LEVENDE OCEANEN Wat weten jullie al over de oceanen? Maak een mindmap en schrijf alles op! In de oceanen leven duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vakantie aan de rivier.
Advertisements

Doe jij ook mee? de samenleving dat ben jij,
In deze presentatie kijk je naar een aantal filmpjes.
E.V.V.O. (Rustig in je eigen tempo doorklikken).
Greenpeace op OBS Erasmus
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Problemen in de melkweg
Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Test jezelf! Wat weet jij over de aarde?
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Tropisch Nederland De eilanden Bonaire, Saba en Sint Eustatius horen bij Caribisch Nederland. Waar ligt Caribisch Nederland?
Hoe lang is de kust van Chili?
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Uitslag opdracht 2 (samsam, nr
Mijn gegevens op het web!?
Welkom! Kijk, een neushoorn! Ken je een stoerder dier dan de neushoorn? Helaas is hij ook ernstig in gevaar!
Beste avonturiers, Ongeveer 14 jaar geleden heb ik, Brian Jones, een poging gedaan om met een luchtballon de wereld rond te reizen. Helaas had ik onderweg.
Het Scheppingsverhaal.
Hé jullie daar. Ik wil jullie graag opleiden tot mijn opvolger
Diepzeeduiken Maaike Berkers.
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Wat maakt het leven zinvol?
Met deze dia en de volgende kan je laten zien dat lucht vuil of schoon kan zijn
Sarah Nickmans Charlotte Verschuere 2Balo B
om deze presentatie uit te voeren
WWf Door Wouter En Omar.
Hamerhaai.
De schepping In het begin heeft God de hemelen en de aarde gemaakt.
Gelukkig nieuw jaar!.
Suzanne,lieke,kim en julia
Suus,Juul,Lieke en Kimmie Van Suus,juul,liek en Kimmie
Stormen Orkanen Overstromingen
Doelstellingen formuleren
Het bos van Nieuw Wulven
Overdenking 17 januari 2010 Vissen met Jezus n.a.v. Lukas 5:1-11.
Lagoonia.
Interpreteren van data
Rekenen groep 4.
Jezus roept de leerlingen
Stof om over na te denken…
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Laat bruisen de zee en alles wat daar leeft, laat juichen de wereld met haar bewoners. Laten de rivieren in de handen klappen en samen met de bergen jubelen.
Vissen Sport.
Een herfstboekje maken
Bedreigde diersoorten en hoe dierentuinen ze beschermen
Opdrachten en eindopdracht
LEVENDE OCEANEN Oceanen zijn het prachtige leefgebied van duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben de oceanen een grote rol bij het regelen van het.
GROENTE EN FRUIT Elke dag eten we groente of fruit. Maar waar komt dit vandaan? Vandaag onderzoek jij waar onze appels en tomaten vandaan komen. Ook ontdek.
Plastic.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Eb & Vloed Wat is eb en vloed?
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
Weet jij veel over BEKEN ?
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Land, Sea and Sky Koraal.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
MODE BLOK 2 PERIODE 1.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Semantisatieverhaal: Jullie weten dat mijn buurvrouw heel veel kikkers heeft. Die wonen in de vijver in haar voortuin. Bij de buurvrouw voor de deur is.
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
ALS-DAN-plan. Lessenserie: Voeding – mbo 2 Vak: burgerschap 2 Lesuren: Eten is overal ALS-DAN-plan.
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

LEVENDE OCEANEN Wat weten jullie al over de oceanen? Maak een mindmap en schrijf alles op! In de oceanen leven duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben de oceanen een grote rol bij het regelen van het klimaat. Ze zorgen voor de helft van de zuurstof van de aarde. Enorm belangrijk voor de mens en de planeet... Ze moeten dus goed beschermd worden!

Wat is er aan de hand met de oceanen? Vul de mindmap aan! LEVENDE OCEANEN Toch gaat het slecht met de oceanen… Wat is er aan de hand met de oceanen? Vul de mindmap aan! Inderdaad, er wordt te veel gevist. Sommige vissoorten zie je steeds minder in de zee. En helaas zien we wel heel veel afval en plastic dobberen… Gelukkig kunnen we de oceaan en alle vissen helpen. Ga snel aan de slag! Vul de mindmap aan met mogelijke redenen waarom het slecht gaat met de oceaan.

LEVENDE OCEANEN THEMA 1: VERVUILING THEMA 2: DE NOORDZEE THEMA 3: ZEERESERVATEN   Je leert: Wat er aan de hand is in de Noordzee Welke vissen bedreigd zijn Wat bijvangst en overbevissing betekenen Je leert: Hoe vervuiling voor problemen zorgt Hoe afval bij school in de zee terecht komt Wat jij kan doen voor schone oceanen  Je leert: Wat een zeereservaat is Waarom zeereservaten nodig zijn om de oceanen te beschermen

1: VERVUILING Bekijk het filmpje Vervuiling van de oceanen is een groot probleem. Niet alleen zeedieren, maar ook vogels hebben er last van. Link naar filmpje: https://www.youtube.com/results?search_query=garden+of+eden+right

1: VERVUILING Opdracht 1: Verschillende soorten afval Afval is er in allerlei soorten en maten en bestaat uit verschillende materialen. Wat voor soort afval ligt er in of rondom jullie school? Zoek 5 soorten afval en schrijf op je werkblad van welk materiaal het gemaakt is. Als je tijd hebt, ga dan met de leerlingen naar buiten en kijk welk afval jullie rondom de school kunnen vinden. In de bijlage is een bestand opgenomen met daarin de gemiddelde afbraaktijden van verschillende materialen. Overal afval… Ook rondom de school ligt er afval. Waar komt dit afval eigenlijk vandaan?

1: VERVUILING

1: VERVUILING Opdracht 2: Afval in de zee In de vorige afbeeldingen zag je hoe afval van het land op verschillende manieren in de zee terecht kan komen. Gebruik de atlas of GoogleMaps en schrijf op je werkblad via welke rivieren afval uit jouw buurt in de Noordzee terecht komt.

1: VERVUILING Opdracht 3: Actie tegen afval! Stel, je gaat samen met een aantal klasgenoten een actie starten om zwerfafval in en rondom de school te verminderen. Wie wil je aanspreken? En hoe ga je dat doen? Als er tijd is, laat de leerlingen dan ook hun eigen actie uitvoeren. Ze kunnen bijvoorbeeld een spandoek maken, een persbericht schrijven of een opruim-actie organiseren.

2: DE NOORDZEE Bekijk het filmpje De visserij zorgt voor veel schade aan de natuur. Dat komt door de manier van vissen. Zware sleepnetten maken de oceaanbodem kapot en vangen té veel vis en andere zeedieren. Bekijk het filmpje Link naar filmpje: http://www.schooltv.nl/video/embedded/overbevissing-de-vissen-raken-op/

700 gram bijvangst: kabeljauw, zeebaars en wijting 2: DE NOORDZEE Opdracht 1: Bij de viskraam Stel voor: je hebt zin in een stukje vis. Op je werkblad zie je verschillende vissoorten. Probeer de missende informatie in te vullen. Vul daarna in of jij de vissoort zou kopen. In de grote netten komt niet alleen de vissoort terecht die de vissers willen vangen. Maar ook bedreigde vissoorten zoals zeebaars, roggen en haaien. Dit noemen we bijvangst. heeft wel 700 gram bijvangst: kabeljauw, zeebaars en wijting 300 gram schol Tip: gebruik bij groep 8 dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=dZpFfbI-lZI

3: ZEERESERVATEN ZEERESERVAAT Om levende zeeën terug te krijgen, moeten we beter omgaan met de oceaan. Dat kunnen we doen door op een goede manier te vissen en van de oceaan een zeereservaat te maken. ZEERESERVAAT ! VERBODEN TE VISSEN !

3: ZEERESERVATEN Opdracht 1: Oceanen Quiz Hebben jullie goed opgelet? Opdracht 1: Oceanen Quiz Hoeveel weet jij over het beschermen van de oceanen? Doe de quiz op je werkblad en ontdek hoe een zeereservaat werkt. Antwoorden van de quiz: Vraag 1 - Als je de wereldkaart bekijkt, hoe groot gedeelte van de kaart is water? A: Twee derde van de kaart is water Vraag 2 - Wat is overbevissing? C: Dat er meer van een vissoort gevangen wordt dan geboren en er daardoor steeds minder van die vis is. Vraag 3 - Wat is waar over visserij met grote bodem-sleepnetten? D: Dit is allemaal waar Vraag 4 - Een zeereservaat is A: Een gebied waarin het verboden is voor vissers en bedrijven. De vissen kunnen er zo rustig leven en oud genoeg worden om zich voort te planten. Vraag 5: Wat is waar? Zeereservaten zijn nodig zodat… Opdracht 2: Mijn zeereservaat Als jij zelf een zeereservaat kon maken, hoe zou die er dan uit zien? Maak een eigen zeereservaat en vul hem met de mooiste vissoorten!

DE BEGRIPPEN Overbevissing – wanneer te veel vis gevangen wordt, waardoor die vissoort verdwijnt in dat gebied. Sleepnetten – grote, zware visnetten die over de oceaanbodem worden getrokken Zeereservaat – zeegebied waarin al het leven helemaal met rust wordt gelaten: hier mag dus niemand vissen, naar olie of gas boren of zand of grind winnen Zwerfafval – afval dat op straat of in de natuur ligt Jullie weten nu wat er met de oceanen aan de hand is en wat de oplossingen zijn. Dit kan jij zelf doen: Kook vaker een lekker vegetarisch gerecht Gebruik een boodschappentas in plaats van plastic tasjes Voer actie voor minder zwerafval rond de school

BEDANKT! Meer weten over Greenpeace of de oceanen? Kijk op Greenpeacekids.nl Gaan jullie een actie doen? Deel deze dan op Greenpeacejongeren.tumblr.com