Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Deel 2. Vertaling naar de praktijk
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Sturing Inrichting sociaal domein Per doelgroep: Doelen Markt Strategie Stakeholders Passende bekostiging Uitwerking Doelen Samenwerking Processen Randvoorwaarden Overige stakeholders Hoofdlijn overeenkomst Implementatie Contractering Werkafspraken Informatie- uitwisseling Verantwoording Roadmap : bekostiging per 2017 (evt. gefaseerd per zorgvorm) Gemeente 2015 – Q Gemeente met aanbieder Q1 – Q Gemeente en aanbieder Q3 – Q4 2016
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Kernopdracht: Inrichting opdrachtgeverschap Plaats dit in breder perspectief (zie verzamelde inzichten) ` Sturing = Slim samenspel “inrichting, prikkels en begrenzen”; Wees bewust van prikkels van bekostigingsmodelen; Geef risicomanagement vorm, o.a. betrekken stakeholders. Doel: Keuze stip op de horizon bekostigingsmodel (gedifferentieerd per zorgvorm) Tijdpad : 2015 en begin 2016 Wie betrekken :Breed vertegenwoordiging gemeenten Principiële keuzes: veelal geen aanbieders Belangrijk: regionale afstemming ! Sturing – Wat staat er op de agenda?
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Kernopdracht: Uitwerken van relatie met aanbieders Uitwerken bekostigingstaal / opdrachtformulering Uitwerken financiële afspraken Uitwerken checks & balances / rol overige stakeholders Uitwerken processen, bij zowel gemeenten als aanbieders Doel: Hoofdlijn overeenkomst Tijdpad : Q1 – Q Wie betrekken :Gemeenten met aanbieders Uitwerking van sturing – Wat staat er op de agenda?
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Kernopdracht: Benoem relevante partners en maak afspraken Contractering van aanbieders Procesafspraken accountmanagement Inrichten informatieprocessen Overgangsafspraken (als meer tijd nodig is voor implementatie) Verantwoording en controle Doel: Duidelijke en realistische verwachtingen 2017 Tijdpad : Q3 - Q Wie :Gemeenten en aanbieders Implementatie – Wat staat er op de agenda?
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Deel 3. Uitwerking in de praktijk
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Drie hoofdmodellen bekostiging Taakgerichte bekostiging Budget per aanbieder; Taak of opdracht staat centraal; Gesprek over resultaat. Inspannings- bekostiging Alle geleverde inspanning wordt betaald; Eventueel met plafond per aanbieder. Outputgerichte bekostiging Betaling voor (integraal) arrangement per cliënt; Gesprek over resultaat. Cliëntvolgend Op cliëntniveau Keuze kan verschillen per zorgvorm Op taakniveau
Vereniging van Nederlandse Gemeenten ‘Taak’: Budget voor aanbieder met resultaatafspraak ‘Inspanning’: Betalen voor uitgevoerde werk per cliënt ‘Output’: Vast bedrag voor werken aan resultaat per cliënt Principiële keuze bekostiging
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Doelen, sturen en bekostiging moeten worden vertaald in besluiten, proces- en contractafspraken Punten die daarbij in alle modellen gelijk kunnen zijn: 1.Transparantie outcome cliëntniveau 2.Kwaliteitseisen 3.Eis registratie cliëntniveau en monitor jeugdhulpgebruik met gebruikmaking CBS-data 4.Acceptatieplicht In ieder model :
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Vertalen in proces en contractafspraken Per model specifiek uitwerken 1.Checks & Balances ‘buiten overeenkomst’ 2.Marktordening / aanbestedingsproces 3.Bekostigingstaal / opdracht 4.Declaratie- / facturatieafspraken 5.Verantwoording (doelmatig, vanuit eenvoud) 6.Controle Uitwerking van sturing naar praktijk - Verschillend per model
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Opdracht & budget Doel Scope Plan realisatie Looptijd Hoogte budget Samenwerking stakeholders Proces & procedure Onderhoud budget Betalings- condities (ook meer/minder) Contracteer- cyclus Informatie & controle Transparantie outcome In-, door-, uitstroom Controle levering Checks & balances Route naar taakgericht: Budget voor aanbieder met resultaatafspraak
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Route naar inspanningsgericht: Betalen voor het uitgevoerde werk per cliënt Taal, tarieven & regels Bekostigingstaal ‘uren/dagen’ bij alle aanbieders! Regels voor declareren afstemmen Tarieven (met bandbreedtes) afspreken Producten, processen & Informatie Productenboek van aanbieders Processen bij wijkteam aanbieders Informatie inrichten bij gemeenten en aanbieders Controle & Beheersing Controles op aangeleverde informatie Analyses tbv informatie beleid & wijk Budget en beheersing wijkteam operationaliseren
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Route naar outputgericht: Vast bedrag voor werken aan resultaat per cliënt Trajecten & toegang Rollen en verantwoorde- lijkheden Trajecten rond cliëntgroepen vergelijkbare intensiteit Instrumenten voor toeleiding Tarief per traject €/cliënt Onderaan- neming Betalingscondi ties Monitoring Transparantie outcome Instroom Controle levering Checks & balances