Project Klantenmanagementsysteem & Werkopdrachtenprogramma

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren
Advertisements

Workshop Klachtherkenning
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Methodisch begeleiden
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging. 2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Benchmark afhandeling Zaanstad.
(SNEL)vergunningen in Peel en Maas
Loopbaanplein Achterhoek
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Incident & Probleem management
ZORGLIJN: STRUCTUUR I. Waarnemingsfase II. Diagnostische fase
Gemeente Puurs Fran Wauters Klantencoördinator 1 juni 2012
Klachtenbeheer binnen de FOD P&O
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Opmaak van PIP (LA & Projectteam) Bijsturing van Beleidsoptie of Regelgeving ? Betrokken entiteit Functioneel Bevoegd Minister Interne validatie van PIP.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
De financiële cyclus TURBO opleiding.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
1 Uitrol Werkplein Noordoost Flevoland juni 2009 Werkplein Noordoost Flevoland.
Implementatie Normblad 8002
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
De case Oostkamp.
Voorbije periode Vertraging van de organisatie
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Personeelsessie LOKO.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Projectwijzer 6 H1 Klachten Middenkader Engineering.
CRM H5 Klachten Commercieel medewerker.
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
MANTELZORGCOACH.
6 stappen in Risico management
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Het dienstverleningsproject Stad Aalst 15/10/2015 Bart Baele Directeur Externe dienstverlening.
De Rode Knop van Viattence
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Buro Asohr BV Advies, Opleiding en Training © Buro Asohr BV \ Kruisherenstraat 5 \ 5401 ZS \ Uden \ Tel: \ Fax: \
Buro Asohr BV Advies, Opleiding en Training © Buro Asohr BV \ Kruisherenstraat 5 \ 5401 ZS \ Uden \ Tel: \ Fax: \
Projectbureau Herbestemming Kerken Begeleidingsaanbod voor steden en gemeenten voor haalbaarheidsonderzoeken rond de toekomst van parochiekerken Samenwerkingsverband.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
De Afkoppeling Stappenplan Timing Wie betaalt wat? Zaken om mee te nemen Dhr. Beeckman.
In control met efficiënte en excellente examenprocessen. Eenvoudig en transparant!
Met Traject aan tafel Departement Kanselarij en Bestuur.
Project Agility. Projectoverzicht –Doel: 1algemeen pakket voor meldingen en de verwerking ervan, Melding: kan elke melding omvatten Mogelijkheden om deze.
VOORSTELLING AFDELINGEN & DIENSTEN Gemeentebestuur Knokke-Heist Afdeling Beleids- en projectmanagement Dienst Communicatie.
WAT WORDT ER OP KORTE TERMIJN VAN JULLIE VERWACHT EN WAT MOGEN JULLIE VAN ONS VERWACHTEN?
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Landelijke raad 18 juni 2011 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
Welkom.
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Transcript van de presentatie:

Project Klantenmanagementsysteem & Werkopdrachtenprogramma Raadscommissie 7 juni Roeland Kortleven Bestuurssecretaris communicatie - Gemeente Mol

Gemeentebestuur… een complexe organisatie Voortdurend binnenlopende vragen, meldingen, beleidssignalen, interne werkopdrachten, klachten,… Eenvoudig én complex Via verschillende diensten Vragen allemaal kwaliteitsvolle behandeling

Probleemstelling ‘werkopdrachten’ Verouderd werkopdrachtenprogramma Geen koppeling tussen meldingen en werkopdrachten Niet gebruikt door alle buitendiensten Beperkte mogelijkheden: geen foto’s, geen bijlagen, geen bewaking deadlines,…

Probleemstelling ‘klachten’ Duidelijke procedure voor klachten, maar burger verwart dit met meldingen, beleidssignalen,… Gebruik van verkeerd e-formulier Klachtenprocedure is ‘vuilnisbak’

Probleemstelling ‘meldingen’ Moeizame feedback na afhandeling meldingen Vaak verlies van informatiekoppeling tussen ‘melder’ en resultaat van de melding Afhandeling meldingen verschillend per dienst, kanaal en plaats van binnenkomen,… Geen uniforme afspraak over feedback aan burger: wat? wanneer? in welk stadium? door wie?…

Probleemstelling ‘beleidssignalen’ Wat met beleidssignalen (suggesties) van de burger waarover CBS moet beslissen? Welke weg moeten deze volgen? Alles bespreken op CBS? Meldingen, vragen of klachten kunnen – na onderzoek - uitmonden in een ‘beleidssignaal’, maar hoe verder behandelen?

Probleemstelling ‘lerende organisatie’ Geen centrale registratie van meldingen waardoor weinig transparantie, moeilijke opvolging, geen bewaking van deadlines,… Geen mogelijkheid om beleidsanalyses uit te voeren: frequente problemen, … Beperkingen voor ‘lerende organisatie’

Oplossing Duidelijke en uniforme processen in ‘back-office’ Op basis van procesanalyse Eenvormige ‘front-office’: burger moet niet kiezen tussen kanalen Uniforme afspraken over feedback naar burger Heldere afspraken over registratie Gebruik van geïntegreerd softwarepakket combinatie van klantenmanagement en werkopdrachtenprogramma

Vier hoofdprocessen Informatievraag: verzoek om informatie. Zo snel mogelijk de correcte info bezorgen Beleidssignalen: uiting van ontevredenheid over (niet)-gevoerd beleid. Om dit te realiseren moet beleidsoptie worden gelicht. Rapportage, met advies aan CBS

Vier hoofdprocessen Klachten: geregeld door klachtenmeldpunt Secretariaat (meldpunt) en secretaris als neutrale onderzoeker, streeft naar verzoening tussen klager en betrokken dienst. Meldingen: vraag tot dienstverlening, ongeacht ‘gemoedstoestand’ melder. Inhoudelijke criteria om onderscheid te maken met klachten: ‘heeft het gemeentebestuur gefaald?’ Zo snel mogelijk uitvoeren via reguliere dienstverlening (meestal buitendiensten) of ‘beleidssignaal’?

Conclusie Vier hoofdprocessen die in de back-office elk een afzonderlijke behandeling en aanpak krijgen Deze behandeling is vaak dienstoverschrijdend, waardoor complex Melding mondt, na onderzoek, uit in een werkopdracht voor uitvoeringsdiensten Burger kent dit onderscheid niet. Hij meldt, vraagt, klaagt of geeft een beleidssignaal waar hij maar wil in de front-office en via het zelfgekozen kanaal.

Centraal proces

Rolverdeling Decentrale registratie Burger zelf via website Diensten, kabinetten, balies,… via intranet Via verschillende kanalen: persoonlijk, telefonisch, balies, e-mail, website,… Centraal beslismoment op info- en onthaalbalie: Melding, klacht, informatievraag of beleidssignaal? Toewijzing door info- en onthaalbalie aan dienst voor verdere opvolging Uitvoering beantwoorden vraag, onderzoek melding en planning, volgen van klachtenprocedure, rapportage beleidssignaal) Terugkoppeling naar de burger

Uitdagingen Uitwerken van gedetailleerde workflows Verschillende stappen Verantwoordelijkheden per dienst Afspraken deadlines Afspraken terugkoppeling Workflows integreren in Dynamics CRM Stapsgewijs invoeren software en opstarten geautomatiseerd klantenmanagement en werkopdrachtenprogramma Toekomst: programma uitbreiden met planningsmodule voor de buitendiensten

Concreet verloop Klantenmanagmentsysteem

Invoeren in het systeem Automatisch via internet (burgers, toekomst) en intranet (medewerkers, nu al) Rechtstreekse koppeling vanuit Outlook Manuele registratie van telefoons, bezoek zitdag, papieren melding informatieblad, persoonlijke meldingen balies, via intranet,…

Dispatching Elke case start met dispatching door de informatie- en onthaalbalie Kiezen soort proces: vraag, melding, klacht, beleidssignaal Bij vraag en beleidssignaal: duiden een verantwoordelijke dienst aan

Feedback burger Na dispatching krijgt burger dossiernummer. Steeds informatie opvragen over stand van zaken. Na afronding proces krijgt burger feedback. Per e-mail (bij voorkeur) of per brief. Belang van verzamelen e-mailadressen.

Proces Informatievraag Wat? Verzoek tot bepaalde informatie, al dan niet persoonlijk. Wie? Alle diensten Eenvoudig proces Doel: vraag zo snel mogelijk en correct te beantwoorden Termijn: 7 dagen, bij moeilijke vragen mogelijkheid om ‘tijd bij te kopen’

Proces Melding Wat? Vraag om iets te herstellen, uit te voeren, een dienst te leveren,… Veelal te maken met het openbaar domein. Termijn? geen deadlines Wie? Administratie: openbare werken, verkeersdienst, milieu, groen & natuur Uitvoeringsdiensten: Slagmolenstraat; Rivierstraat; milieu, groen en natuur

Proces melding Stappen: Onderzoek (al dan niet ter plaatse): resultaat invoeren, foto’s,… Keuze van de uitvoeringswijze (weigering, in eigen regie, raamcontract, aannemer, andere instantie) Zelf beslissen of via CBS (cfr. Beleidssignaal) Bij eigen regie: overmaken aan verantwoordelijke uitvoeringsdienst (werkopdrachtenprogramma) Uitvoeringsdienst: inplannen (ruwe periode) Uitvoeringsperiode: werkbon afdrukken Werk aanvinken als uitgevoerd: extra info invullen Feedback aan burger over uitvoering Melding wordt afgesloten na één maand

Proces klacht Wat? Bepaald door klachtenprocedure: uiting van ontevredenheid van (niet-)optreden van gemeentebestuur (géén beleidskwesties) Termijn? Strikte deadlines Wie? Afhandeling door secretariaat en secretaris

Proces klacht Stappen: Ontvankelijk: ‘ja’ of ‘neen’ Indien ontvankelijk: onderzoek Compromis bereikt: ‘ja’ of ‘neen’ Bij geen compromis: uitspraak managementteam over klacht Uitspraak: gegrond, ongegrond, gegrond en gecorrigeerd, deels gegrond/deels ongegrond Bepaling eventuele compenserende maatregelen: hoe fout rechtzetten

Proces beleidssignaal Wat? Positieve beleidssuggestie + uiting van ontevredenheid over (niet-) gevoerd beleid Termijn? Geen deadlines Wie? Betrokken diensthoofd Managementteam College van burgemeester en schepenen

Proces beleidssignaal Stappen: Diensthoofd geeft advies: wenselijkheid, haalbaarheid, financiële consequenties,… Managementteam geeft advies CBS oordeelt: afwijzen, uitvoeren binnen begroting, voorzien in budget, meerjarenplan, verder onderzoek Bij verder onderzoek: diensthoofd en MT geven tweede advies CBS beslist definitief Verdere afhandeling volgens oordeel CBS (diensthoofd) Feedback aan burger over oordeel CBS (diensthoofd)

Proces Interne werkopdracht Wat? Vraag tot dienstverlening van gemeentedienst/gemeenteschool aan werkplaatsen (herstellingen, vervoersvraag,…) Ingave? Enige mogelijkheid via intranet! Termijn? Aanvrager kan gewenste timing meegeven Wie? Alle medewerkers Uitvoeringsdienst

Proces Interne werkopdracht Stappen: parallel met deze van een melding. Ook hier kan de beslissing tot al dan niet uitvoering overgelaten worden aan het CBS. Daarbij krijg je de kans om een positief of negatief advies te verlenen.