Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden
Bronvermelding Bron van de tekst: Deboutte, G. (2008, augustus). Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p ) België: Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming in samenwerking met het Project Verbondenheid. Bron van de afbeeldingen: de link kan geopend worden wanneer je op de afbeelding klikt. Bron van de tekst: Deboutte, G. (2008, augustus). Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p ) België: Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming in samenwerking met het Project Verbondenheid. Bron van de afbeeldingen: de link kan geopend worden wanneer je op de afbeelding klikt.
4. Problemen aanpakken doe je samen Ieder lid van een schoolteam. Probleemgedrag: samenspel van meerdere oorzaken. Goede communicatie tussen zorglijnen: bovengeschikt! Samenwerking is cruciaal. Strategieën ontwikkelen vraagt tijd. Ieder lid van een schoolteam. Probleemgedrag: samenspel van meerdere oorzaken. Goede communicatie tussen zorglijnen: bovengeschikt! Samenwerking is cruciaal. Strategieën ontwikkelen vraagt tijd.
Zorglijnen en zorgtaken in beeld Kader waarin de verschillende zorglijnen elkaar vinden en aanvullen. Resultaat: effectiever eigen beleid. Subsidiariteitsprincipe. Hogere niveaus pas in werking na lagere niveaus. Kader waarin de verschillende zorglijnen elkaar vinden en aanvullen. Resultaat: effectiever eigen beleid. Subsidiariteitsprincipe. Hogere niveaus pas in werking na lagere niveaus.
5. Het gaat om methodieken gekoppeld aan een veranderingsproces Leerkrachten werken doegericht > direct resultaat. Studiedagen en vormingen mikken op doegerichtheid. Specifieke aanpakvormen voor hun eigen klas- en schoolrealiteit. Problemen bij implantatie in eigen school. Leerkrachten werken doegericht > direct resultaat. Studiedagen en vormingen mikken op doegerichtheid. Specifieke aanpakvormen voor hun eigen klas- en schoolrealiteit. Problemen bij implantatie in eigen school.
Vermijden van problemen bij implantatieproces Rekening houdend met huidige schoolcultuur. Overtuigingen en normen bepalen cultuur en aanpakvormen. Methodieken staan niet los van overtuigingen en keuzes. Methodieken die aansluiten bij manier van denken van de school. Rekening houdend met huidige schoolcultuur. Overtuigingen en normen bepalen cultuur en aanpakvormen. Methodieken staan niet los van overtuigingen en keuzes. Methodieken die aansluiten bij manier van denken van de school.
6. De noodzaak van een daadkrachtig schoolbeleid Schoolleiding heeft doorslaggevende rol. Publicatie richt zich hoofdzakelijk op de schoolleiding. Bij veel moeilijke beslissingen dragen zij de eindverantwoordelijkheid. Normen en waarden van de directeur kleuren schoolcultuur. Dus: schoolleiding heeft een centrale plaats! Schoolleiding heeft doorslaggevende rol. Publicatie richt zich hoofdzakelijk op de schoolleiding. Bij veel moeilijke beslissingen dragen zij de eindverantwoordelijkheid. Normen en waarden van de directeur kleuren schoolcultuur. Dus: schoolleiding heeft een centrale plaats!
Besluit Ieder lid uit het schoolteam draagt een belangrijke verantwoordelijkheid. Verantwoordlijkheden worden uitgeschreven in een schema. Er dient rekening gehouden te worden met de eigen cultuur van de school en klas. Een methodiek is NOOIT een pasklaar antwoord voor ALLE scholen en klassen. De invloed van de schoolleiding wordt soms onderschat. De normen en waarden van schoolleiding kleuren de schoolcultuur! Ieder lid uit het schoolteam draagt een belangrijke verantwoordelijkheid. Verantwoordlijkheden worden uitgeschreven in een schema. Er dient rekening gehouden te worden met de eigen cultuur van de school en klas. Een methodiek is NOOIT een pasklaar antwoord voor ALLE scholen en klassen. De invloed van de schoolleiding wordt soms onderschat. De normen en waarden van schoolleiding kleuren de schoolcultuur!