O NDERWIJS VOOR PERSONEN MET EEN HANDICAP VOLGENS ARTIKEL 24 VAN HET VN- V ERDRAG Juridische analyse en toepassing in Vlaanderen -Gauthier de Beco-

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop: 10 jaar WGBH/CZ
Advertisements

Armoede en sociale uitsluiting
Inleiding in het recht II: Rechtspraak en grondrechten
College voor de Rechten van de Mens
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Leven met een beperking - een nieuwe kijk - K.V.G. – sociaal dienstbetoon September 2012.
MZC WELKOM 14 OKTOBER INLEIDING Bezinning 10 jaar scholengemeenschap.
Internationale betrekkingen
Minisymposium ChristenUnie
Recht op veiligheid? 14 november 2009 Brenda Frederiks VUMC.
D4A en Toegankelijkheid
Achtergrond Moderne visie op handicap of (functie)beperking: accent ligt op het niet- aangepast zijn van de omgeving Types handicap: motorische beperking,
De paradigmashift in het onderwijs
De school en het onderwijs
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Personen die gedwongen worden om hun huizen te verlaten  Ten gevolge van: ‐ Politieke ‐ Religieuze ‐ Militaire ‐ Andere problemen.
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
OUDERS VOOR INCLUSIE. WIE ZIJN OUDERS VOOR INCLUSIE ? Vereniging van en voor ouders Voor alle ouders van kinderen, ongeacht hun handicap We zijn vooral.
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Kinderen in precair verblijf en gezondheidszorg Open fora 19 mei 2011.
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Geschreven door Koen Van Heddeghem
1 Convergentie wereldwijd naar ISA’s : de controleverklaring 19 september 2007 Drs. Dries SCHOCKAERT – Verantwoordelijke Normen voor de Beroepsuitoefening.
Inclusief onderwijs Geert Van Hove, Prof.Dr.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Gelijkheid en non-discriminatie Jogchum Vrielink (KU Leuven)
Jezelf kort voorstellen.
Geneve 3 oktober  Het VN-comité vindt dat er een alomvattende inspanning moet komen om wetgeving en regelgeving te harmoniseren met het VN- verdrag,
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
Internationalisering kernpunten. internationalisering ► Verbondenheid met de “wereld”.  Via de media  Internet  Satelliet  Via verdragen  Instanties:
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
Jeugd en recht hoofdstuk
M-decreet Terugblik Belangrijkste bepalingen Inschrijvingsrecht
Studiedag Programma Aandacht voor Iedereen
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Het Land van de Ouderbelangen en het Inclusieve Onderwijs Peter Hulsen, Landelijke Ouderraad Jeroen Veltheer, stichting Volgbaar Onderwijs (voorheen ouderplatform.
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Medezeggenschap Juridisch kader: Doel, taken en bevoegdheden Marije Coenen-Dijs Juridische Zaken.
Jongeren in de criminaliteit van 1965 tot 1989 Foto 1.
Leer kracht Workshop over competenties van
Een toegankelijke stad is een vitale stad Marianne Dijkshoorn 21 januari 2016 ZOETERMEERVITAAL.
Inclusie en Toegankelijkheid Wmo.Zo 3 december 2014 Gerry Vrielink Ruth Deddens.
Opzet en krachtlijnen van het onderzoeksproject Prof. dr. Ilse Samoy Instituut voor Verbintenissenrecht KU Leuven, UHasselt.
Basistraining: Verklaring van Genève 1940 Januzs Korczak 1959 VN Verklaring inzake Rechten van het Kind 1989 VN Verdrag inzake Rechten van het Kind.
Kinderrechten in de praktijk 17 November 2015 Kathalijne Buitenweg.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Van object van zorg naar mensenrechten
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Vrouwengeschiedenis Nederland
Mensen met een beperking en ICT
Recht gelijke kansen wonen, leven etc. Samenleving toegankelijk
29 november 2017 Dick Houtzager
Kwaliteitszorg Les 2.
Thema 14 Wet- en regelgeving
TWEETALIG ONDERWIJS (VGT-NED)
Branko Hagen, congres ‘Inclusiviteit werkt!’,
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Ratificatie VN-verdrag: 14 juli 2016
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Reizen tot in de Haarvaten. Waar loop je als reiziger tegen aan
Themaboek Handicap en Armoede
Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

O NDERWIJS VOOR PERSONEN MET EEN HANDICAP VOLGENS ARTIKEL 24 VAN HET VN- V ERDRAG Juridische analyse en toepassing in Vlaanderen -Gauthier de Beco-

INHOUDSTAFEL INLEIDING BETEKENIS ARTIKEL recht op onderwijs 2. artikel Inclusief onderwijs INVOERING ARTIKEL 24 IN VLAANDEREN 1. algemene situatie 2. aanpassing van wetgeving SLOTBESCHOUWING

I NLEIDING Artikel 24: rechten van PMH -> waarborgt recht op onderwijs voor PMH Van gesegregeerd naar inclusief onderwijs Theoretisch OK, praktisch niet Status België erg slecht Inclusief Specifiek gesegregeerd

BETEKENIS ARTIKEL Recht op onderwijs = 1 van de belangrijkste mensenrechten RECHT OP ONDERWIJS RECHT OP ARBEIDRECHT OP BEHOORLIJKE LEVENSSTANDAARD

2. Artikel inclusief onderwijs waarborgen op alle niveaus Streefdoel Samenvoeging van 2 onderwijssystemen

INVOERING ARTIKEL 24 IN VLAANDEREN 1. Algemene situatie vaak afwijzing “tekort aan draagkracht” Aanpassen is niet mogelijk

2. Aanpassing van wetgeving DAM-decreet Voorstellen tot aanpassingen Aanpassingen invoeren

SLOTBESCHOUWING Inclusief onderwijs waarborgt recht op onderwijs PMH Gelijke kansen Afraken van buitengewoon onderwijs

Bedankt voor de aandacht!

BRONNENLIJST De Beco, G. (2013, 5 mei) Het recht op onderwijs voor personen met een handicap volgens artikel 24 van het VN- Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap: juridische analyse en toepassing in Vlaanderen. Vandelanotte, P. (Ebersold, 2011), persdossier: klacht inclusief onderwijs, P.2 De Smet, H. (2014, 25 mei) partij voor Gehandicapten en Welzijn wil deelnemen aan verkiezing Provijn, S. cartoon-it-yourself op Vissers-van Leeuwen, A. (2013) Our education system op Einstein, A. Jan’s Hersenspinsels op blog.jandb.nl