Partiële participatie: een nieuw perspectief voor het vak godsdienst en de katholieke dialoogschool? door F RANS H ITCHINSON, Ere-inspecteur-adviseur Rooms-katholieke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerplan RKG - OV1 concretisering.
Advertisements

Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Liturgie met kinderen, gave of opgave?
Woord van Leven Januari 2010.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Woord van Leven April 2014.
Pastoraal op school.
De Islam.
Godsdienstonderricht tussen theorie en praktijk
De kerk in de Middeleeuwen
Rituelen in het Christendom
De ontwikkeling van Het Christendom..
Voorstelling 6de leerjaar
Geloven en nu….
Echt of nep?.
Woord van Leven Februari
- 1. Waar wordt u, als u naar onze jeugd en ons jeugdwerk kijkt, nu echt blij van ? Gesprekken met jongeren Samen dingen doen Veel kinderen naar de tienerdienst.
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
Leonardo-klassen van de Kameleon en de Tweemaster
Stellingen ter discussie. Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.
LITURGIE DEFINITIE: samen komen als missionaire geloofsgemeenschap
Woord van Leven Juni 2014.
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
Jij, God en je kind.
Dossier Empowerment.
D GVBS Heiende Lokeren Christelijk opvoedingsproject 1.
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
De levensbeschouwelijke analyse
Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit? Nicolas Standaert, Sinologie.
De binnenkant en de buitenkant van een school Wat doen we met strikte reglementen… … als we ons niet van binnenuit laten richten door waarden? (Quid leges.
Waar komt godsdienst vandaan?
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
De Bijbel De leer Het christelijk leven
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Godsdienstpedagogiek ICBO. Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Wat verwacht de katholieke dialoogschool van het vak godsdienst?
Het is Biddag! Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Bid je mee? Voor hun.
Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Het is Biddag! Bid je mee? Voor.
V. Wij danken voor de doop van Sep en van Jurre. Wij bidden voor hun ouders, Eric en Tannita, en Wijjert en Monique, met Matthijs. Zegen deze ouders en.
Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Het is Biddag! Bid je mee? Voor.
27/04/2017 Hoe zie ik God? Mijn godsbeeld.
Rauw en troosten.
In God geloven Wat is geloven? Tot geloof komen Bestaat God? God laat Zich kennen.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
1 Korinthe 12 BOUW MEE AAN GODS GEMEENTE “…en kom naar Hem toe als naar een levende steen, die wel door de mensen verworpen is, maar bij God uitverkoren.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Drie mogelijke houdingen ten opzichte van eucharistie in de katholieke dialoogschool Uitgangspunten Referentie afbeelding:
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
“Laat de kinderen tot mij komen” Zondagsscholenactie seizoen voor zondagsscholen in Egypte.
“eigenheid” & “diversiteit”
VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper
Efeziërs (3) WELKOM 1.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Welkom in deze kerkdienst
Godsdienst in afstudeerstage
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Transcript van de presentatie:

Partiële participatie: een nieuw perspectief voor het vak godsdienst en de katholieke dialoogschool? door F RANS H ITCHINSON, Ere-inspecteur-adviseur Rooms-katholieke godsdienst

een nieuw perspectief voor het vak godsdienst en de katholieke dialoogschool? Didachè studiedag Leuven

 de kennisdimensie  de affectieve dimensie (persoonlijke betrokkenheid)  de ethische of morele dimensie (waardebeleving )  de symbolische (expressieve, liturgische) dimensie  de groepsdimensie of structurele dimensie 3

 te onderscheiden (‘deconstructie’)  van toepassing op individuele christenen en op christelijke/katholieke organisaties, instellingen en diensten zoals katholieke scholen  ook van toepassing op andere godsdiensten 4

 Elke dimensie nog verder opsplitsen en detailleren  Deze dimensies zijn (liefst) met elkaar te verbinden met elkaar (‘reconstructie’).  Ergens tussen 0 en 100 %, een heel leven lang  groei, ontwikkeling  Men scoort niet op alle dimensies even hoog  verschillende types van gelovigen 5

6 6

E. Henau: 'partiële identificatie' met het christen-zijn  dubbele pastorale optie: - een minimum-aanbod voor zoveel mogelijk (alle?) participanten - een hoger/rijker aanbod voor wie meer wil  ook van toepassing op het onderwijs 7

 “Het is heel belangrijk dat mensen die zichzelf als agnostisch of atheïstisch zien met de kerk verbonden blijven.” (tot de leden van de Romeinse Curie, jan. 2010) vgl. met de tempel van Jeruzalem waar het ‘voorhof van de heidenen’ bestemd was voor niet-joden die wilden bidden tot de ene ‘onbekende God’ 8

The implementation of a real educational community, built on the foundation of shared projected values, represents a serious task that must be carried out by the Catholic school. In this setting, the presence both of students and of teachers from different cultural and religious backgrounds requires an increased commitment of discernment and accompaniment. 9

 Voor alle leerlingen (christelijke, anders-gelovige, niet-gelovige…): voldoende kennis verwerven over het christelijk geloven ◦ de geloofsinhoud (begrippen, woorden, verhalen…): Godsbeeld, Jezusbeeld, sacramenten, gebed, liturgie, feesten… ◦ de christelijke levenswijze: waarden, geboden, gebed en rituelen ◦ Kerk (gemeenschap, structuur, taken, ambten…)  Plaats/belang van de godsdienstles 10

 kennis verwerven over andere godsdiensten én over de waarde van het christelijk geloven/leven ‘kijkend naar de ander leer ik mijzelf kennen’  stellingen over en kritieken tegen het geloven kritisch kunnen benaderen  hermeneutisch leren omgaan met funderende teksten van de godsdienst  kritisch reflecteren over het feitelijk functioneren van een godsdienst (vergeleken met de basisinzichten en –teksten)  niet zeggen: «er bestaat geen katholieke wiskunde…», maar wel: «wiskunde, economie, natuurwetenschappen… zijn op hun plaats in een katholieke dialoogschool» = dialoog/samengaan van geloof en wetenschap, ruimte voor rationaliteit vgl. de discussie over de evolutieleer, relativiteitstheorie… 11

 in verschillende vakken (geschiedenis, maatschappelijke vorming, taal, godsdienst…): ◦ over macht en democratie: vergelijking tussen Westers-seculiere en islamitische opvatting  zie Turkije, Egypte, Syrië, ◦ over mensenrechten met bijzondere aandacht voor gewetensvrijheid, godsdienstvrijheid, recht op leven…  recht op leven voor anders-gelovige? 12

sterkte en zwakheid van de levensbeschouwelijke communicatie in welke mate kunnen leerlingen omgaan met ‘cognitieve dissonantie’ (L. Festinger)? (hoe) kunnen de katholieke school en het godsdienstonderricht daarbij helpen? 13

 insider worden, een eigen overtuiging ontwikkelen, een godsdienstige attitude aannemen en zich daar goed bij voelen  bv.: in God vertrouwen, Jezus graag zien; vreugde en kracht vinden in het gebed of in het zingen van inspirerende/godsdienstige liederen zingen; verwondering, bewondering en dankbaarheid voor Gods schepping…  via godsdienstlessen, gebed, symbolen en rituelen, vieringen: gedifferentieerde participatie 14

 bij sommigen (velen?) is het religieus gevoel sterker dan hun godsdienstige kennis  katholieke school als ‘school met God’  aanvoelen hoe iedereen om de ander bekommerd is; gaat men in een katholieke dialoogschool op een eigen manier om met elkaar, kinderen, ouders …? 15

 bij het rouwen: aandacht schenken aan gevoelens en herinneringen, maar ook aan een gelovig perspectief 16

 sfeerschepping als bijdrage tot de ontwikkeling van een religieuze ingesteldheid  belang van  beelden, prenten, symbolen… met inbreng van de leerlingen (basisschool: godsdiensthoek)  liederen, verhalen, vieringen 17

 leerlingen waardegericht leren leven (‘Een school van waarde is een school van waarden’) - in het hele opvoedingsproject - in het schoolreglement - komt ter sprake in lessen (‘attitudes’), vieringen…  als structuur en als gemeenschap van mensen heeft de katholieke school ook zelf een ethische opdracht, o.a.:  leerlingen opnemen die tot de zwakkeren van de samenleving behoren (‘voorkeursoptie voor de armen’)  en bijdragen tot hun (totaal)menselijke ontplooiing 18

 bezinning en gebed (stilteritueel, kaarsritueel, leerkracht bidt voor, kinderen / leerlingen bidden; bezinningsdagen…)  gebedsviering; ochtend- of avondritueel  gebedstocht; bedevaart  sacramenten: (eerste) eucharistie, verzoening/vergeving, doopsel, vormsel 19

 godsdiensthoek, rouwhoek, kerststal… drukwerk (bv. kerst- en nieuwjaarswens, overlijden…), schoolblad, website  in klas  met de school als geheel 20

 samen groeien in geloof  ‘wij met onze klas/school’  participeren aan (de activiteiten van) de katholieke schoolgemeenschap, bv.:  aandacht voor en steun aan zieke, rouwende of arme medeleerlingen  groepsacties van solidariteit met armen buiten de school, de ‘derde wereld’, de ‘vierde wereld’, de allochtonen…  participeren aan pluralistische acties 21

 De Kerk als een herberg: een ontmoetingsplaats met een open deur en een stevige tafel.  Zich als kerkgemeenschappen niet terugplooien op de kleine groep van insiders. Deze laatste optie biedt wel kansen tot profilering en tot leerstellige en disciplinaire eensgezindheid, maar zij gaat wel eens samen met geslotenheid en conservatisme. 22

 maaltijden kunnen een eigen karakter hebben (gebed, eten als vorm van samenzijn / samenleven)  veertigdagentijd / ramadan beleven  meer aandacht schenken aan Allerheiligen en Allerzielen dan aan Halloween  werelddierendag: met of zonder Franciscus van Assisi? aandacht voor (Bijbelse en andere) scheppingsteksten? 23

 verscheidenheid als beginsituatie  verscheidenheid bij het resultaat ◦ tot ontplooiing komen in de eigen levensbeschouwelijke optie ◦ ‘maakt allen tot Mijn leerlingen’  verscheidenheid bij het proces  persoonlijke groei stimuleren; ieders eigenheid waarderen en inpassen in het groter geheel van de school 24