Keuzethema: differentiatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Les 7: het voorbereiden van een les
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Workshop Onderzoeksontwerp
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Bijeenkomst September 2015
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Introductiedag kopopleiding en minor “Docent worden in het VO en MBO”
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Keuzethema: differentiatie
Mijn visie op onderwijs
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Leerling- kenmerken Motivatie
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Transcript van de presentatie:

Keuzethema: differentiatie Bijeenkomst 3.1 01-02-2016

WELKOM

Programma Welkom! Waarom differentiëren? Piramide van docentvaardigheden Werkwijze periode 3 Leertaak professionele nieuwsgierigheid Oriënteren Afsluiten

differentiËren in het MBO: stvz   Percentage voldoende Algemeen didactische vaardigheden De leeractiviteiten beginnen of eindigen op de geplande tijd en er wordt geen tijd vermorst. 89 De geplande tijd voor leeractiviteiten wordt zinvol benut. 84 Voor de studenten is het doel en nut (en de samenhang met voorgaande lessen) van de onderwijsactiviteiten duidelijk. 95 Differentiatievaardigheden Het programma en de verwerking daarvan is indien nodig afgestemd op de verschillen tussen de studenten. 36 Tabel 4.6a Percentage lessen in het bekostigd mbo dat als voldoende is beoordeeld op algemeen didactische vaardigheden en differentiatievaardigheden in 2013 (n 2013=230) Bron: Inspectie van het Onderwijs, 2013

Waarom differentiëren in het mbo? Heterogene groep studenten Herziening mbo > https://www.youtube.com/watch?v=e5_EMPIf_gc Differentiëren belangrijk voor motivatie studenten

Waarom differentiëren in het VO? Wetenschappelijk onderzoek Hattie Bevindingen Inspectie van het onderwijs Ambities ministerie OCW en VO-raad Wet op Passend onderwijs

Inspectie: “wereld te winnen”

What’s in it for me? “We gaan experimenteren met hoe we rekening kunnen houden met verschillen tussen onze leerlingen en meten of onze interventies effect hebben gehad.” Met de keuze voor dit thema…. ….. ben je dadelijk koploper in het mbo/vo ….. kun je je straks onderscheiden op de arbeidsmarkt ….. werk je intensief aan je eigen casus voor stage ….. ervaar je wat zelfverantwoordelijk leren betekent ….. ervaar je zelf welke mogelijkheden het samenwerken met “peers” kan bieden ….. ontwikkel je complexe docentvaardigheden

Piramide van docentvaardigheden

Zelfverantwoordelijk leren met peers

Even terug “We gaan experimenteren met hoe we rekening kunnen houden met verschillen tussen onze leerlingen en meten of onze interventies effect hebben gehad.” Hoe gaan we dat doen?

Leertaak Professionele nieuwsgierigheid (PN)

Leerdoelen PN De student kan over 7 weken: Een vraag formuleren die voortkomt uit de eigen lespraktijk Beschrijven wat er vanuit de literatuur rondom deze vraag bekend is Passende meetinstrumenten kiezen en uitwerken (zoals interviews, observaties of enquêtes) Zelfstandig relevante informatie in de lespraktijk verzamelen en analyseren Passende interventie(s) kiezen, uitwerken en uitvoeren Een conclusie trekken uit de verzamelde informatie Voornemens formuleren voor de eigen lespraktijk De bevindingen beschrijven in een rapportage Wat vind jij dat je nog meer moet kunnen........?

Planning periode 3 3.1: Oriënteren 3.2: Onderzoeksvraag formuleren + kennisateliers 3.3: Plan van aanpak + kennisateliers 3.4: Peercoaching > GO-NO GO moment 3.5: NO GO > coaching docent 3.6: Interventie voorbereiden 3.7: Uitwisseling

Aan de slag!

Oriënteren Deel 1 Wat: een associatieweb maken Hoe: meegebrachte post-its clusteren rondom centraal begrip “verschillen” vervolgens vrij associeren Tijd: 10 minuten per ronde (3x) Hulp: groepsgenoten Resultaat: 5 uitgewerkte associatiewebs Groepen van 4 studenten > tafelkleed / stiften / post-it Centrale begrippen > verschillen tussen leerlingen/studenten Clusteren van verschillen > associatieweb…. 10 minuten (3x10 minuten associeren) > individueel rondlopen > keuze voor deelweb wat meest aansprekend is + fotograferen! 15 minuten > voorlopige onderzoeksvraag formuleren… “hoe kan ik…..”

Orienteren Deel 2 Wat: een voorlopige onderzoeksvraag formuleren “hoe kan ik…...” Hoe: bekijken verschillende associatiewebs + fotograferen meest aansprekende onderdelen Tijd: 15 minuten inventariseren > 15 minuten formuleren Hulp: docent op achtergrond Resultaat: voorlopige onderzoeksvraag > inleveren bij docent

Planning 3.1: Oriënteren 3.2: Onderzoeksvraag formuleren + kennisateliers 3.3: Plan van aanpak + kennisateliers 3.4: Peercoaching go-no 3.5: NO go > coaching docent 3.6: Interventie voorbereiden 3.7: Uitwisseling Belang van voorbereiding

aFsluiting Lees de leertaak professionele nieuwsgierigheid en noteer je vragen Lezen hoofdstuk 4 uit “differentiëren is te leren” Lezen hoofdstuk 4.1+ 4.2 + 4.3 + 4.5 uit Praktijkonderzoek in de school Vul het document ‘verwachtingen’ in en mail het uiterlijk woensdag 3 februari om 12.00 uur naar > tijdsinvestering 10 minuten Ellen.vandenboomen@han.nl

literatuur Berben, M., & Teeseling, M. (2014). Differentiëren is te leren! Amersfoort: CPS Donk, C. van der & Lanen, B. van (2012). Praktijkonderzoek in de school. Bussum: Coutinho