Wanneer je de ruimte krijgt.. (vooral van jezelf) pop up MBO City 30/11/2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Realisatie kindcentrum
Het veranderend landschap in het MBO
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s VMBO
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Verpleging en Verzorging
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Van Kroon naar ViP.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
ROC-UP!-project Procesgroep Onderwijscatalogus & Examinering 22 januari 2013.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
moderniseren van het curriculum.
Programma Even terughalen: waarom Entree en voor wie?
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Uitgeversgroep Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Uitgeversgroep Jeroen van Esch Docent - Uitgever
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
College De Brink Voorlichtingsavond 2016 WELKOM. Programma Wat is College De Brink? Waarom College De Brink? Rondgang langs informatiestands.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
informatiebijeenkomst nieuwe studenten
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Informatieavond juni Informatieavond juni 2017.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Pedagogisch werk KD 2016.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Mbo Congres 2017 Workshop: Informatie op team niveau
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Welkom op het Saenredam College
Welkom op het Saenredam College
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Transformatieve School in de praktijk
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Uitgeversgroep en Maatwerk
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Wanneer je de ruimte krijgt.. (vooral van jezelf) pop up MBO City 30/11/2015

werken aan onderwijsvernieuwing vanaf december 2014: voorlopers verkenningen m.b.t. keuzedelen ontwerpen in domein afstemming met deelnemers- administratie en EduArte

voorlopers per : Domein techniek en procesindustrie: Vliegtuigonderhoud 3 en 4 Domein media en vormgeving:Media redactie 4 Domein transport en mobiliteit:Coördinator Havenlogistiek 3 en LDV 4 Veiligheid en sport:Sport- en bewegingsleider niveau 2 Horeca en Bakkerij:Facilitaire dienstverlening niveau 2 Zorg en welzijn:All round grimeur (niveau 4) Zorg en welzijn:Artiest (niveau 4) Zorg en welzijn:Onderwijsassistent (4) Medewerker kinderopvang (3) Pedagogisch werk (4) Sociaal Cultureel Werk (4)

ontwerpen in domein, ontwikkelen in team vanaf januari 2015 grof ontwerp domein vanaf september 2015 fijn ontwerp onderwijsteam vanaf augustus 2016 uitvoering en bijstelling onderwijsteam

opdracht ontwerpteams Bij het werken in de ontwerpteams is de lijn ‘Waarom-Hoe-Wat ’ als startpunt genomen. Elk ontwerpteam is gestart met de essentie/bedoeling van het onderwijs. Vanuit de bedoeling zijn vervolgens stappen gezet naar de “leefomgeving” waarin docent, student en beroepspraktijk zich tot elkaar verhouden. Op basis van de ontwerpopdracht is er in de ontwerpteams gewerkt aan het opstellen van kaders (het hoe en wat) die richtinggevend zijn voor de ontwikkelteams die in de ontwikkelfase aan zet zijn. Daarbij is een onderscheid gemaakt tussen resultaten die worden geformuleerd als bindende kaders en resultaten die worden geformuleerd als adviezen.

opdracht ontwikkelteams in deze fase gaan ontwikkelteams onder regie van het MBO College (11) aan de slag met de uitwerking van de resultaten van de domein ontwerpteams. Deze fase biedt de mogelijkheid om het MBO College en de teams een eigen profiel te geven. teamvisie pedagogisch-didactisch concept onderwijsprogramma: beroepsgerichte producten, generieke producten (Nederlands, rekenen, MVT, L&B), keuzedelen handleiding BPV studiehandleidingen

voorlopers per : welke ? Domein techniek en procesindustrie: Vliegtuigonderhoud 3 en 4 Domein media en vormgeving:Media redactie 4 Domein transport en mobiliteit:Coördinator Havenlogistiek 3 en LDV 4 Veiligheid en sport:Sport- en bewegingsleider niveau 2 Horeca en Bakkerij:Facilitaire dienstverlening niveau 2 Zorg en welzijn:All round grimeur (niveau 4) Zorg en welzijn:Artiest (niveau 4) Zorg en welzijn:Onderwijsassistent (4) Medewerker kinderopvang (3) Pedagogisch werk (4) Sociaal Cultureel Werk (4) Ieder team zijn eigen ontwikkeling

Vliegtuigonderhoud: even kennis maken studenten + 40 docenten (veel uit de praktijk, bv. van defensie/Fokker) Locatie MBO College Airport in Hoofddorp In 2013:noodzaak herinrichting opleiding bij bedrijven, studenten, docenten Kenmerken: versnipperd met afzonderlijke vakken/eilandjes (theorie opgedeeld, theorie los van praktijk, docenten los van elkaar) voortijdig schoolverlaten is te hoog ontevreden studenten (5,5 in 2013) ontevreden bedrijven, onvoldoende BPV plaatsen In start met: waarom? en wat? In : hoe? In : uitvoering en bijstelling

Vliegtuigonderhoud: in ‘15-’16: Team opereert vanuit één visie Leertaken afgeleid van de beroepspraktijk, ontwikkeld door KLM en docenten met onderwijskundige ondersteuning Onderwijs met: hoorcolleges, werkcolleges, excursies, praktijk, ondersteunende vakken en zelfstandig leren Er staat een Boeing 737 in onze hangar Studieloopbaanbegeleiding ondersteunt m.b.t. vorderingen Herkenbaar en motiverend voor studenten Voorlopige resultaten: minder schoolverlaters hogere tevredenheid studenten (6.5 in juni 2015) Voortbouwen op de stappen die zijn gezet: met elan en gedrevenheid voor het vak

Even voorstellen: Team Pedagogisch werk, onderwijsassistent, sociaal cultureel werk MBO College West studenten totaal + 45 Docenten werken in 2 deelteams: pw 3 en 4 en onderwijs assistent pw 3 en 4 en sociaal cultureel werk Domeinontwerp: in een bewegende wereld van beroepen, werken vanuit integrale opdrachten met ondersteunde leeractiviteiten in onderwijseenheden ontwikkeling lesmateriaal in ontwikkelteams van het domein uitvoering in MBO College West, ook in MBO College Almere en in MBO College Noord in start met 7 groepen in West de eerste onderwijsperiode (van de 4) moet nog geëvalueerd worden

De integrale ‘levensechte’ opdracht is leidend voor het leerproces op school en in de praktijk (BPV) (is dus ook BPV opdracht) (Project, prestatie, hele taak) Integrale opdracht is levensecht voor het beroep en betreft: dienst leveren of product maken zoals de beroepspraktijk dat vraagt of gebruikt aangepast aan ontwikkelniveau van de student beginner, gevorderd of vakbekwaam ondersteunende leeractiviteiten betreffen: het verwerken van de theoretische informatie het oefenen/trainen van de psychomotorische en/of interactieve vaardigheden het ontwikkelen van de beroepshouding per periode 3 leereenheden van 60 uur = 180 uur verdeeld over BOT en BPV bestaande uit een integrale (beroepsechte) opdracht en het daarbij horende ondersteunende onderwijs leerlijnen taal NL, rekenen en Engels niveau 4 leeractiviteiten loopbaan en burgerschap loopbaanbegeleiding beroepsvormende leereenheden levensechte opdrachten Sluiten aan op wat in de praktijk van het werk van een student/beroepsbeoefenaar noodzakelijk is om te doen. Praktijksituaties sturen het aanbod van theorie en vaardigheidslessen. Appèl op de emotie bij het leren, dit versterkt het leren van cognitieve, sociale en instrumentele vaardigheden en kenniselementen.

Ontwikkelorganisatie: faciliteiten in het team: ontwikkeluren, coördinatie bij sleutelfiguren sleutelfiguren hebben helicopterview: kijken naar samenhang en vanuit ontwikkeling van student tot professional het werkveld (m.n. kinderopvang) is betrokken via de integrale opdrachten per leereenheid is er een vakgroep die coördineert (lesmateriaal, nakijken) opmerkingen van studenten worden verwerkt: concretere omschrijving van opdracht en concrete feedback op voortgang er is tijd en ruimte in het team: benutten expertise van collega’s en kennis uit het werkveld serieus en kritisch naar elkaar ten behoeve van het leren van de student samenwerken, kennisdelen en co creëren nieuwe BPV vormen: Buurtverbinding (interdisciplinaire teams in de wijk) en Landlustlab

Team: luchtvaartdienstverlening MBO College Airport studenten het docententeam is in subteams gesplitst het LDV team maakt met een deelteam deel uit van de ‘ontregel pilot’ van ROCvA en ROCvF vanaf augustus 2014 ‘verdraaid goed onderwijs’ staat centraal: het gaat om de relatie docent – student het nieuwe onderwijsprogramma in kleiner verband gestart met voor-voorloper per augustus 2014 onderwijsprogramma opgebouwd volgens thema’s (4 weken), ontleend aan ‘de bijdrage aan de reis van klant’ bv.: ‘passenger information and assistance’, ‘safety and security’ 10 groepen eerste jaars volgen in het programma volgens de herziene kwalificatiestructuur, opgehangen aan de thema-opbouw

de ruimte pakken De ruimte pakken het eigenaarschap van het onderwijs ligt bij het team het leren van de student centraal: leren in het perspectief van de beroepspraktijk docenten leren hun ruimte te pakken en ervaren het plezier van het ontwikkelen van een nieuwe opleiding door hun ‘discipline’ los te laten jezelf tijd en ruimte gunnen leiding leert los te laten, andere vragen: hoe organiseren we kennisdeling? hoe benutten we alle talenten van onze docenten? hoe kunnen studenten het beste leren & zich ontwikkelen? een ‘hitteschild’ op welke regels?