We leren over milieuzorg in Rwanda en maken de vergelijking met MOS in België. We leren de noden kennen van mensen die het met heel wat minder moeten stellen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Advertisements

1.
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
START DIA.
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
Transport en Infrastructuur
Zaden op reis.
De beroemdste persoon die er is …
Op zoek naar emotie Gemaakt door: Chantal en Carlijn.
De eerste herfststorm.
Spreekbeurt Kinderarbeid
Woorden en tijd.....
Thema 1 Noah, Yaimo en Ivar Water.
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Aardrijkskunde Thema 1 water.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
De ecologische voetafdruk
Suriname Soraya van Lomwel.
digitale verkeerskrant van Rilland
Het leven.
START DIA.
Labels Hoe kan ik eenvoudig duurzame producten aankopen?
MOS-vlag op avontuur in de Rinkeling.. Onze MOS-vlag is verdwenen. Kom we gaan ze zoeken.
Onderwijs en kinderarbeid
Paragraaf 3 Honger en ellende.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
Lynsey Jordaans & Marie-Louise Alblas
De planten. 29 mei 2008 De dukdalf.  Wij zijn met de hele klas naar buiten gegaan. Toen kregen we een paar planten voor het groepje, want we hadden.
Foto 1 Sofera kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat Sofera bevalt van een.
Interpreteren van data
Wat doet onze school voor het milieu ???
Aardrijkskunde Thema 1 water
Actie Diamant Geef Schoolgerief een langer leven!.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Leefwereld Les 2 Producten van het land.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Exodus 4 13 Exodus 4 13 Maar Mozes zei: ‘U moet het me niet kwalijk nemen, Heer, maar kunt u niet iemand anders sturen?
Geest, gaven, vruchten & talenten deel 1 29 maart 2015 R.Rausch © Serie: Geest & gaven (drie delen Q&A) Evangelische Baptisten Gemeente Tilburg.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
1 Het goede leven En iemand uit de menigte zei tegen Hem: Meester, zeg tegen mijn broer dat hij de erfenis met mij moet delen. 14 Maar Hij zei tegen.
Voedsel geproduceerd met respect voor mens en milieu. Zonder gedoe. Iedereen wil lekker eten op z’n bord.
 Wat is biomimicry  Wat hebben we geleerd  Onze mening over de lessen  Biomimicry in de toekomst  Ons plan  Quizz !!!!!!!
Wat kun je eraan doen? EUROPEAN COMMISSION Klimaatverandering.
Van Engel, Minke en Helen
Welkom ik maak me sterk.
Zorgen voor een zo laag mogelijke ouderbijdrage ! Jij helpt ook mee !
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
GROENTE EN FRUIT Elke dag eten we groente of fruit. Maar waar komt dit vandaan? Vandaag onderzoek jij waar onze appels en tomaten vandaan komen. Ook ontdek.
Aardrijkskunde Aardrijkskunde powerpoint van Tess en Ashley Thema 1.
Woordjes leren.
Plastic.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Fairtrade Week Week met aandacht voor fairtrade 7 t/m 15 mei Huis aan huis folder.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
y.gvh Deze is uit het zonnestelsel omdat de planeet te klein was, maar hij staat er toch op. De naam van de planeet is ’’pluto’’.
Dit is Dorcas Dorcas is een christelijke hulporganisatie die mensen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika helpt die door grote armoede,
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
De aanhoudende droogte zorgt voor grote voedseltekorten in Noord-Ghana
Labels Hoe kan ik eenvoudig duurzame producten aankopen?
Voel je wel in je vel !.
Duurzaam ondernemen.
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Hoofdstuk 2 Natuur en milieu
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 3 Planet.
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 4 Profit.
Transcript van de presentatie:

We leren over milieuzorg in Rwanda en maken de vergelijking met MOS in België. We leren de noden kennen van mensen die het met heel wat minder moeten stellen. We ondernemen actie om hen een blij gevoel te geven; BOS in Rwanda.  in actie voor mens en natuur!

  Afval  Natuur  Energie  Water  Verkeer  Biodiversiteit  Fairtrade MOS

  Plastiekzakken zijn zeer moeilijk afbreekbaar en slecht voor het milieu. 1. Afval Wist je dat plastiekzakken honderden jaren kunnen blijven liggen voordat ze afbreken?

  Wat doe jij om plastiek te vermijden? De Rwandese regering beslist om plastiekzakken te verbieden. Nergens vind je nog plastiekzakken. In de luchthaven wordt je valies hierop gecontroleerd.

  Rwanda is een proper land. Nergens tref je zwerfvuil aan. Alles kan gebruikt en hergebruikt worden. Zij zijn zeer creatief om met ‘afval’ aan de slag te gaan. Zwerfvuil Blikken worden gebruikt als bloempot. Met een verzameling platgeklopte conserven kan men een deur maken.  Wat doe jij wanneer je zwerfvuil ziet?

 Met ijzerdraad ontwerpen kinderen, weliswaar noodgedwongen, hun eigen speelgoed. Recyclage

 Met bananenbladeren en touwtjes worden ballen gemaakt, die bovendien super goed botsen.

 schoolbel = autowiel

 Kroonkurkjes = telraam

 Met reclamepanelen maken ze een dak op hun boot.  Wat heb jij al eens gemaakt uit ‘afval’?

  Jaarlijks, in november, plant elke Rwandees een boom. Dit is verplicht. Op die manier proberen ze de opwarming van de planeet tegen te gaan. 2. Natuur  Wat doe jij om de opwarming van de planeet tegen te gaan?

 Puur natuur Met welke materialen maak je een Afrikaanse bezem?

 Met een kalebas ontwerpen ze lampenkapjes. Bemerk het gebruik van spaarlampen.  Wat kunnen wij maken met dingen uit de natuur?

 Hoe maak je een boot (prauw) en een step in Rwanda?

 Sap van de agave = vernis voor kunst

 In Rwanda was er in 2008 geen enkele gloeilamp meer te zien. Men is daar van het ene moment op het andere overgeschakeld op spaarlampen omdat dit zo veel beter is voor het milieu. 3. Energie  Wat doe jij om te besparen op energie?

 Met de hand gewassen kleren drogen in de wind Hoe doen wij de was?

 4. Water In Afrika heb je een regenseizoen en een droogseizoen. Tijdens het droogseizoen leg je best een voorraad regenwater aan. Want er is geen stromend water buiten de grote steden.

 Geen lavabo’s in de toiletten, dus ook geen water om de toiletten te spoelen.

 Aan de waterput haal je drinkbaar water met een bidon. Een waterflesje (= agacupa) gebruiken kinderen wel 100 keer opnieuw en opnieuw en …

  Taxifietsen, taxibrommers en jeeps 5. Verkeer

 Minibusjes zijn het openbaar vervoer. Ze rijden vanuit vaste plaatsen om het uur, vol of niet vol. Je kan je ticket op voorhand kopen. Deze busjes worden veel gebruikt.

 De belangrijkste wegen die vertrekken vanuit de hoofdstad Kigali zijn goed onderhouden.

 Een piste  de roodbruine aangestampte aarde vormt een natuurlijke weg.

 Op het Kivumeer kun je met een bootje naar de vele eilanden.

 Transport van goederen

 De meeste mensen stappen overal naar toe: naar school, naar de markt, naar familie, naar het veld, …

 6. Biodiversiteit GorillaNijlpaard Kraanvogel Giraf Vliegende hond Tilapia

 Het bergregenwoud

 Landbouw en veeteelt

 7. Fairtrade plantages Koffie en thee

 rijst

 bananen

 Fairtrade = eerlijke handel  Exotische producten, zoals koffie, thee, rijst, bananen, cacao, suiker, … kunnen in Rwanda goed groeien.  De boeren hebben het vaak moeilijk om zichzelf te voeden!  Fairtrade zorgt ervoor dat boeren in het Zuiden voldoende verdienen voor hun harde werk.  Boeren kunnen lid worden van Fairtrade, daar moeten ze iets voor doen:  Samenwerken met elkaar  samen sterk!  Producten telen met respect voor milieu en natuur.  Arbeiders die ze in dienst hebben goed betalen, met respect voor iemand die ziek is.

  De aankopers die de producten kopen, kunnen ook lid worden van Fairtrade. Daar moeten ze ook iets voor doen:  Een eerlijke prijs betalen voor de producten van de boeren.  Een extra centje (Fairtrade premie) betalen, zodat boeren echt uit de armoede kunnen geraken. (zo is er schoolgeld, kan er in het dorp een medische post opgericht worden, kan er geïnvesteerd worden in het bedrijf …)  De producten worden verkocht in een verpakking met daarop het blauw-groene Fairtrade label, zodat klanten kunnen zien dat het wel degelijk om een Fairtrade product gaat. Fairtrade = eerlijke handel

  België staat op de 5e plek van de lijst met landen met de hoogste ecologische voetafdruk per inwoner! Als iedereen wereldwijd zou leven als een Belg, hadden we maar liefst 4,3 planeten nodig om onze manier van leven te kunnen verderzetten! (Living Planet Report 2014) Ecologische voetafdruk

 Ecologische voetafdruk van België is 8 t.o.v. Rwanda 1,02

  Leg nog eens met je eigen woorden uit waar BOS voor staat?  Denk na over hoe jij dit gevoel (Blij Op School) kunt overbrengen op de Rwandezen.  Op ons MOS T-shirt staat op de achterkant: ‘In actie voor mens en natuur!’ Wat betekent dit?  Kunnen wij dit ook doen voor Rwanda? Hoe? BOS

 Rwandese kinderen hebben hardere noten te kraken!

 Kabgayi A & B, basisschool in Muhanga

  In actie voor mens en natuur!  Ideetjes? En nu?