Keuzethema: differentiatie Bijeenkomst 3.1 01-02-2016
WELKOM
Programma Welkom! Waarom differentiëren? Piramide van docentvaardigheden Werkwijze periode 3 Leertaak professionele nieuwsgierigheid Oriënteren Afsluiten
differentiËren in het MBO: stvz Percentage voldoende Algemeen didactische vaardigheden De leeractiviteiten beginnen of eindigen op de geplande tijd en er wordt geen tijd vermorst. 89 De geplande tijd voor leeractiviteiten wordt zinvol benut. 84 Voor de studenten is het doel en nut (en de samenhang met voorgaande lessen) van de onderwijsactiviteiten duidelijk. 95 Differentiatievaardigheden Het programma en de verwerking daarvan is indien nodig afgestemd op de verschillen tussen de studenten. 36 Tabel 4.6a Percentage lessen in het bekostigd mbo dat als voldoende is beoordeeld op algemeen didactische vaardigheden en differentiatievaardigheden in 2013 (n 2013=230) Bron: Inspectie van het Onderwijs, 2013
Waarom differentiëren in het mbo? Heterogene groep studenten Herziening mbo > https://www.youtube.com/watch?v=e5_EMPIf_gc Differentiëren belangrijk voor motivatie studenten
Waarom differentiëren in het VO? Wetenschappelijk onderzoek Hattie Bevindingen Inspectie van het onderwijs Ambities ministerie OCW en VO-raad Wet op Passend onderwijs
Inspectie: “wereld te winnen”
What’s in it for me? “We gaan experimenteren met hoe we rekening kunnen houden met verschillen tussen onze leerlingen en meten of onze interventies effect hebben gehad.” Met de keuze voor dit thema…. ….. ben je dadelijk koploper in het mbo/vo ….. kun je je straks onderscheiden op de arbeidsmarkt ….. werk je intensief aan je eigen casus voor stage ….. ervaar je wat zelfverantwoordelijk leren betekent ….. ervaar je zelf welke mogelijkheden het samenwerken met “peers” kan bieden ….. ontwikkel je complexe docentvaardigheden
Piramide van docentvaardigheden
Zelfverantwoordelijk leren met peers
Even terug “We gaan experimenteren met hoe we rekening kunnen houden met verschillen tussen onze leerlingen en meten of onze interventies effect hebben gehad.” Hoe gaan we dat doen?
Leertaak Professionele nieuwsgierigheid (PN)
Leerdoelen PN De student kan over 7 weken: Een vraag formuleren die voortkomt uit de eigen lespraktijk Beschrijven wat er vanuit de literatuur rondom deze vraag bekend is Passende meetinstrumenten kiezen en uitwerken (zoals interviews, observaties of enquêtes) Zelfstandig relevante informatie in de lespraktijk verzamelen en analyseren Passende interventie(s) kiezen, uitwerken en uitvoeren Een conclusie trekken uit de verzamelde informatie Voornemens formuleren voor de eigen lespraktijk De bevindingen beschrijven in een rapportage Wat vind jij dat je nog meer moet kunnen........?
Planning periode 3 3.1: Oriënteren 3.2: Onderzoeksvraag formuleren + kennisateliers 3.3: Plan van aanpak + kennisateliers 3.4: Peercoaching > GO-NO GO moment 3.5: NO GO > coaching docent 3.6: Interventie voorbereiden 3.7: Uitwisseling
Aan de slag!
Oriënteren Deel 1 Wat: een associatieweb maken Hoe: meegebrachte post-its clusteren rondom centraal begrip “verschillen” vervolgens vrij associeren Tijd: 10 minuten per ronde (3x) Hulp: groepsgenoten Resultaat: 5 uitgewerkte associatiewebs Groepen van 4 studenten > tafelkleed / stiften / post-it Centrale begrippen > verschillen tussen leerlingen/studenten Clusteren van verschillen > associatieweb…. 10 minuten (3x10 minuten associeren) > individueel rondlopen > keuze voor deelweb wat meest aansprekend is + fotograferen! 15 minuten > voorlopige onderzoeksvraag formuleren… “hoe kan ik…..”
Orienteren Deel 2 Wat: een voorlopige onderzoeksvraag formuleren “hoe kan ik…...” Hoe: bekijken verschillende associatiewebs + fotograferen meest aansprekende onderdelen Tijd: 15 minuten inventariseren > 15 minuten formuleren Hulp: docent op achtergrond Resultaat: voorlopige onderzoeksvraag > inleveren bij docent
Planning 3.1: Oriënteren 3.2: Onderzoeksvraag formuleren + kennisateliers 3.3: Plan van aanpak + kennisateliers 3.4: Peercoaching go-no 3.5: NO go > coaching docent 3.6: Interventie voorbereiden 3.7: Uitwisseling Belang van voorbereiding
aFsluiting Lees de leertaak professionele nieuwsgierigheid en noteer je vragen Lezen hoofdstuk 4 uit “differentiëren is te leren” Lezen hoofdstuk 4.1+ 4.2 + 4.3 + 4.5 uit Praktijkonderzoek in de school Vul het document ‘verwachtingen’ in en mail het uiterlijk woensdag 3 februari om 12.00 uur naar > tijdsinvestering 10 minuten Ellen.vandenboomen@han.nl
literatuur Berben, M., & Teeseling, M. (2014). Differentiëren is te leren! Amersfoort: CPS Donk, C. van der & Lanen, B. van (2012). Praktijkonderzoek in de school. Bussum: Coutinho