Feedback geven als methodiek om op maat van studenten te werken Onderwijsdag AUHL 18 januari 2016
FB is overal
Reflectie en discussie 1.Hoe geef je momenteel feedback? 2.Wat zou je verder willen doen? Denk: anders, minder, meer, sterker, vaker, efficiënter, … 3.Wat verwacht je daarmee te bereiken? Denk: bij studenten, voor jezelf, voor opleiding, …
The power of FB Timperley & Hattie, 2007
Condities voor effectieve feedback 1.Criteria en standaarden gekend 2.Prestaties vergelijken met standaarden 3.Student in actie om gat tussen beiden te dichten Feed-up: Where am I going? Feed-back: How am I going? Feed-forward: Where to next?
Duurzame feedback
Kenmerken duurzame feedback 1.Dialoog over leren/prestaties 2.Zelfevaluatie stimuleren 3.Zelfregulerende vaardigheden ontwikkelen 4.Assessment-taken met tussentijdse feedback van meerdere bronnen
Haalbaarheid? = terechte zorg
Individueel >>> Groep Voorbeeldwerk (ifv zelfevaluatie) Zelfevaluatie bij afgeven Peer feedback Verplichte consultatiemomenten voor vragen (ipv mail!) Klassikale feedback met herwerktijd Facultatieve interim-deadline voor FB Interim 10- minute check Tips & tricks
Leraar als coach (=stimulator van denken) VH-oefening met coach – coachee Cé: Wens over FB in eigen praktijk Co: VERKENNEN van wens/doel tot CONCREET (zoals een foto), nadien Cé OPTIES en HULPBRONNEN helpen overwegen 10’ – 10’
FB als dialoog Kracht van vragen stellen = denken stimuleren = krachtige vorm van FB Reflectie bij wat is en toekomstgericht perspectief zijn beide aanwezig in een vraag Bijzonder veilig voor ontvanger (in dialoog met zichzelf), zet aan tot denken en tot actie bij herwerking/nieuwe poging (= Leren!) En VOLLEDIG op maat van lerende
FB- roetsj
Vragen? Nu of later…
Meer weten? Over omgaan met diversiteit en BKD: zomerdriedaagse binnenklasdifferentiatie 2016, VUB Over coaching (ifv BKD): Ieders leer- kracht coachingstraject, Thomas More ism VUB