0 voldoende6 of meer voldoende 8.2 voldoende Zwak 0 voldoende6 of meer voldoende 8.2 onvoldoende Zeer Zwak 0 voldoende5 of minder voldoende Niet betrekken bij bepalen TA Zeer Zwak

Ontwikkelingsperspectief (groeikarakter) Inspectie beoordeelt indicator 2.1. per jaar strenger: schooljaar – Ontwikkelingsperspectief bestaat minimaal uit de vermelding van een uitstroombestemming. Schooljaar – Ontwikkelingsperspectief bestaat naast de uitstroombestemming minimaal uit het uitstroomniveau. Schooljaar – Ontwikkelingsperspectief bestaat naast de uitstroombestemming en het uitstroomniveau minimaal uit de leerroute die de school met de leerling volgt.

(Nieuwe) normindicator kwaliteitszorg Indicator 8.2 De school evalueert jaarlijks de cognitieve resultaten van de leerlingen Inspectie beoordeelt indicator 8.2. per jaar strenger: schooljaar – de jaarlijkse evaluatie bestaat uit een overzicht van de onderwijsprestaties minimaal in termen van uitstroombestemmingen van de leerlingen die het afgelopen schooljaar uitstroomden. Schooljaar – naast bovenstaande hebben scholen een vergelijking met eerder gestelde doelen gekoppeld aan een analyse. Schooljaar – naast bovenstaande hebben scholen consequenties voor verbetering verbonden aan die evaluatie.

Ontwikkelingsperspectief Vastgelegde uitspraak waarin de school duidelijk maakt welke leerroute de leerling op de school gaat volgen. Aan de betreffende leerroute is zowel een vast eindniveau als een vaste uitstroombestemming gekoppeld.

Uitgangspunten OP Middel en geen doel Ambitieus In de tijd geformuleerd Meetbaar/toetsbaar Vergelijkbaar (intern en extern) Gericht op opbrengsten Beïnvloedbaar

Wat moet er in het OPP? Belemmerende en bevorderende factoren in relatie met het ontwikkelingsperspectief. Onderwijsinhoudelijke beginsituatie. Diagnostisch beeld als onderbouwing. Uitstroombestemming en het niveau Leerroute om dit uitstroomniveau te bereiken. Aanvullende ondersteuning om het niveau te bereiken. Periode. Bespreking/verantwoording met de ouders.

De Opbrengsten Opbrengstbeoordeling niet hetzelfde als uitkomsten bevraging risicomodel. Voor het beoordelen van de opbrengsten: Sociale opbrengsten Leerwinst Score basisvaardigheden Uitstroomniveau/bestemming Bestendiging

Gedifferentieerde oordelen 16

Kwaliteitsprofiel funderend onderwijs 17

Vernieuwingen in… 18