Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
wiskunde in vernieuwd vmbo
‘Het nieuwe examenprogramma: ervaringen uit het klaslokaal’
Studietaak De studietaak staat centraal
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Kenmerken van de concept contextbenadering
Kennis - Intelligentie
Toetsen: weet wat u meet
Beoordelen met behulp van rubrics
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit
Training digitale didactiek
RTTI – kennismaking en ervaring
Historische Context Duitsland in het nieuwe examen geschiedenis Geert van Besouw Hanneke Tuithof Bjorn Wansink Ik ben Hanneke Tuithof. Vakdidacticus geschiedenis.
Lespraktijk op het Ichthus Lyceum  Pilotschool vwo sinds 2011, sinds 2014 ook havo  Waar liep ik tegen aan bij de start?  Overgang ook niet groter maken.
Veranderingen t.o.v. 3e editie
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
 Week 5 te doen: Bespreken toetsopzet Bespreken hoofdstuk 3 reader. Debatje: hoever wil je gaan met invloeden aanwijzen (case) Rapporteren ideeën onderzoek.
PTA VOORLICHTING KLAS 3BB / KB. PR0GRAMMA MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN RONDOM.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Toetsing en toetsontwikkeling
LEZEN 3.4 FUNCTIES VAN TEKSTGEDEELTEN. KLAAR MET DE TOETS? Kijk de paragraaf lezen 3.4 na (zie antwoorden in je ) Meld jezelf aan op Google Classroom.
PWS = de eindscriptie van de havo
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Hoofdconcepten en eindtermen
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Albert van der Kaap 4 november 2016
Vragen, wat voor vragen?.
Toetsen? Doe het zelf!.
POWL, Domeinspecifiek Leren
4 havo Schrijflijn les 4
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Financiële zelfredzaamheid
Sleutels, codes en aanwijzingen
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Vwo 6 – literatuur Week
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Pilot maatschappijwetenschappen
Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Lespraktijk op het Ichthus Lyceum
Toetsing Vakdidactiek 2.
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Kenmerken van de concept contextbenadering
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA
Inleiding.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Workshop Toetsanalyse
Transcript van de presentatie:

Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen een eerst kennismaking Michiel Waltman toetsdeskundige maatschappijwetenschappen docentendag maatschappijleer 29 januari 2016

inleiding nieuwe examenprogramma (5 min) Programma workshop inleiding nieuwe examenprogramma (5 min) korte oefening met maken toetsvraag (25 min) nabespreking met tips en voorbeelden (30 min)

concept-contextbenadering

aantal kenmerken pilotexamens meer open vraagstelling en beoordelingsmodel ‘wendbaar maken’ van concepten / conceptuele kennis andersoortige bronnen naast teksten maatschappijwetenschappen verschillen havo en vwo

oefening met maken van toetsvraag Lees de bron in hand-out Construeer met behulp (of naar aanleiding) van de bron een toetsvraag. Doel: de leerling kan minimaal 1 concept actief gebruiken in een nieuwe context Maak een antwoordmodel met scorepuntenverdeling tijd: 20 minuten hulpmiddelen: overzicht van omschrijvingen van de hoofd- en kernconcepten in hand-out

variëren in mate van sturing - 1 Lees regel x tot en met x van tekst 1 Uit tekst 1 blijkt dat huishoudelijk werkers bepaalde rechten, zoals verzekerd zijn tegen arbeidsongeschiktheid, niet hebben en andere werknemers wel. 
 Leid uit dit gegeven af dat er sprake is van sociale ongelijkheid tussen huishoudelijk werkers en andere groepen werknemers. Gebruik in je antwoord het kernconcept sociale ongelijkheid.

variëren in mate van sturing - 2 Gebruik regel x tot en met x van tekst 1 Leg uit dat er sprake is van sociale ongelijkheid tussen huishoudelijk werkers en andere groepen werknemers. Gebruik in je uitleg: - het kernconcept sociale ongelijkheid; - een voorbeeld uit regel x tot en met x van tekst 1.

variëren in mate van sturing - 3 Gebruik regel x tot en met x van tekst 1 Leg uit dat er bij de positie van huishoudelijk werkers sprake is van een verhoudingsvraagstuk. Gebruik in je uitleg: - het kernconcept sociale ongelijkheid; - een voorbeeld uit regel x tot en met x van tekst 1.

variëren in mate van sturing - 4 Gebruik tekst 1. Leg uit dat er bij de positie van huishoudelijk werkers sprake is van een verhoudingsvraagstuk. Gebruik in je uitleg: - het kernconcept sociale ongelijkheid; - een voorbeeld uit tekst 1.

variëren in mate van sturing - 5 Gebruik tekst 1. Leg uit dat er bij de positie van huishoudelijk werkers sprake is van een verhoudingsvraagstuk. Gebruik in je uitleg: - een kernconcept bij het hoofdconcept verhouding; - een voorbeeld uit tekst 1.

Uit: CSE MAW pilot havo 2015-1

uit: CSE MAW pilot havo 2015-1

sturing en transfer (1/2) mate van sturing: voorgestructureerd - open (evt convergent - divergent) sturing bijvoorbeeld in: te gebruiken concepten denkstappen conclusie richting van verband informatie uit context

sturing en transfer (2/2) transferafstand/mate van transfer: reproductie – ‘far transfer’ transfer bijvoorbeeld in: context (richting van) verband ´variabel maken´ van begrip oplossen van onbekend probleem

tips voor maken van een toets bepaal de doelen van de toets - welke kennis en vaardigheden wil ik precies toetsen? maakt de toets onderscheid tussen de ‘vaardige’ en de ‘niet-vaardige’ leerlingen? gebruik geschikte context formuleer vraag én antwoord - weet de leerling wat hij moet antwoorden? - weet de corrector hoe hij moet beoordelen? - zijn vraag, antwoord en context vakinhoudelijk juist? check: sluiten de vraag en het antwoord op elkaar aan?

tot slot algemene informatie over maken van toetsen: pilotexamens MAW: http://www.cito.nl/Onderzoek%20en%20wetenschap/achtergrondinformatie/toetsen_op_school.aspx/ pilotexamens MAW: http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/centrale_examens/schriftelijke_examens_havovwo workshop toetsing bij nascholingscursus (7 okt 2016): http://www.expertisecentrum-maatschappijleer.nl/index.php/Nascholingscursus_maatschappijwetenschappen