DTD, mag het iets meer zijn? Onderwijs, de kennis voorbij – 17/11/2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Motivatie, leeftijd en competenties
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
EDO in de lerarenopleiding
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
in de transitie naar een
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Stadswandeling ‘Milieu en gezondheid’ De Helix, Vlaams Kennis- en Vormingscentrum voor Natuur en Milieu
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Rechtvaardige Transitie Enkele uitdagingen voor de vakbonden.
EDO in pedagogisch perspectief Arjen E.J. Wals.
1. Inleiding systeemtheorie 2. Complexe adaptieve systemen
Personeelsvergadering
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Groepsavond 5c 28 augustus 2012 Welkom. Logo Sjtadssjool.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Een theoretische verkenning
De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare
Competentiegericht leren vmbo
Naar een eerlijke voedsel- voorziening duurzame kleinschalige landbouw en fair trade als deel van de oplossing Oxfam-Magasins du monde, Oxfam Solidariteit.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Verkiezingen 2006.
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Dossier Empowerment.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
1. Agenda Waarom scenario’s? Stuwende krachten Vier scenario’s voor de wereld in 2030 Van scenario’s naar… Kennis & Economisch Onderzoek.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Intervisiegroep gedragswetenschappen
IPC Nederland.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Ethiek, Normatieve professionalisering Week 3: de context van het beroep.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
DTD, mag het iets meer zijn? Onderwijs, de kennis voorbij – 17/11/2015.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
Educatie voor Duurzame Ontwikkeling Duurzame ontwikkeling Kenmerken van duurzaamheidsvraagstukken Educatie voor Duurzame Ontwikkeling – EDO Kenmerken van.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
Redeneren over de verzorgingsstaat
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Vluchtelingen en asielzoekers
Visie ontwikkeling
Naar een typologie van scholen
Consumenten-gedrag Het gezin
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
JEUGDzorg - voor wie?.
Een rietje moet verboden worden.
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Op zoek naar nieuwe verbindingen
Positieve gezondheid “het vermogen je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van.
Transcript van de presentatie:

DTD, mag het iets meer zijn? Onderwijs, de kennis voorbij – 17/11/2015

Inleiding Klimaatverandering, mondiale uitdaging Educatie voor Duurzame Ontwikkeling Mag het iets meer zijn?

Klimaatverandering

DTD, mag het iets meer zijn? Welke acties?‘directe’ acties‘indirecte’ acties individuele acties collectieve acties

Duurzaamheids – Hoger - Lager Discussiemethodiek Stil staan bij dagelijkse keuzes die we maken Volgens het gewone HL-concept Ontstaan van discussie Bepalen welke groep een punt verdient Veel variaties mogelijk

- Discussietechnieken bv. Puppetdebattle Argumenten zoeken voor een stelling Op een goede manier debatteren

De kom van meneer Redfish

Klimaatverandering, mondiale uitdaging Educatie voor Duurzame Ontwikkeling Mag het iets meer zijn?

Mondiale uitdagingen

complexe maatschappelijke kwesties effecten op systeemniveau effecten op lange termijn en ‘ver-van-ons-bed’ veel onvoorspelbaarheid, onzekerheid grenzen!  Meer leren?  Of anders leren?

Duurzame Ontwikkeling? Genoeg Voor altijd Voor iedereen

Educatie voor Duurzame Ontwikkeling Duurzame Ontwikkeling = genoeg, voor altijd, voor iedereen  EDO = leren denken over en werken aan een leefbare wereld, nu en in de toekomst, voor onszelf en voor anderen, hier en elders op de planeet  individuen en groepen uitrusten met competenties om bewuste keuzes te maken voor een leefbare wereld

Educatie voor Duurzame Ontwikkeling

(Actiegerichte kennis, Jensen, 2002) Duurzaamheids- kwesties 1. het natuurkundige probleem en de effecten ervan (“wat?”) 2. de grondoorzaken (“waarom?”) 3. veranderingsstrategieën (“hoe?”) 4. visies op alternatieven (“waarheen?”) Nieuwe kennis en systeemdenken Nieuwe kennis Systeemdenken Perspectiefwisseling Waarden - Emoties

Bron: Wereldwijde uitstoot broeikasgassen Dodelijke slachtoffers klimaatverandering

Nieuwe kennis - Systeemdenken Methodiek van de droogkast JENGA Denkspel en behendigheidsspel Maakt de “onzekerheid” inzichtelijk Illustreert de chaostheorie - complexiteit Gebruikt bij de educatieve activiteiten naar aanleiding van de tentoonstelling over milieu en gezondheid “ De wereld van Daly “ in het NMEC De Helix, Grimminge

JENGA

Systeemdenken Sterke verwevenheid van verschillende factoren: sociaal, economisch, cultureel, ecologisch, ethisch, technologisch, politiek,… Geïntegreerde benadering: deelaspecten niet los zien van elkaar Verbanden leggen

OorzaakProbleemGevolg Biodiversiteitsverlies

Systeemdenken Basisprincipes: bestudeer liever gehelen dan deelaspecten kijk eerder naar dynamische relaties dan naar lineaire oorzaak-gevolg-ketens schenk meer aandacht aan processen dan aan feiten streef liever naar het ontdekken van patronen dan naar het zoeken naar details

Causale lussen

Relatiecirkels - versterkte klimaatverandering S O WAARDOOR?

Relatiecirkels S O

Waardeontwikkeling Welke wereld voor de generaties na ons?

Waardeontwikkeling Keuzes maken: waarden en overtuigingen Waarden bespreekbaar maken en verduidelijken Nieuwe waarden Ervaringsgericht werken aan betekenisvolle thema’s Eigen waarden en overtuigingen confronteren met die van anderen Diversiteit = verrijking, geen drempel

- Filosoferen met kinderen - Stellingenspel: akkoord – niet akkoord - Toekomstdenken - Discussietechnieken bv. Puppetdebattle Argumenten zoeken voor een stelling Op een goede manier debatteren

Omgaan met emoties

Gedragspatroongrafieken – emoties, WAT? en HOE?

Omgaan met emoties Streven naar emotionele competentie: inzicht hebben in de eigen emoties en gevoelens inzicht hebben in emoties en gevoelens van anderen gevoelens betekenisvol kunnen uiten emoties kunnen reguleren emoties productief kunnen gebruiken, bijvoorbeeld bij het oplossen van problemen

Omgaan met emoties "Olielek in Golf van Mexico niet dicht voor december" Er ontsnapt dagelijks ook zes miljoen m³ gas en ineens is er sprake van tweede, nog groter lek 'BP-olie in zee breekt niet zo snel af als gehoopt'

Actiegerichtheid Persoonlijke ervaring  handelingsbekwaamheid Moed en engagement om zelf actie te ondernemen Niet om probleem op te lossen – wel om competenties te verwerven om als burger te participeren in de samenleving Actie ≠ om het even welke activiteit: doelbewust gekozen er wordt gereflecteerd gericht op zoeken naar oplossingen voor een specifiek probleem

Actiegerichtheid Hoe werken aan actiegerichtheid? (A. Kenis, 2009) Welke acties?

Actiegerichtheid Hoe werken aan actiegerichtheid? (A. Kenis, 2009) Welke acties?‘directe’ acties‘indirecte’ acties individuele acties recycleren vegetarisme Fair Trade kopen opiniebrieven lezingen spreekbeurt collectieve acties voedselteams klimaatwijken Wereldwinkel petities manifestaties debat organiseren

Actiegericht Wat als… Verhalend ontwerpen Brieven schrijven … Creativiteit is nodig:

Educatie voor Duurzame Ontwikkeling

Verbreden = blikveld verruimen Verbinden = inzien en begrijpen van verbanden, patronen en onderlinge beïnvloeding Integreren = zoeken naar positieve synergie en anticiperen op systemische implicaties van acties

EDO in het curriculum van het BaO Decreet BaO: lichamelijke opvoeding, muzische vorming, Nederlands, Frans, wiskunde, wereldoriëntatie, leren leren, sociale vaardigheden, ICT waar mogelijk in samenhang Inhoud Aangrijpingspunten vanuit wereldoriëntatie (milieu, gezondheid, economie, welzijn en welvaart, conflicthantering, sociale relaties,…) Organisatie Autonomie van de school

De uitdaging Genoeg, voor iedereen, voor altijd!