Naar een nieuw stelsel van duaal leren. Beleidsnota’s Onderwijs – Werk, conceptnota bis “Samen met het beleidsdomein onderwijs/werk creëren we een geïntegreerd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren en Werken in de carrosseriebranche. 16 februari 2006.
Advertisements

Basispakket: Stappenplan Informatiemanager
Ambassadeurs Latent Talent Vrijwilligers van allochtone origine vertellen over hun eigen schoolloopbaan en werkervaring(en)
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Hoger Instituut voor de Arbeid Lanceringsdag Onderzoeksplatform Pulse Draagvlak Ontwikkelingssamenwerking Presentatie 27 november 2009 Onderzoeksinstituut.
HR netwerk 30 januari Programma ‘PLOEG proeftuinen’ Bestemd voor elke entiteit die werk wil maken van PLOEG op maat.
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
Presentatie Sluitende aanpak VOORTIJDIG SCHOOLVERLATEN in de Provincie Groningen “Wat doen we goed en wat kan beter”? Maandag 19 mei 2008.
Infosessie Duaal Leren Oproep 330 Innovatieve projecten Duaal Leren
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Conceptnota Bis Duaal Leren
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
Programma Inleiding door voorzitter Ingrid Molderez Presentatie van het instrument Concept Opbouw Hoe werkt het instrument? Concrete werkvorm: rollenspel.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Onderzoek levenslang leren Klankbordgroep 1 december 2009 Onderzoek in opdracht van:
ICF gegevens-set ‘werk’ HOE KWAM DEZE VDAB-GEGEVENS-SET TOT STAND?
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Bezetting structurele plaatsen Sectoroverleg 1 juli 2016.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Uitbouw van een kennisnetwerk EVC in Vlaanderen De ontwikkeling van een website voor het kennisnetwerk EVC Kathleen Hoefnagels Tempera Uitbouw van een.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
OPROEP DUAAL LEREN & WERKEN Infosessie
Basis voor inhoudelijke kader
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
Infosessie duaal leren
WIJNPERS Uitschrijven standaardtraject tuinaanlegger groenbeheerder (+20 uur) Maart 2017 Beslissing tot deelname aan het proefproject April.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
OPROEP Duale leertrajecen Infosessie
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Wat is “Duaal Leren”? Opleidingstraject waarbij het aanleren
Communicatiecampagne Duaal Leren
Startmoment Duaal leren Provinciehuis Boeverbos
Beleidsvisie Sociaal Werk
IDEAAL DUAAL.
Startmoment Duaal leren Provinciehuis Boeverbos
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Duaal Leren De Wijnpers Leuven
Startmoment Duaal leren Provinciehuis Boeverbos
Slotevent lerend netwerk 2.0. Welkom!
ESF Jobcoaches VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN.
Leegstand en regionale samenwerking
School voor wetenschap en techniek
22 februari 2019 Els De Ridder TAC GO! Atheneum Liedekerke
‘The impossible leap in one hundred simple steps’
Versterk de Jobcoach IN de school
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Hulp nodig? Een wandeling door het ondersteuningsaanbod
Transcript van de presentatie:

Naar een nieuw stelsel van duaal leren

Beleidsnota’s Onderwijs – Werk, conceptnota bis “Samen met het beleidsdomein onderwijs/werk creëren we een geïntegreerd duaal stelsel van leren en werken, dat beleidsmatig en maatschappelijk als gelijkwaardig wordt beschouwd met alle andere vormen van secundair onderwijs en dat perspectief biedt voor jongeren én ondernemers (... ) (…)SYNTRA Vlaanderen staat in voor de regie over de werkcomponent.”

Ouderpanel (Kon. Boudewijnstichting) Aanbevelingen toekomstgerichte bijsturing secundair onderwijs Prominente conclusie: betere match tussen leren en werken is absoluut noodzakelijk!  Duaal leren

Kritische succesfactoren 1.Het nieuwe duaal: in samenwerking en vanuit gedragenheid alle stakeholders –Sectoren –Interprofessionelen –Onderwijskoepels (opleidingsverstrekkers) 2.Aanbod werkplekken (kwalitatief en kwantitatief)

Duaal leren: projectmatige aanpak Verkennende trajecten –Sleutelproject onderwijs: schoolbank op de werkplek –Sleutelproject SYNTRA Vlaanderen: Werkplek21 –ESF-project SYNTRA Vlaanderen: flexibele trajecten –19 ESF-projecten via open oproep ‘duaal leren’ (+ eventueel: projecten zonder financiering) –Lerend netwerk: onder coördinatie van SYNTRA Vlaanderen

Timing 1/9/2016 –Start Schoolbank op de werkplek 1/9/2017 –‘echte’ start nieuwe stelsel duaal leren

Schoolbank op de werkplek Proeftuin in 7 studierichtingen Elektromechanische technieken Elektrische installaties Haarverzorging Ruwbouw Groenaanleg en –beheer Zorgkundige Chemische procestechnieken over Vlaamse 35 scholen

WP21: gedragenheid & samenwerking -Synthese overkoepelende werkzaamheden gebeurt in de klankbordgroepen -Klankbordgroep sectoren -Klankbordgroep stakeholders (interprofessionelen en onderwijskoepels) -Werkgroepen WP21 = werkgroepen Schoolbank

WP21: brede participatie

Kwaliteit verhogen Het uitstippelen van een kwalitatief leerpad op de werkplek. Kwantiteit verhogen Het duurzaam opkrikken van het aanbod van leerwerkplekken. WP21 - doelen

WP21 - output A S 1: K WALITEIT VERHOGEN T OPIC Kwaliteit meten en garanderenWerkplek21 levert input voor het kwaliteitskader voor de werkplek, inclusief kwaliteitscriteria, erkenningsprocedure en kwaliteitstoezicht Screening-matching-intakeWerkplek21 ontwikkelt een prototype van een uniforme screeningstool, matchingstraject en concept voor intakegesprekken Begeleiding bedrijf en jongereWerkplek21 ontwikkelt een begeleidingsconcept voor bedrijf & lerende (o.a. mentoropleiding, ondersteuningstools, permanente opvolging, eindevaluatie, …) Statuut en overeenkomstWerkplek21 levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van een eenduidig statuut en uniforme overeenkomst A S 2: K WANTITEIT VERHOGEN T OPIC Aanbod verhogenWerkplek21 ontwikkelt (mee) instrumenten i.f.v. monitoring vraag en aanbod, methodiek afstemming vraag en aanbod, strategie duurzaam aanbod werkplekken (sensibiliseringscampagne, communicatie, nazorg) IncentivesWerkplek21 levert input voor de ambtelijke werkgroep onder de vorm van een voorstel m.b.t. financiële en niet-financiële stimuli

Deskresearch In kaart brengen bestaande praktijken, tools, onderzoeksresultaten …; en best practices van elk, in binnen- en buitenland Engineering Ontwikkelen van praktijken, documenten, tools … Test Testen en bijsturen van ontwikkelde praktijken, documenten, tools … Projectstructuur WP21 (1) 3 fases

Statuut en overeen- komst Incentives Kwaliteit op de werkplek Aanbod verhogen Intake, screening, matching Begeleiding bedrijf en lerende Projectstructuur WP21 (2) 6 topics (focusgebieden)

Projectstructuur WP21 (3) 1 Statuut en overeenkomst - in kaart brengen huidige praktijken en evaluatie - prototype uniforme overeenkomst en eenduidig statuut + aftoetsen klankbordgroep: tweemaandelijks werkgroep ‘statuut en overeenkomst’: tweemaandelijks

Projectstructuur WP21 (3) 2 Incentives voor bedrijven - in kaart brengen reeds bestaande financiële en niet-financiële stimuli en evaluatie - bevraging bij bedrijven - voorstel mogelijke en wenselijke financiële en niet-financiële stimuli klankbordgroep: tweemaandelijks werkgroep ‘incentives’: tweemaandelijks

Projectstructuur WP21 (4) 3 Kwaliteit op de werkplek - in kaart brengen reeds bestaande initiatieven en evaluatie - bevraging bij bedrijven, trajectbegeleider, lerende naar nieuwe ideeën / best practices - in kaart brengen huidige praktijken en systemen rond uitstroom lerende - bevraging bij (oud-)lerenden en bedrijven rond uitstroom lerende - een prototype voor een kwaliteitskader/kwaliteitstoezicht voor de werkplek (erkenningscriteria, (her)evaluatiesysteem voor bedrijven) + aftoetsen en optimaliseren bij focusgroepen klankbordgroep: tweemaandelijks werkgroep ‘kwaliteit op de werkplek’: maandelijks

Projectstructuur WP21 (5) 4 Aanbod verhogen - in kaart brengen huidige vraag en aanbod studierichtingen en werkplekken, huidige knelpuntberoepen, prognoses toekomstige knelpuntberoepenbevraging - in kaart brengen van huidige meetmethodieken hieromtrent - prototype methodiek voor koppeling van systemen + aftoetsen - communicatie- en sensibiliseringscampagne om het aanbod van leerwerkplekken duurzaam op te krikken klankbordgroep: tweemaandelijks werkgroep ‘aanbod verhogen’: tweemaandelijks

Projectstructuur WP21 (6) 5 Intake, screening, matching - in kaart brengen van reeds bestaande tools om algemene competenties in kaart te brengen + evaluatie - prototype allesomvattende tool + aftoetsen - prototype(s) scenario intakegesprek klankbordgroep: tweemaandelijks werkgroep ‘intake, screening, matching’: tweemaandelijks

Projectstructuur WP21 (7) 6 Begeleiding bedrijf en lerende - in kaart brengen huidige begeleidingstools voor lerende + evaluatie - in kaart brengen huidige begeleidingstools voor bedrijf + evaluatie - concept trajectbegeleiding + aftoetsen - begeleidingsconcept voor lerende (met permanente-opvolgingsysteem) + aftoetsen - begeleidingsconcept voor bedrijf + aftoetsen - prototype kwalitatief leerpad + aftoetsen klankbordgroep: tweemaandelijks werkgroep ‘begeleiding bedrijf en lerende’: maandelijks

Next steps (1) Beleidsmatig verankeren nieuwe duaal leren –Vanuit lessen Schoolbank en aanbevelingen WP21 –vastleggen regelgeving in decreet duaal leren (‘decreet Overeenkomst Alternerende Opleiding’) Juni 2016 Statuut jongere in duale opleiding vastleggen (incl. erkenning bedrijven) Overeenkomst (leervergoeding, rechten en plichten, verlof, …)

Next steps (2) Hoe aanbod werkplekken verhogen? –Bedrijven motiveren Welke incentives kunnen bedrijven aanmoedigen om werkplekken aan te bieden? –Bevraging bedrijven ism Unizo en Voka Databank: aanbod werkplekken en match lerende – bedrijf –Cf. WeLP (ism VDAB en Dept. Onderwijs)

Vragen? Informatiepunt voor sectoren en bedrijven ivm. duaal leren: Communicatie: –Gecoördineerd met onderwijspartner –Website:  hier binnenkort alle info (nieuw)