Dialoog doen! Startbijeenkomst ‘Doorstart Stimuleringsproject LOB in het mbo’ Frans Meijers ‘s-Hertogenbosch 20 november 2012
Een goede loopbaanleeromgeving Praktijksturing: levensechte problemen centraal Dialoog: over persoonlijke zin en maatschappelijke betekenis van ervaringen Toenemende medezeggenschap over eigen leerloopbaan
Wat voor docent is nodig? Een professional die het fijn vindt om: met de leerling te spreken over de persoonlijke zin en de maatschappelijke betekenis van zijn/haar praktijkervaringen en op basis daarvan ‘just in time’ en ‘just enough’ theorie aandraagt
Dialoog ontbreekt 73% tegen 24 % over 3 % met
1.Geen ervaring (leren = ik zal je leren) dus ontbrekende vaardigheden 2.Cultuur van onderwijs: een eeuw monoloog * selectie via kennisoverdracht * ruil van kennis tegen orde * professionaliteit gericht op toetsing en beheer van kennis (Quinn, R.E. (1991) Beyond rational management. San Francisco: Jossey Bass) Waarom is dialoog zo moeilijk voor docenten?
Nodig is een nieuwe professionele identiteit
Identiteitsleren maakt onzeker Een identiteit is je verhaal hoe je op een unieke manier lid bent van een groep Een verandering van identiteit brengt (veel) onzekerheid met zich mee over –eigenwaarde –groepslidmaatschap
Reactie op onzekerheid Vluchten- je terugtrekken Vechten- complexiteit reduceren via simpele waarheden Bevriezen- ziek worden Dialoog- onzekerheid delen (Hermans, H.J.M. & Hermans-Konopka, A. (2010). Dialogical Self Theory. Positioning and Counter-Positioning in a Globalizing Society. Cambridge, UK: Cambridge University Press)
De training ‘reflectieve loopbaangesprekken’ van ervaring naar verhaal (betekenis geven) van klein naar groter verhaal (verbreding en verdieping) van groter verhaal naar vervolgstap
2 dagen loopbaanreflectiegesprekken + opdrachten in de praktijk, waarvan: Zn: 1 dag basisgesprekstechnieken ½ dag oefenen met school- coach Centrale training docenten door landelijke experts 2 dagen training loopbaanreflectiegesprek + opdrachten in de praktijk Centrale training coaches door landelijke experts 1 dagvideo interactietraining 1 dag train-de-trainer ½ dag oefenen met school- coach ½ dag oefenen o.b.v. school- coach Landelijke experts 2 x Video Interactie Bijeenkomst Training reflectieve loopbaangesprekken Interne decentrale coaching per team op school 2x IC 2x IC 2x IC 2x IC 2 x VIB 2x IC 2x IC 2x IC 2x IC 2 x VIB 2x IC 2x IC 2x IC 2x IC 2 x VIB 2x IC 2x IC 2x IC 2x IC Centrale training schoolcoaces over resultaten, borging en verspreiding door landelijke experts Onderzoek: Fimpjes & vragenlijsten Onderzoek: Fimpjes en vragenlijsten I N T E R V E N T I E- O Z M A T E R I A L E N O N T W I K K E L IN G
Enkele resultaten (1) Gespreksonderwerp Afname Toename Hetzelfde Contact en contract x Gebruik formulieren x Studievoortgang x Studiehouding x Studieproblemen x Studie-ervaringen x Studiekeuze x Stage-ervaringen x Keuzes voor werk x Buitenschoolse ervaringen/hobbies x Kwaliteiten van de student x Motieven van de student x Netwerken x Kritische ervaringen x
Enkele resultaten (2) Gespreksvormafnametoename hetzelfde Invloed student op het gesprek x Open luisterhouding x Doorvragen op concrete ervaringen x Praten over gevoelens/emoties x Validering van ervaringen of gevoelens x Oplossingsgerichtheid x Zinnen afmaken voor de student x Gestructureerdheid van het gesprek x Uitdagen tot verdere oriëntatie, oefenen en bewijzen x Aanzetten tot nadenken x Gespreksduur x
Voor nuancering en detaillering Marinka Kuijpers & Frans Meijers (2012). Leren, luisteren en loopbaanleren. Woerden: MBO Diensten