Utrechtseweg 101, 3702 AB Zeist www.adv-mr.com Dag van de Stage 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond vervolgkeuze Mavo Dinsdag 1 oktober 2013.
Advertisements

Onze kernwaarden.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Vapro -D Month Year Givaudan.
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Presentatie introductie BGL
Atlant Werkend Leren Opleiden op niveau 1.
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
Deventer, 30 september 2011 Will Seignette, Colo Eega “Wajong & Werk”
Project Intensieve Praktijkbegeleiding Workshop 8 februari 2007 Cor van Waveren ROC Friese Poort.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
V1 stage - Blok 4.
Op weg naar 2010 Het MBO in transitie Observaties & Aantekeningen.
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Resultaten BPV-evaluatie
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Stagecoördinatie op De Rank
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Het belang van een stage
Workshop “Beoordelen”
Het belang van een stage
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Q-Placements: VET-Enterprise Cooperation Samenwerking Beroepsonderwijs-Bedrijfsleven LLP LDV Transfer of Innovation Project Nr LV1-LEO
Inzet Cao VVT Honderden gesprekken Bijeenkomsten| Enquête onder 2500 Abvakabo leden Kwaliteit van zorg: bewoners krijgen niet de zorg die ze verdienen.
Welkom bij de workshop Aanpak Stageproblematiek
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Studieadviesregeling
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Startbijeenkomst BPV 1 september Wat moet vandaag in orde zijn 1.POK moet ingeleverd zijn. 2.Deskundigheidsverklaring moet ingeleverd zijn. 3.Indien.
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Welkom bij Veehouderij melkvee pluimvee varkens
STAGE INFORMATIEAVOND Woensdag 11 mei VOOR WIE IS DE INFORMATIE AVOND BEDOELD Voor ouders / verzorgers van de komende vierde en vijfde jaars leerlingen.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
1 Werken er straks nog mensen in de bibliotheek? Verslag werkgroep OBA, SBH, Probiblio en ROC- Midden Nederland Presentators: Jan Klerk Stadsbibliotheek.
Het in beeld Programma kenniskring SBBL 24 april :30 uur Inloop, koffie/thee 15:45 uur Kick-off, Marcel vd Broek, directeur 16:00 uur Presentatie.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
BPV INFORMATIE LEERJAAR 1 Roos Kho-Vink BPV coördinator MBO Groenhorst Almere.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
Presentatie scholingsmarkt speeddate UWV
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
BE CONNECTED Hoe betrekken we het bedrijfsleven financieel met
Stage informatieavond
Met Minder Meer en Beter
Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?
Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?
Schooljaar met 4 periodes
Welkom bij de Stage-informatieavond
Informatie BPV Beroeps Praktijk Vorming BPV beter bekend als stage
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Transcript van de presentatie:

Utrechtseweg 101, 3702 AB Zeist Dag van de Stage 2006

2 Inleiding Doel onderzoek Dag van de Stage Ten behoeve van de Dag van de Stage 2006 heeft de FNV ADV Market Research een onderzoek laten uitvoeren over onderwerpen die aansluiten bij deze dag. De FNV heeft voor dit onderzoek een aantal stellingen geformuleerd over de volgende onderwerpen: ♦ Nut van stages ♦ Stage in de praktijk ♦ Beleid rond stages ♦ Samenwerking tussen instellingen ♦ De arbeidsmarkt Voor dit onderzoek zijn verschillende Tweede Kamerleden, vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en vertegenwoordigers van scholen benaderd. Per onderdeel worden eerst de algemene resultaten behandeld. Daarna worden, indien van toepassing, significante verschillen tussen vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en scholen gegeven. Tenslotte wordt aan het eind van deze rapportage een selectie van de open antwoorden getoond, zie bijlage Open Antwoorden voor een compleet overzicht.

3 Processtatistieken AantalInvited %Started % Uitnodigingen verstuurd Respondenten gestart36139,8100 Totaal aantal enquêtes ingevuld30833,985,3 Respondenten enquête afgebroken535,814,7 Gemiddelde invultijd7 min. 11 sec Start veldwerk Einde veldwerk

4 Kenmerken respondenten AantalRespons% Complete Scholen ,9 Bedrijfsleven ,5 Tweede Kamerleden4510*22,2 * CDA1 * PvdA8 * VVD1 Totaal ,9 -Bounce / out of office33 (*) Het aantal Tweede Kamerleden is te klein om significante uitspraken te kunnen doen over deze groep

Utrechtseweg 101, 3702 AB Zeist Nut van stages

6 Nut van stages - Algemene resultaten

7 Nut van stages Werkgevers en werknemers moeten standaard in hun cao’s afspraken maken over stages, leerwerktrajecten  75% van de respondenten is het hier (helemaal) mee eens.  Met name vertegenwoordigers van scholen (83%) zijn van mening dat er in cao’s afspraken gemaakt moeten worden over stage. Bij de vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven juist weer veel minder (52%). Een MBO-stage in het buitenland heeft geen meerwaarde  63% van de respondenten is het (helemaal) oneens met bovenstaande stelling.  Het zijn voor een groot deel schoolvertegenwoordigers (70%) die het oneens zijn met de stelling dat MBO-stages in het buitenland geen meerwaarde hebben.

Utrechtseweg 101, 3702 AB Zeist Stages in de praktijk

9 Stages in de praktijk – Algemene resultaten

10 Stages in de praktijk Stagiairs worden tegenwoordig goed begeleid door hun stagebedrijf  59% van de respondenten is het (helemaal) eens met bovenstaande stelling.  Het zijn met name de vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven (67%) die van mening zijn dat stagebedrijven stagiairs tegenwoordig goed begeleiden. Op de stagemarkt wordt niet gediscrimineerd  58% van de respondenten is het (helemaal) oneens met bovenstaande stelling.  Een ruime meerderheid van schoolvertegenwoordigers (62%) is het oneens bovenstaande stelling. Scholen schenken te weinig aandacht aan de beroepshouding van hun leerlingen  51% van de respondenten is het hier (helemaal) mee oneens.  Het is niet verrassend dat met name schoolvertegenwoordigers (64%) niet van mening zijn dat scholen te weinig aandacht schenken aan de beroepshouding van hun leerlingen. Terwijl 69% van de vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven juist wel denkt dat scholen hier te weinig aandacht aan besteden. Stagiairs worden goed begeleid door hun school  54% van de respondenten is het niet eens met bovenstaande stelling.  Het gaat hier om vertegenwoordigers van scholen (70%). Van de vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven is slechts 16% deze mening toebedeeld.

Utrechtseweg 101, 3702 AB Zeist Beleid rond stages

12 Beleid rond stages – Algemene resultaten

13 Beleid rond stages De stageproblematiek hoort thuis in het nieuwe regeerakkoord  67% van de respondenten is (helemaal) eens met bovenstaande stelling.  Opvallend is dat slechts 47% van de vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven ook vindt dat de stageproblematiek in het regeerakkoord hoort.

Utrechtseweg 101, 3702 AB Zeist Samenwerking tussen instellingen

15 Samenwerking tussen instellingen – Algemene resultaten

16 Samenwerking tussen instellingen Het bedrijfsleven krijgt in het MBO voldoende kans om haar stem te laten horen  52% van de respondenten is het (helemaal) eens met bovenstaande stelling.  Het zijn overwegend schoolvertegenwoordigers (60%) die van mening zijn dat het bedrijfsleven voldoende kansen krijgt om haar stem te laten horen. Het bedrijfsleven moet betaald worden voor het opnemen van stagiairs  34% van de respondenten is het hier (helemaal) mee eens.  Het zijn overwegend de vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven (52%) die van mening zijn dat het bedrijfsleven betaald moet worden voor het aannemen van stagiairs.

Utrechtseweg 101, 3702 AB Zeist De arbeidsmarkt

18 De arbeidsmarkt – Algemene resultaten

19 Samenwerking tussen instellingen Het bedrijfsleven heeft steeds minder behoefte aan werknemers met niveau 1 (assistent) en 2 (beroepsbeoefenaar)  26% van de respondenten is het (helemaal) oneens met bovenstaande stelling.  Het zijn overwegend vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven (41%) die vinden dat het bedrijfsleven steeds minder behoefte heeft aan werknemers met niveau 1 en 2.

Utrechtseweg 101, 3702 AB Zeist Selectie - Open antwoorden

21 Wat is in uw ogen het grootste knelpunt als het gaat om stages in het MBO? (1)  Aansluiting onderwijs - bedrijven/instellingen  alleen bedrijven die goede begeleiding geven en tijd investeren zouden 'goedgekeurd' moeten worden. Hier leren leerlingen namelijk het meeste!  Bedrijven zien cursisten als volwaardige krachten, terwijl er natuurlijk nog veel geleerd moet worden. Afstemming!  Beloningen voor stagiaires (vergoedingen). De regeling hiervoor is overal verschillend en erg onduidelijk!  Beschikbare, geschikte plaatsen  De afstand tussen de beleidsbepalers en de werkvloer. Wat in theorie kan kloppen is in de praktijk niet altijd haalbaar. Als vb het dwangmatige om hoe dan ook de Examinering (Proeve van Bekwaamheid) in / met de praktijk uit te voeren. Overigens zijn mij  De combinatie zwaarte uit te voeren werkzaamheden BPV bedrijf- competenties op school verworven-beoordeling van BPV tijd.  De leerling ervan overtuigen dat een goede stageplaats niet hetzelfde is als een stageplaats waar goed wordt betaald.  De vanzelfsprekendheid van allochtone leerlingen dat ze bij het zoeken van een stageplek gediscrimineerd zullen worden en daardoor niet aan de bak komen, kortom de attitude van de leerling.  Een goed bedrijf vinden waar voldoende begeleiding is.

22 Wat is in uw ogen het grootste knelpunt als het gaat om stages in het MBO? (2)  Gebrek aan medewerking / inzet van een aanzienlijk percentage potentiële leerbedrijven.  Goede stageplaatsen  Het beoordelen bij examinering door bedrijven  Het ontbreken van continuïteit bij het aanbieden van een stageplek.  Het vinden van plaatsen  In bepaalde sectoren, bijvoorbeeld Sociale Zekerheid, Zakelijke Dienstverlening en Openbaar Bestuur zijn moeilijk voldoende en gevarieerde stageplaatsen te vinden  Kwaliteit van stage plaatsen moet omhoog, echter goede bedrijven hebben weinig tot geen behoefte aan stagiaires van niveau 1 en 2  MBO-opleidingen waarvoor geen stageplaatsen beschikbaar. Lage taalkennis, minder sociale vaardigheden, werkhouding/mentaliteit op niveau 1 en 2,  Niet op elkaar passende verwachtingspatronen  Onvoldoende plaatsen bij grote bedrijven.

23 Wat is in uw ogen het grootste knelpunt als het gaat om stages in het MBO? (3)  Plaatsen voor niveau 1 lln/Aka en allochtonen  sociale vaardigheden, verkeerd beeld van het bedrijfsleven  Studenten ervaren stage niet als noodzakelijk voor de opleiding. Werknemers zijn niet bereid op stagiaires uit de niv 1 en 2 opleidingen een plek te bieden.  Te weinig geld voor menskracht en faciliteiten bij de opleidingen.  te weinig stageplaatsen van goede kwaliteit  Uit hoofde van mijn functie als praktijkbegeleider heb ik van mijn werkgever te weinig tijd beschikbaar gesteld gekregen om mijn deelnemers minimaal 2 keer per jaar te bezoeken op hun leerwerkplek.  Voorbereiding vanuit school: wat is stage, hoe doe je dat, hoe ga je om met een werkgever, hoe kleed je je etc  Zowel school als bedrijf heeft vaak te weinig tijd voor begeleiding van de stagiaires.

24 Wat is/zijn uw voorstel(len) om dit knelpunt op te lossen? (1)  Meer tijd voor docenten/stagebegeleiders om goede contacten op te bouwen, nu gaat het er (niet dus) tussendoor  Zicht van scholen op opleidingsprogramma (inhoud en kwaliteit) voor stagebegeleiders in bedrijven  Afstemmen met bedrijfsleven naar behoefte in minimale skills en gedrag voor MBO leerlingen. Motivatie en verwachtingen van leerlingen is zeer uiteenlopend.  Bedrijven belonen  Bedrijven moeten minder willen dat leerlingen "van nut" zijn  Beter onderwijs  Betere selectie deelnemers, ook MKB vragen naar bevindingen en eisen m.b.t. tot BPV-er's meer stageplekken voor deelnemers  Coördinatie van plaatsing stagiaires. Er moet goed worden bekeken of voor een opleiding stage nodig is en in welke mate en in welke periode van de opleiding.  Doelmatigheidstoets bij het starten/uitbreiden van (nieuwe) opleidingen

25 Wat is/zijn uw voorstel(len) om dit knelpunt op te lossen? (2)  Erkenningen moeten zwaarder gewogen worden door de kenniscentra maar tevens moeten de leerbedrijven meer ondersteuning krijgen in de uitvoering van het opleidingsplan. De kenniscentra en de scholen moeten daar een grotere bijdrage aan leveren.  Goede contacten met de scholen houden.  Leerbedrijven, het verzorgen van begeleiding op de werkplek, het opwaarderen van "leermeesters" in de bedrijven enz.  medewerkers zouden meer tijd moeten hebben om stagiaires te begeleiden, hiervoor zouden gelden moeten worden vrijgemaakt.  Meer affiniteit van het onderwijs met de leerling. Je krijgt de indruk dat het onderwijs de leerling met zachte hand door de opleiding stuurt en daardoor zicht houdt op de bonus bij het behalen van het diploma  Meer gastsprekers uit het bedrijfsleven uitnodigen  Meer personeel op stagebureaus op scholen, ipv geld in andere pilots en initiatieven Meer Nederlandse les voor alle niveaus in alle klassen

26 Wat is/zijn uw voorstel(len) om dit knelpunt op te lossen? (3)  Meer uren Nederlands onderwijs  Niet in elkaars regio gaan zitten  Opleiding opwaarderen  Regel het in de CAO's  Staat men er in deze sectoren(overheden, dienstverlenende jur. bedrijven) wel genoeg voor open? Ziet men het belang? Dit duidelijker maken  Standaard opnemen van een stagiaire. Een goedgekeurd bedrijf door KCH neemt stagiaires op. Deze verplichting nemen ze op zich bij de accreditatie.  Vaste contracten tussen MBO scholen en werkgevers rond het bieden van stageplekken ook als het gaat om niveau 1 en 2 studenten.  Verplichte opname stagiairs  Weer terug naar de MAVO