De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Basis voor inhoudelijke kader

Verwante presentaties


Presentatie over: "Basis voor inhoudelijke kader"— Transcript van de presentatie:

0 Sectorconvenants Inhoudelijk kader

1 Basis voor inhoudelijke kader
Verder bouwend op sectorconvenants 3 decretale kapstokken: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt Competentiebeleid Evenredige arbeidsdeelname Beleidskaders zoals beleidsnota, conceptnota duaal leren, Europese Skills agenda, focus op talent,…. Belangrijke rol van sectoren in Vlaams arbeidsmarktbeleid

2 Kapstokken en thema’s Afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt
- Inzetten op duaal leren en werken, stages en studie en beroepskeuze met aandacht voor stem Competentiebeleid waaronder levenslang leren Aandacht voor competenties van de toekomst Aandacht voor basiscompetenties Alle talenten aan de slag Werk maken van werkbaar werk Het beleid van evenredige arbeidsdeelname en diversiteit Diversiteit bevorderen Discriminatie tegengaan

3 Van inhoudelijk kader naar sterk sectoraal convenant
Omgevings-analyse De sector in cijfers en trends Mogelijke bronnen: werk.be, website VDAB,… Analyse op vlak van diversiteit en KMO-aandeel Toekomstige uitdagingen in de sector en veranderende competentienoden Visie Sterkte-zwakte analyse + uitdagingen op korte en lange termijn Intersectorale aanknopingspunten (of met clusters) Visie op 7 thema’s

4 Van inhoudelijk kader naar sterk sectoraal convenant
Prioriteiten Op basis van omgevingsanalyse en visie en rekening houdend met inhoudelijk kader worden prioriteiten bepaald Diversiteitsmonitoring op 1 of meerdere prioriteiten Acties Voor elke prioriteit worden door de sector acties gedefinieerd. omschrijving, timing, betrokken partners, beoogde doelstelling

5 Resultaatsindicatoren
Doelstelling: Transparantie en overzicht van realisaties en vooruitgang Administratieve lastenverlaging Gewijzigde aanpak: Minstens 1 resultaatsindicator per decretale kapstok Weerspiegeling van belangrijke acties Werken met keuzemenu (mogelijke uitzondering in onderhandeling) Outputgerichte indicatoren

6 Resultaatsindicatoren
Weergave in nieuwe convenant Decretaal thema Gekozen indicator Streefcijfer Streefcijfer jaarlijks of 2 jaarlijks? Nulmeting Gebruikte databron Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt (geef minstens 1 indicator op) …. Competentiebeleid Evenredige arbeidsdeelname

7 Financiering Financiering (49.000 euro/VTE/jaar)
80% inspanningsverbintenissen Op basis van rapportering van inspanningen (tussentijds en eindrapport) 20% resultaatsverbintenissen Op basis van behaalde doelstelling van indicatoren 20%/ het aantal indicatoren = % per indicator (eindrapport)

8 Inhoudelijk: afstemming onderwijs-arbeidsmarkt
Aanbieden van voldoende en kwaliteitsvolle leerwerkplekken belang duaal leren STEM-actieplan Intersectorale studie- en beroepskeuze Inzetten op duaal leren en werken, stages en studie- en beroepskeuze met aandacht voor STEM

9 Verplicht thema: duaal leren
Sectoren als mede-eigenaar en draaischijf in nieuw stelsel duaal leren en werken door onder andere: Uitbouw sectorale partnerschappen Erkenning van ondernemingen De opvolging Opmaak van standaardtrajecten Belangrijke schakel tussen onderwijs en arbeidsmarkt Samenwerking met RTC Deelname klankbordgroep sectoren van Syntra Vlaanderen

10 Verplicht thema: duaal leren
Integraal beleid voor kwaliteitsvolle en voldoende leerwerkplekken: Ondersteunen van ondernemingen in juiste condities van werkplekleren = focus op kwaliteit Bewaken dat er voldoende leerwerkplekken zijn Sectoren die niet op duaal leren en werken kunnen inzetten => versterkte aandacht naar stages en leerwerkplekken We vragen dat sectoren kwaliteitsvol en voldoende leerwerkplekken voorzien, zowel breed, meer bepaald in het kader van stages in voltijds onderwijs, in hoger onderwijs en het volwassenonderwijs, als in het kader van het duaal leren en werken en in het kader van het huidige stelsel leren en werken, en blijven ondersteunen als middel om leerlingen te oriënteren, om hen te helpen leerervaring op te doen, om competenties aan te leren op de werkvloer en om vroegtijdige en ongekwalificeerde uitstroom te voorkomen. De Vlaamse regering koos in 2015 resoluut om een nieuw stelsel van duaal leren en werken te ontwikkelen, als kwaliteitsvol en volwaardig alternatief naast de bestaande ‘klassieke’ onderwijsstelsels. De lerende wordt daarbij ondergedompeld in een werkomgeving, komt dichter bij de arbeidsmarkt te staan en verwerft belangrijke basisattitudes in combinatie met praktijkgerichte kennis. We vragen sectoren om maximaal mee hun schouders te zetten onder de huidige beleidsontwikkelingen inzake duaal leren en werken, en werkplekleren verder te stimuleren binnen deze contouren. Met de conceptnota bis en het decreet overeenkomst alternerende opleiding (OAO) hebben we er als Vlaamse Overheid voor gekozen om sectoren (samen met hun bedrijven) mede-eigenaar te maken van het hele systeem van duaal leren en werken, en zo de ambitie te realiseren om zowel kwantitatief als kwalitatief voldoende werkplekken aan te bieden. Sectoren worden geresponsabiliseerd en gestimuleerd om sterke engagementen op te nemen. Zij worden de draaischijven van het nieuwe duaal leren en werken. Sectoren dienen ook een integraal beleid te voeren met betrekking tot werkplekleren. Iedereen heeft m.a.w. recht op een kwalitatieve leer- en werkomgeving. Een sectorale aanpak is belangrijk voor de verdere concretisering van het duale leren en werken. Sectoren zetten in op de uitbouw van sectorale partnerschappen, de erkenning van ondernemingen, de opvolging, … in uitvoering van het decreet overeenkomst alternerende opleiding (OAO), alsook de opmaak van standaardtrajecten samen met de onderwijspartners voor nieuwe duaal ingerichte opleidingen; Samen met andere stakeholders zien we sectoren als een belangrijke schakel in het dichter bij elkaar brengen van onderwijs en de arbeidsmarkt en vanuit de werkplekken in de bedrijven om signalen te geven ten aanzien van de opleidings- en onderwijsverstrekkers en omgekeerd. Ook samenwerking met de Regionale Technologische Centra (RTC’s) is hierbij belangrijk; Sectoren nemen deel aan de klankbordgroep sectoren van Syntra Vlaanderen, … Sectoren ondersteunen ondernemingen in het creëren van de juiste condities voor werkplekleren. Sectoren sensibiliseren en ondersteunen bedrijven in het uitbouwen van een leercultuur als onderdeel van hun HR- en strategisch competentiebeleid. Zo kunnen zij actief en vanuit duaal leren en werken een focus op talent-cultuur introduceren en ondersteunen binnen bedrijven; Tenslotte is het naast inzetten op kwaliteit ook belangrijk dat sectoren mee bewaken dat er voldoende leerwerkplekken zijn voor een succesvol leertraject. Daar waar er (kwantitatieve) knelpunten opduiken of gesignaleerd worden, neemt de sector een actieve rol op in het zoeken en vinden van werkplekken en het informeren van bedrijven hieromtrent. Alleen zo kunnen we de garantie op een werkervaring voor elke jongere mee realiseren.

11 Inhoudelijk: competentiebeleid
Competentieprognoses Aanpassen van vorming en opleiding Zoeken naar samenwerking over sectoren Aandacht voor competenties van de toekomst

12 Verplicht thema: aandacht voor competenties van de toekomst
Evolutie naar innovatieve kenniseconomie Ontwikkeling van kennis van vaardigheden essentieel => snelle verandering van jobinhoud en nodige competenties Nood om te anticiperen op veranderingen en uitdagingen Competentieprognoses Flexibel opleidingsaanbod Samenwerking over sectoren heen

13 Inhoudelijk: competentiebeleid
Verhogen van basiscompetenties Promoten van geletterdheid in opleiding en vorming Bijzondere aandacht naar kortgeschoolden, personen met migratie-achtergrond, anderstaligen en 55+ers Aandacht voor basis-competenties

14 Inhoudelijk: competentiebeleid
Focus op talent Werkplekleren voor werkzoekenden en leefloongerechtigden EVC Alle talenten aan de slag

15 Inhoudelijk: competentiebeleid
Verder werken aan ingeslagen pad Aandacht voor dalen van werkstress, verhogen van motivatie en werkbetrokkenheid en aanpakken van werk-privé balans Werk maken van werkbaar werk

16 Inhoudelijk: beleid van evenredige arbeidsdeelname en diversiteit
Overzicht van hoe aandacht voor diversiteit verweven zit in prioriteiten Toepassen van diversiteitsmonitor Specifieke diversiteitsacties naar bepaalde kansengroepen Diversiteit bevorderen

17 Inhoudelijk: beleid van evenredige arbeidsdeelname en diversiteit
Sectorale gedragscode als minimumvereiste Inzetten op zelfregulering en zelfcontrole Discriminatie tegengaan

18 Verplicht thema: discriminatie tegengaan
Wat met discriminatie?

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28 Inhoudelijk: transversale thema’s
Met VDAB, Syntra Vlaanderen, Onderwijs,… Breed opentrekken partnerschappen Aanpakken van overkoepelende uitdagingen met verschillende sectoren en/of andere partners (clusters) Intersectorale samenwerking en clusterwerking Aangepaste aanpak voor KMO’s KMO-vriendelijke beleid KMO’s erkennen en inzetten

29 Sectorconvenants generatie 2018-2019
En nu…? Praktisch verloop

30 Timing voor de zomer 19/6: voorstelling inhoudelijk kader
20/6: sjabloon convenant wordt naar de 2 contactpersonen van elke sector g d. Check door sector van de vooringevulde gegevens door WSE (gegevens begunstigde, bankrekeningnummer,…). Het inhoudelijk voorstel van de sector wordt in dit sjabloon gemaakt.

31 Timing na de zomer 15/9: deadline sectoren om 2 data tussen 3/11 en 15/12/2017 voor onderhandeling aan WSE door te geven. 2/10: deadline indiening ontwerpconvenant door sectoren Oktober: screening voorstellen door ambtelijke werkgroep + feedback naar sectoren November – begin december: onderhandeling (indien nodig) December: doorgeven namen + % VTE sectorconsulenten voor

32 Info & vragen Veelgestelde vragen: Infopagina en achtergrond bij generatie: Documenten, sjabloon, inspiratiemenu,… Inhoudelijke vragen: persoonlijk aanspreekpunt (Ariane, Evelien, Jessie, Kim, Lieselotte, Lieve, Patricia) Financiële / administratieve vragen via generieke mailbox: (Ryfka / Sofie)


Download ppt "Basis voor inhoudelijke kader"

Verwante presentaties


Ads door Google