Feedback geven als methodiek om op maat van studenten te werken Onderwijsdag AUHL 18 januari 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Advertisements

Efficiënt en effectief het leereffect vergroten Olaf Spittaels
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hogescholen in Dialoog
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Oplossingsgericht coachen
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
School-als-organisatie en schoolcultuur
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
moderniseren van het curriculum.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Workshop “Beoordelen”
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Onze doelen en visie in beeld
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Coaching week Rotterdam Academy.
Do’s & dont’s coachen Ex gedetineerden Inburgering Langdurig werklozen Hangjongeren studenten.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Reflecteren.
Bijeenkomst September 2015
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
+ Gevalideerd beoordelen van een gepersonaliseerd portfolio Marieke van der Schaaf Department of Education, Utrecht University
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
Duurzaamheidbalans Oisterwijk Wat waren we van plan? 2006: Resultaten meten van deze coalitieperiode: beginstand en eindstand.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Formatief versus summatief
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Coaching in regioleren
Studieloopbaanbegeleiding
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
de docent als didactische coach
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Het loopbaangesprek.
Theorie.
Module 6; didactisch handelen
Feedback geven en krijgen
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Leidinggeven Communicatie.
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Feedback geven als methodiek om op maat van studenten te werken Onderwijsdag AUHL 18 januari 2016

FB is overal

Reflectie en discussie 1.Hoe geef je momenteel feedback? 2.Wat zou je verder willen doen? Denk: anders, minder, meer, sterker, vaker, efficiënter, … 3.Wat verwacht je daarmee te bereiken? Denk: bij studenten, voor jezelf, voor opleiding, …

The power of FB Timperley & Hattie, 2007

Condities voor effectieve feedback 1.Criteria en standaarden gekend 2.Prestaties vergelijken met standaarden 3.Student in actie om gat tussen beiden te dichten Feed-up: Where am I going? Feed-back: How am I going? Feed-forward: Where to next?

Duurzame feedback

Kenmerken duurzame feedback 1.Dialoog over leren/prestaties 2.Zelfevaluatie stimuleren 3.Zelfregulerende vaardigheden ontwikkelen 4.Assessment-taken met tussentijdse feedback van meerdere bronnen

Haalbaarheid? = terechte zorg

Individueel >>> Groep Voorbeeldwerk (ifv zelfevaluatie) Zelfevaluatie bij afgeven Peer feedback Verplichte consultatiemomenten voor vragen (ipv mail!) Klassikale feedback met herwerktijd Facultatieve interim-deadline voor FB Interim 10- minute check Tips & tricks

Leraar als coach (=stimulator van denken) VH-oefening met coach – coachee Cé: Wens over FB in eigen praktijk Co: VERKENNEN van wens/doel tot CONCREET (zoals een foto), nadien Cé OPTIES en HULPBRONNEN helpen overwegen 10’ – 10’

FB als dialoog Kracht van vragen stellen = denken stimuleren = krachtige vorm van FB Reflectie bij wat is en toekomstgericht perspectief zijn beide aanwezig in een vraag Bijzonder veilig voor ontvanger (in dialoog met zichzelf), zet aan tot denken en tot actie bij herwerking/nieuwe poging (= Leren!) En VOLLEDIG op maat van lerende

FB- roetsj

Vragen? Nu of later…

Meer weten? Over omgaan met diversiteit en BKD: zomerdriedaagse binnenklasdifferentiatie 2016, VUB Over coaching (ifv BKD): Ieders leer- kracht coachingstraject, Thomas More ism VUB