Dialoog doen! Startbijeenkomst ‘Doorstart Stimuleringsproject LOB in het mbo’ Frans Meijers ‘s-Hertogenbosch 20 november 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
LOB ????.
Loopbaangesprekken 17 januari 2013.
LOB-middag Haaglanden
Reflectievaardigheden en instrumenten
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Loopbaan(coaching) en leerlingen
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Hogescholen in Dialoog
Levensecht leren is dialogisch leren
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Leren, loopbaan en burgerschap
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Professionalisering LOB
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Het medewerkertevredenheidsonderzoek: een aanzet tot dialoog met medewerkers.
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Kick off ICT Lab CMI Informatica- opleidingen najaar 2010.
Hoe een loopbaandialoog te voeren
LOB als doorlopende leerlijn
Identiteitsleren in Lifelab
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Training loopbaan(dialoog) Havo 4 en 5 Ds
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Basiskennis LOB.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Kwaliteit en leiderschap Chris Gijtenbeek Training, coaching en advies.
Werkconferentie loopbaanleren en wetenschap & technologie Laat jouw leerlingen het maken in Rotterdam!
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Kennismakingsbijeenkomst 2e jaars Management, Economie en Recht.
Leren kiezen, kiezen leren? Frans Meijers Elzendaal College, Boxmeer Sociaal-cultureel centrum Myllesweerd, Mill November 2012.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Kiezen of gekozen worden? Frans Meijers Conferentie ‘ Zelf en loopbaan: dialoog in tijden van onzekerheid ’ 21 april 2010.
De kracht van het pedagogische verhaal Theodoor van Baars en Marja Liefaard 15 oktober 2015.
Mondzorg - persoonsgericht
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Coaching in regioleren
Het loopbaangesprek.
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Vakwedstrijden & LOB Een waardevolle combinatie?!
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Ouderavond 3 Havo 3 oktober 2017
Ouders en school samen Maart 2016
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Ouderavond 3 havo 18 september 2018
Effectieve handhaving door ketenintegratie Albert van Wijk
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Van Human capital management naar inclusief HR Prof. Dr
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

Dialoog doen! Startbijeenkomst ‘Doorstart Stimuleringsproject LOB in het mbo’ Frans Meijers ‘s-Hertogenbosch 20 november 2012

Een goede loopbaanleeromgeving Praktijksturing: levensechte problemen centraal Dialoog: over persoonlijke zin en maatschappelijke betekenis van ervaringen Toenemende medezeggenschap over eigen leerloopbaan

Wat voor docent is nodig? Een professional die het fijn vindt om: met de leerling te spreken over de persoonlijke zin en de maatschappelijke betekenis van zijn/haar praktijkervaringen en op basis daarvan ‘just in time’ en ‘just enough’ theorie aandraagt

Dialoog ontbreekt 73% tegen 24 % over 3 % met

1.Geen ervaring (leren = ik zal je leren) dus ontbrekende vaardigheden 2.Cultuur van onderwijs: een eeuw monoloog * selectie via kennisoverdracht * ruil van kennis tegen orde * professionaliteit gericht op toetsing en beheer van kennis (Quinn, R.E. (1991) Beyond rational management. San Francisco: Jossey Bass) Waarom is dialoog zo moeilijk voor docenten?

Nodig is een nieuwe professionele identiteit

Identiteitsleren maakt onzeker Een identiteit is je verhaal hoe je op een unieke manier lid bent van een groep Een verandering van identiteit brengt (veel) onzekerheid met zich mee over –eigenwaarde –groepslidmaatschap

Reactie op onzekerheid Vluchten- je terugtrekken Vechten- complexiteit reduceren via simpele waarheden Bevriezen- ziek worden Dialoog- onzekerheid delen (Hermans, H.J.M. & Hermans-Konopka, A. (2010). Dialogical Self Theory. Positioning and Counter-Positioning in a Globalizing Society. Cambridge, UK: Cambridge University Press)

De training ‘reflectieve loopbaangesprekken’  van ervaring naar verhaal (betekenis geven)  van klein naar groter verhaal (verbreding en verdieping)  van groter verhaal naar vervolgstap

2 dagen loopbaanreflectiegesprekken + opdrachten in de praktijk, waarvan: Zn: 1 dag basisgesprekstechnieken ½ dag oefenen met school- coach Centrale training docenten door landelijke experts 2 dagen training loopbaanreflectiegesprek + opdrachten in de praktijk Centrale training coaches door landelijke experts 1 dagvideo interactietraining 1 dag train-de-trainer ½ dag oefenen met school- coach ½ dag oefenen o.b.v. school- coach Landelijke experts 2 x Video Interactie Bijeenkomst Training reflectieve loopbaangesprekken Interne decentrale coaching per team op school 2x IC 2x IC 2x IC 2x IC 2 x VIB 2x IC 2x IC 2x IC 2x IC 2 x VIB 2x IC 2x IC 2x IC 2x IC 2 x VIB 2x IC 2x IC 2x IC 2x IC Centrale training schoolcoaces over resultaten, borging en verspreiding door landelijke experts Onderzoek: Fimpjes & vragenlijsten Onderzoek: Fimpjes en vragenlijsten I N T E R V E N T I E- O Z M A T E R I A L E N O N T W I K K E L IN G

Enkele resultaten (1) Gespreksonderwerp Afname Toename Hetzelfde Contact en contract x Gebruik formulieren x Studievoortgang x Studiehouding x Studieproblemen x Studie-ervaringen x Studiekeuze x Stage-ervaringen x Keuzes voor werk x Buitenschoolse ervaringen/hobbies x Kwaliteiten van de student x Motieven van de student x Netwerken x Kritische ervaringen x

Enkele resultaten (2) Gespreksvormafnametoename hetzelfde Invloed student op het gesprek x Open luisterhouding x Doorvragen op concrete ervaringen x Praten over gevoelens/emoties x Validering van ervaringen of gevoelens x Oplossingsgerichtheid x Zinnen afmaken voor de student x Gestructureerdheid van het gesprek x Uitdagen tot verdere oriëntatie, oefenen en bewijzen x Aanzetten tot nadenken x Gespreksduur x

Voor nuancering en detaillering Marinka Kuijpers & Frans Meijers (2012). Leren, luisteren en loopbaanleren. Woerden: MBO Diensten