DTD, mag het iets meer zijn? Onderwijs, de kennis voorbij – 17/11/2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
EDO in de lerarenopleiding
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Risico’s en gevaren van techniek
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Stadswandeling ‘Milieu en gezondheid’ De Helix, Vlaams Kennis- en Vormingscentrum voor Natuur en Milieu
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Rechtvaardige Transitie Enkele uitdagingen voor de vakbonden.
Omgaan met geschiedenis
EDO in pedagogisch perspectief Arjen E.J. Wals.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Klein antwoord op een grote vraag… Jeugdwerk voor allen, zone09.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Voorstelling 6de leerjaar
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare
Competentiegericht leren vmbo
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Dossier Empowerment.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Intervisiegroep gedragswetenschappen
IPC Nederland.
Met de Kennisbasis in zee!
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Leerstijlen KOLB SJM.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
gespreksvaardigheden
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
DTD, mag het iets meer zijn? Onderwijs, de kennis voorbij – 17/11/2015.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Wegwijzers aardrijkskunde 21 en 28 november 2015.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Hoe pedagogisch handelen?
Educatie voor Duurzame Ontwikkeling Duurzame ontwikkeling Kenmerken van duurzaamheidsvraagstukken Educatie voor Duurzame Ontwikkeling – EDO Kenmerken van.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Klimaatcoaches GoodPlanet Belgium I Edinburgstraat 26 Rue d’Edimbourg I Brussel 1050 Bruxelles I T +32 (0) I
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Collectieve transitie en veerkracht
Redeneren over de verzorgingsstaat
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
BOM-model PV 25/03/2014.
ECONOMIE en IT (A stroom)
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Op zoek naar nieuwe verbindingen
In de vuurlinie van een pos
Positieve gezondheid “het vermogen je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van.
Transcript van de presentatie:

DTD, mag het iets meer zijn? Onderwijs, de kennis voorbij – 17/11/2015

Inleiding Klimaatverandering, mondiale uitdaging Educatie voor Duurzame Ontwikkeling Mag het iets meer zijn?

Klimaatverandering

DTD, mag het iets meer zijn? Welke acties?‘directe’ acties‘indirecte’ acties individuele acties collectieve acties

Duurzaamheids – Hoger - Lager Discussiemethodiek Stil staan bij dagelijkse keuzes die we maken Volgens het gewone HL-concept Ontstaan van discussie Bepalen welke groep een punt verdient Veel variaties mogelijk

- Discussietechnieken bv. Puppetdebattle Argumenten zoeken voor een stelling Op een goede manier debatteren

Klimaatverandering, mondiale uitdaging Educatie voor Duurzame Ontwikkeling Mag het iets meer zijn?

Mondiale uitdagingen

complexe maatschappelijke kwesties effecten op systeemniveau effecten op lange termijn en ‘ver-van-ons-bed’ veel onvoorspelbaarheid, onzekerheid grenzen!  Meer leren?  Of anders leren?

Duurzame Ontwikkeling? Genoeg Voor altijd Voor iedereen

Educatie voor Duurzame Ontwikkeling Duurzame Ontwikkeling = genoeg, voor altijd, voor iedereen  EDO = leren denken over en werken aan een leefbare wereld, nu en in de toekomst, voor onszelf en voor anderen, hier en elders op de planeet  individuen en groepen uitrusten met competenties om bewuste keuzes te maken voor een leefbare wereld

Educatie voor Duurzame Ontwikkeling

(Actiegerichte kennis, Jensen, 2002) Duurzaamheids- kwesties 1. het natuurkundige probleem en de effecten ervan (“wat?”) 2. de grondoorzaken (“waarom?”) 3. veranderingsstrategieën (“hoe?”) 4. visies op alternatieven (“waarheen?”) Nieuwe kennis en systeemdenken Nieuwe kennis Systeemdenken Perspectiefwisseling Waarden - Emoties

Bron: Wereldwijde uitstoot broeikasgassen Dodelijke slachtoffers klimaatverandering

Oefenen met modellen modellen Onderzoekscompetenties – Geïntegreerde proef

Nieuwe kennis - Systeemdenken Methodiek van de droogkast JENGA Denkspel en behendigheidsspel Maakt de “onzekerheid” inzichtelijk Illustreert de chaostheorie - complexiteit Gebruikt bij de educatieve activiteiten naar aanleiding van de tentoonstelling over milieu en gezondheid “ De wereld van Daly “ in het NMEC De Helix, Grimminge

JENGA

Systeemdenken Sterke verwevenheid van verschillende factoren: sociaal, economisch, cultureel, ecologisch, ethisch, technologisch, politiek,… Geïntegreerde benadering: deelaspecten niet los zien van elkaar Verbanden leggen

OorzaakProbleemGevolg Biodiversiteitsverlies

Systeemdenken Basisprincipes: bestudeer liever gehelen dan deelaspecten kijk eerder naar dynamische relaties dan naar lineaire oorzaak-gevolg-ketens schenk meer aandacht aan processen dan aan feiten streef liever naar het ontdekken van patronen dan naar het zoeken naar details

Causale lussen

Relatiecirkels - versterkte klimaatverandering S O WAARDOOR?

Relatiecirkels S O

Waardeontwikkeling Welke wereld voor de generaties na ons?

Waardeontwikkeling Keuzes maken: waarden en overtuigingen Waarden bespreekbaar maken en verduidelijken Nieuwe waarden Ervaringsgericht werken aan betekenisvolle thema’s Eigen waarden en overtuigingen confronteren met die van anderen Diversiteit = verrijking, geen drempel

- Filosoferen met kinderen - Stellingenspel: akkoord – niet akkoord - Toekomstdenken - Rollenspel - Discussietechnieken bv. Puppetdebattle Argumenten zoeken voor een stelling Op een goede manier debatteren

Omgaan met emoties

Gedragspatroongrafieken – emoties, WAT? en HOE?

Filosoferen Inleefactiviteit Drama Expressie Verhalend ontwerpen …

Omgaan met emoties Streven naar emotionele competentie: inzicht hebben in de eigen emoties en gevoelens inzicht hebben in emoties en gevoelens van anderen gevoelens betekenisvol kunnen uiten emoties kunnen reguleren emoties productief kunnen gebruiken, bijvoorbeeld bij het oplossen van problemen

Omgaan met emoties "Olielek in Golf van Mexico niet dicht voor december" Er ontsnapt dagelijks ook zes miljoen m³ gas en ineens is er sprake van tweede, nog groter lek 'BP-olie in zee breekt niet zo snel af als gehoopt'

Actiegerichtheid Persoonlijke ervaring  handelingsbekwaamheid Moed en engagement om zelf actie te ondernemen Niet om probleem op te lossen – wel om competenties te verwerven om als burger te participeren in de samenleving Actie ≠ om het even welke activiteit: doelbewust gekozen er wordt gereflecteerd gericht op zoeken naar oplossingen voor een specifiek probleem

Actiegerichtheid Hoe werken aan actiegerichtheid? (A. Kenis, 2009) Welke acties?

Actiegerichtheid Hoe werken aan actiegerichtheid? (A. Kenis, 2009) Welke acties?‘directe’ acties‘indirecte’ acties individuele acties recycleren vegetarisme Fair Trade kopen opiniebrieven lezingen spreekbeurt collectieve acties voedselteams klimaatwijken Wereldwinkel petities manifestaties debat organiseren

Actiegericht Wat als… Verhalend ontwerpen Brieven schrijven Wedstrijden Opdracht voor organisatie/bedrijf … Creativiteit is nodig:

Educatie voor Duurzame Ontwikkeling

Verbreden = blikveld verruimen Verbinden = inzien en begrijpen van verbanden, patronen en onderlinge beïnvloeding Integreren = zoeken naar positieve synergie en anticiperen op systemische implicaties van acties

EDO in de nieuwe VOET

Context 4: Omgeving en DO  Participeren aan milieubeleid en milieuzorg op school  Herkennen in duurzaamheidsvraagstukken de verwevenheid tussen economische, sociale en ecologische aspecten en herkennen de invloed van techniek en beleid  Zoeken naar mogelijkheden om zelf duurzaam gebruik te maken van ruimte, grondstoffen, goederen, energie en vervoermiddelen  Zoeken naar duurzame oplossingen om de lokale en globale leefomgeving te beïnvloeden en te verbeteren  Tonen interesse en uiten hun appreciatie voor de natuur, het landschap en het cultureel erfgoed  Voelen de waarde aan van natuurbeleving en het genieten van de natuur

En in andere contexten Context 1: Lichamelijke gezondheid en veiligheid 3. Vinden evenwicht tussen werk, ontspanning, rust en beweging 5. Maken gezonde keuzes in hun dagelijkse voeding Context 2: Mentale gezondheid 6. Stellen zich weerbaar op Context 7: Sociorelationele ontwikkeling 9. Zoeken naar constructieve oplossingen voor conflicten

En in andere contexten Context 5: Politiek-juridische samenleving 3. Tonen het belang en dynamisch karakter aan van mensen- en kinderrechten 13. Geven voorbeelden die duidelijk maken hoe de mondialisering voordelen, problemen en conflicten inhoudt Context 6: Socio-economische samenleving 4. Hebben bij het kopen van goederen en het gebruiken van diensten zowel oog voor prijs-kwaliteit en duurzame ontwikkeling als voor de rechten van de consument 8. Geven kenmerken, mogelijke oorzaken en gevolgen van armoede aan Context 7: Socioculturele samenleving 7. Beschrijven de dynamiek in leef- en omgangsgewoonten, opinies, waarden en normen in eigen en andere sociale en culturele groepen

De uitdaging Genoeg, voor iedereen, voor altijd!