Titel samenkomst 14 januari 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Memo overleg coördinatoren VZ
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Eindwerk zesde jaar.
Realisatie kindcentrum
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Reflectievaardigheden en instrumenten
2de graad.
AD6 in leerplan verzorging
Directievergadering personenzorg
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Vereiste in leerplan VZ zie AD AD 4 en AD 5…
Leraren AD4 verzorging-voeding
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Competentiegericht leren vmbo
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Samenwerken Werken in Teams.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
Een lust of een last?. Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Leerplantoelichting derde graad verzorging Katholiek Onderwijs Vlaanderen West Vlaanderen.
Leerplantoelichting Tweede graad verzorging voeding
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
UITGANGSPUNT.
Coördinatoren VV 14 januari 2016 VERSLAG. 2 AGENDA 1 Participerende activiteiten (vraag Ruiselede) 2 Reflectiegesprekken (vraag Oostende) 3 Leerplandoel.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
STUURGROEP TBZ verslag 25 februari AGENDA Opvolging vorig verslag Gezondheidspatronen en ICF, afstemmen op gebruiker en sociaal netwerk Methodisch.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Coördinatoren VV 14 januari 2016 VERSLAG.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
UITGANGSPUNT.
2de graad verzorging - voeding
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Titel samenkomst 14 januari 2016 27 april 2017 Coördinatoren VZ 14 januari 2016 Naam van de spreker of dienst

AGENDA 1 Uitwisseling van portfolio/ reflectiegesprekken.   2 Pedagogisch raamwerk 3 Gordon en ICF 4 Varia, afspraken, nascholing …

1 Uitwisseling van portfolio/ reflectiegesprekken 1 Uitwisseling van portfolio/ reflectiegesprekken. Wil aub eigen systeem meebrengen of digitaal tonen?   

OPDRACHT STAP 1 Leg de begrippen bij de juiste omschrijvingen - Verschillende invulling van de begrippen binnen éénzelfde school. Niet altijd makkelijk om de verschillen tussen de begrippen te duiden. Belangrijk dat deze termen binnen het team juist worden ingevuld en toegepast.

OPDRACHT STAP 2 Leg de begrippen op de juiste plaats in het schema (zie voorziene vakjes) STAP 3 Wie is betrokken? Leg de 3 iconen (leerling / medeleerling / leraar) op de juiste plaats in het schema.

Binnen schoolsituatie – Vanuit de lerende omgeving gedrag bekwaamheden overtuigingen identiteit betrokkenheid Naar ijsbergmodel MC CLELLAND

omgeving gedrag bekwaamheden overtuigingen identiteit betrokkenheid

COACHEN WAARNEEMBAAR GEDRAG =aan de hand van REFLECTEREN CRITERIA BEGELEIDEND BEOORDELEND omgeving gedrag bekwaamheden overtuigingen identiteit betrokkenheid WAARNEEMBAAR GEDRAG EVALUEREN =aan de hand van CRITERIA REFLECTEREN COACHEN NIET WAARNEEMBAAR GEDRAG

Reflecteren (Korthagen)

DELEN VAN MATERIAAL coachingsgesprekken Vul de MindMap aan omtrent coachen met tips die je haalt uit de voorstelling en eigen tips

Inbreng vanuit scholen Verschillende malen per jaar coachingsgesprek (tijdens examenperiode). Belang van gebruik creatieve werkvormen om voortgang leerling te bespreken (vb. gebruik symbolen enz.). => leerlingen helpen bij het onder woorden brengen. Verschillende leerkrachten (ook stageleerkrachten) worden betrokken bij het coachen. Aanzet voor stagebegeleiding / verder werken binnen klas / projecten / portfolio Proces van reflectie moet stapsgewijs aangeleerd worden (leerlijn).

Wat merken we als begeleiders? Coachingsgesprek is teveel een voorbereide presentatie van de ll zonder (concrete) feedback en feedforward van de leraar Soms wel feedback maar het samen zoeken naar concrete tips om werkpunten aan te pakken ontbreekt. De rode draad opnemen van het in kaart brengen van de eigen competentiegroei over de graad en over les en stage heen onder vorm van soort volg/groeisysteem wordt soms te weinig begeleid door het lerarenteam

Inspiratie Document 9 basisvademecum. Zie ook coachvragen bij reflectiecyclus. Zie ook servicedocument p. 48 e.v. Leerplandoelen: Reflecteren per AD - AD7.5 en 6 www.diversiteitenleren.be www.zorgvoorbeter.nl www.zorgvoorstage.be

2 Pedagogisch raamwerk

Delen van materiaal Hoe gebruiken jullie dit nu, integratie in methodisch handelen? In stage opdrachten? (Wil aub concreet materiaal meebrengen of digitaal tonen?)

UITGANGSPUNT kinderopvang

Wat merken we als begeleiders Soms geen rekening houden met visie voorziening Soms geen rekening houden met wensen, noden van kinderen: verplichte gezamenlijke activiteiten zoals zelfde knutselwerkje Onvoldoende documenteren of in kaart brengen van wensen … past bij gegevens verzamelen in methodisch handelen

OPDRACHT Kaartjes leggen (per 2) Schema kinderzorg Koppeling met leerplan VZ

Koppeling met leerplan VZ Mondeling en schriftelijk communiceren (AD2) Wetgeving en maatschappelijke tendensen (AD7) Werken in de voorziening / in team (AD3) Kwaliteitsbewust handelen als rode draad (AD1) Indirecte zorg (AD6) directe zorg (AD4) Pedagogisch handelen (AD5)

3 Gordon en ICF Hoe gebruiken jullie dit nu 3 Gordon en ICF Hoe gebruiken jullie dit nu? Wil aub concreet materiaal meebrengen of digitaal tonen? Wat merken wij als begeleiders?

https://www.youtube.com/watch?v=nGAHg0Vp6-0 Wat haal je uit dit fragment in functie van het werken met Gordon en ICF? Hoe kan je met dit fragment aan de slag? Aansluiten bij leefwereld leerlingen. Belang van afstemming verwoorden via tv fragmenten (en in relatie tot ICF en Gordon). Veel fragmenten kunnen gedownload worden via you tube (vb. ‘Via Annemie’, enz.). Via you tube converter downloaden op eigen computer.

GORDON Opgenomen binnen AD4 (in VZ)! 1 Gezondheidsbeleving en instandhouding 2 Voeding en stofwisseling 3 Uitscheiding 4 Activiteiten 5 Slaap en rust 6 Waarneming en cognitie 7 Seksualiteit en voortplanting Andere 8 Zelfbeleving 9 Rol en relatie 10 Stressverwerking 11 Waarden en levensovertuiging

ICF-schema Gezondheidstoestand: :: Lichaam (Functies/anatomie/ stoornissen) Doen (Activiteiten/beperkingen) Samen (Participatie/participatieprobleem) Omgeving (Externe factoren) Ik (Persoonlijke factoren)

ICF ZORG GORDON ZORGVRAGER ORGANISATIE (multidisciplinair team, visie,…) Mensbeeld (visie op zorg) ZORGVRAGER ZORG

Uitgangspunt ouderwerking

Voorstelling eigen materiaal hoe gebruiken jullie dit nu, integratie in methodisch handelen? Maar ook nog meer! Structuur lln? Stage opdrachten??

Wat merken we als begeleiders Verschillende systemen naast elkaar: methodisch handelen – activiteitenfiche – animatiefiche – ICF / GORDON => integratie binnen methodisch handelen. Dus best éénzelfde systeem hanteren om info te verzamelen zowel voor huishoudelijke, zorgende als animatieve activiteiten te plannen bv. Gordon en ICF voor volwassenen, ervaringsgebieden of ontwikkeling, welbevinden voor kinderen, dit alles in het kader van rekening te houden met de persoon zelf! Werken met een volgpersoon is zinvol (om het rekening houden met mogelijk te maken). Activiteiten (in ruime zin) uitwerken die aansluiten bij de wensen en behoeften van die volgpersoon. ICF / Gordon begrijpen binnen het proces van methodisch handelen (informatiefase) =cyclisch (zie schema). Activiteiten vertrekken steeds vanuit een afstemmen op de persoon en zijn situatie.

OPDRACHT Kaartjes leggen (per 2) Schema ouderenzorg Koppeling met leerplan VZ

Koppeling met leerplan Mondeling en schriftelijk communiceren (AD2) Wetgeving en maatschappelijke tendensen (AD7) Werken in de voorziening / in team (AD3) Kwaliteitsbewust handelen als rode draad (AD1) Directe zorg (AD4) Indirecte zorg (AD6) Pedagogisch handelen (AD5)

4 Varia, afspraken, nascholing … Belangrijk om goed aan te geven welke vragen er kunnen opgenomen worden binnen de stuurgroep. Stuurgroep bepaalt mee de agenda. Uitwisseling tussen scholen is inspirerend. Rol van coördinator ook bespreken.