ERWD Training ERWD MBO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Taal en rekenen in beweging!
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Over rekenen gesproken
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Rekenbeleid als voorloper op dyscalculiebeleid
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Een theoretische verkenning
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Ontwikkelingsperspectief
Zorgplicht in passend onderwijs
De kubus van CSPE succesfactoren!
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Praktijkervaring en reflectie

Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Wjk.
ERWD Training ERWD VO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Bijeenkomst September 2015
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Gepersonaliseerd leren
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
LEERLINGBESPREKINGEN
Transcript van de presentatie:

ERWD Training ERWD MBO - Dag 2

Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan? Wat neem je mee naar de bijeenkomst van vandaag? Terugblik dag 1

Uitwisselen en bespreken uitkomsten van de scan Speerpunten en doelen bepalen voor rekenbeleid (studenten met ERWD) Inventariseren interventies om doelen te bereiken (bouwstenen voor rekenbeleid) Programma dag 2

We hebben aan de hand van de scan vastgesteld wat (gezamenlijke) speerpunten zijn voor het rekenbeleid ten aanzien van studenten met ERWD. We hebben doelen vastgesteld voor het opstellen van het rekenbeleidsplan en in kaart gebracht welke interventies we kunnen ondernemen om deze doelen te bereiken. Opbrengsten dag 2

1.Rekenbeleid in de opleiding: goed rekenonderwijs 2.Inhoud en inrichting van het rekenonderwijs 3.Bekwaamheid leraren 4.Communiceren bij (ernstige) rekenproblemen 5.Overgangen in de schoolloopbaan 6.Signaleren van studenten met (ernstige) rekenproblemen 7.Begeleiden van studenten met (ernstige) rekenproblemen Onderdelen van de scan

Maak groepjes Wissel de ingevulde scan met elkaar uit: - Wat valt je op? Waar is actie gewenst? - Wat zijn de speerpunten van elke opleiding? - Wat zijn gezamenlijke speerpunten?  Noteer de gezamenlijke speerpunten op een flap Bespreken scan

Bespreek in subgroepjes Analyse van de opbrengsten van het rekenonderwijs (per rekendomein) Analyse van het aanbod aan en de begeleiding van studenten met ERWD en de resultaten hiervan Wat zijn sterke en zwakke punten in het rekenonderwijs (aan studenten met ERWD)? Wat heeft aandacht nodig? De kwaliteit van het rekenonderwijs aan studenten met ERWD

Zeven aspecten van goed onderwijs

Gezamenlijke speerpunten

Inventariseer welk rekenbeleid reeds in de MBO-instelling/opleidingen ingezet is of gepland staat Sluiten de vastgestelde speerpunten aan bij dit beleid? Hoe kan het ingebed worden in het (lopende) rekenbeleid? Een plek geven in …

Doorlopende leerlijn Wat ga je inzetten? Materialen, ook ICT Aansluiting: instroom, doorstroom, uitstroom Hoe meet je? Toetsen, welke en waarom Professionalisering rekendocenten Wat gebeurt al in je opleiding? In kaart brengen Wie gaat wat doen? Waarom? De aanleiding Plaats binnen opleiding? Steun directie, langdurig Hogere resultaten Doelgroepen: ‘zwakke’ studenten Rekenbeleid Rol van de DOCENT Wat is je reken- didactiek? 1. Rekenbeleid Wat is je visie op goed rekenonderwijs?

Beleid (richten) Organisatie (inrichten) Personeel (verrichten) Technisch Doelen/ambities Kwaliteitszorg Adaptief vermogen Draagvlak Visie Opvattingen goed rekenonderwijs Coördinatie Taakverdeling Doorlopende leerlijn Leermiddelen Onderwijstijd Differentiatie Samenwerking Organisatie in school/klas Expertise Verantwoordelijkheid Didactiek Organisatorische vaardigheden Inhoudelijke keuzes Autonomie Beroepsopvattingen Politiek Cultuur Matrix van Camp

Drie fasen (cyclisch): Richten: waar staan we nu? waar willen we naar toe? wat willen we bereiken? wat zijn onze uitgangspunten voor goed rekenonderwijs? Inrichten: hoe geven we inhoud en vorm aan ons rekenonderwijs? wie, hoe, waarmee? hoe organiseren we het? Verrichten: uitvoeren, evalueren, bijstellen, borgen, onderhouden professionalisering rekendocenten Rekenbeleid

Voorwoord Aanleiding Visie op goed rekenonderwijs (ambities) Analyse van de huidige situatie Doelstellingen Implementatie en activiteiten Evaluatie en borgen Rekenbeleidsplan Studenten met ERWD

Welke visie heeft jouw opleiding met betrekking tot de kwaliteit en opbrengst van het rekenonderwijs? Wat betekent dat voor het beleid? Welke ambitie heeft jouw opleiding met betrekking tot de kwaliteit en opbrengst van het rekenonderwijs voor ERWD? Visie op goed rekenonderwijs Ambities

Doorlopende leerlijnen Bespreek in groepjes Sluit het rekenprogramma goed aan op de leerlijnen in het VO? Zijn er in de opleiding doorlopende leerlijnen, zodat studenten de gewenste referentieniveaus behalen? Hebben de rekendocenten inzicht en overzicht op deze leerlijnen? Zijn studenten die het gewenste referentieniveau niet gaan halen tijdig in beeld? Welke stappen worden dan (in de leerlijn) gezet? Wat heeft aandacht nodig? Welke doelen willen we bereiken? Wat zijn goede interventies? 2. Inhoud en inrichting van het rekenonderwijs

Doorlopende leerlijnen referentieniveaus

Aanbod algemeen Bespreek in groepjes Is de beschikbare rekentijd in het curriculum voldoende? Wat is nodig? Is er aansluitend bij de leerlijnen een passend rekenprogramma? Waar zitten hiaten? Op welke wijze wordt in de rekenles omgegaan met verschillen in rekenontwikkeling tussen studenten? Is er afstemming tussen het generieke rekenen en het rekenen in de beroepsgerichte vakken? Op welke wijze? Wat heeft aandacht nodig? Welke doelen willen we bereiken? Welke stappen zijn nodig? 2. Inhoud en inrichting van het rekenonderwijs

Aanbod studenten met ERWD Bespreek in groepjes Op welke wijze worden studenten met rekenproblemen gesignaleerd? Ontvangen studenten met rekenproblemen extra instructie-, verwerking en leertijd om de gestelde doelen te bereiken? Op welke wijze? Wat doet de opleiding als studenten niet genoeg hebben aan het reguliere rekenprogramma? Zijn er voldoende leer- en hulpmiddelen voor studenten met ERWD? Wat is nog nodig? Wat heeft aandacht nodig? Welke doelen willen we bereiken? Welke stappen zijn nodig? 2. Inhoud en inrichting van het rekenonderwijs

Toetsen Bespreek in groepjes Biedt het LVS in de opleiding een goed beeld van de rekenontwikkeling van alle studenten? Wat is nodig? Welke toetsen nemen we in de opleiding af? Wat doen we met de resultaten op deze toetsen? Wat is nodig? Heb je zicht op hoe studenten (functioneel) rekenen in de beroepsgerichte vakken? Wat is daarvoor nodig? Wat heeft aandacht nodig? Welke doelen willen we bereiken? Welke stappen zijn nodig? 2. Inhoud en inrichting van het rekenonderwijs

Goed rekenonderwijs valt of staat met de rekendocent Wat is de huidige en de gewenste deskundigheid van de rekendocenten? Welke stappen zijn nodig om de deskundigheid te vergroten? 3. Bekwaamheid rekendocenten versterken

Bekwaamheidsprofiel rekendocent MBO 1.Vakinhoudelijke bekwaamheid 2.Vakdidactische bekwaamheid (incl. organisatorische bekwaamheid) 3.Pedagogische bekwaamheid 4.Docent als professional 3. Raamwerk scholing en nascholing rekendocenten MBO

Conclusies Wat is nodig? Vakdidactisch Organisatorisch Vakinhoudelijk Professionele verbeterkracht Rekenen bekwaamheid rekendocenten

Bespreek in groepjes Zijn docenten in staat om op basis van analyse toetsen, observaties en gesprekken met studenten de onderwijsbehoeften van studenten te bepalen? Hoe zie je dat? Zijn de rekendocenten in staat het hoofdlijnen-, drieslag- en handelingsmodel passend te hanteren? Waaraan zie je dat? Zijn de rekendocenten in staat studenten met rekenproblemen te signaleren en effectief te begeleiden? Waaraan zie je dat? Hanteren de rekendocenten in de opleiding een eenduidige didactiek? Zijn de docenten (organisatorisch) in staat hun rekenonderwijs af te stemmen op verschillen in onderwijsbehoeften van studenten? Waaraan zie je dat? Wat heeft aandacht nodig? Welke doelen willen we bereiken? Welke stappen zijn daartoe nodig? Teken de doelen en stappen op een flap. 3. Bekwaamheid rekendocenten versterken

Maak in groepjes een mindmap Wat zijn krachtige interventies om de gewenste bekwaamheid van de rekendocenten te versterken? Scholing? Lesbezoeken? Etc. Hoe kunnen we inhoud en vorm geven aan ‘samen leren’? Is in de MBO-instelling/opleiding expertise aanwezig om studenten met ERWD en hun rekendocenten te ondersteunen? Welke expertise is gewenst? Wie biedt ondersteuning? Hoe maken we de rekendocenten ‘eigenaar’ van hun leerproces/ontwikkeling? 3. Bekwaamheid docenten versterken

Groepje maakt een ‘praatpapier’: wat is nodig in de opleiding om de communicatie over studenten met rekenproblemen te versterken? Gesprekspunten voor praatpapier Zijn ieders taken en verantwoordelijkheden (rondom ERWD) duidelijk? Denk ook aan de verantwoordelijkheid van de student zelf Is er intern een goede communicatie over studenten met ERWD? Wat is nodig? Hoe verloopt de afstemming tussen de rekendocenten en de docenten in andere (beroepsgerichte) vakken? Wat wil je verbeteren? Voeren we gesprekken met de student over …? 4. Communicatie bij (ernstige) rekenproblemen

Communicatie Zet jezelf in het midden van het blad Met wie heb je te maken rondom een student met ERWD? Hoe intensief is het contact? (zet pijlen) Welk contact is belangrijk?

Zet samen in schema: wat is nodig om de ‘overgang’ van studenten met ERWD te verbeteren? Overgang en overdracht van studenten met ERWD van het voortgezet onderwijs naar het MBO 5. Overgangen in schoolloopbaan

Maak samen een ‘What to do list’: noteer het doel en wat je in de opleiding gaat doen. Aandachtspunten: Is de rekenontwikkeling van iedere student goed in beeld? Hoe? Is voor de rekendocent duidelijk wat signalen zijn voor ERWD? Welke signalen? Worden in de opleiding studenten met rekenproblemen vroegtijdig gesignaleerd en begeleid? Welke stappen worden dan gezet? 6. Signaleren studenten met (ernstige) rekenproblemen

Drie begeleidingscategorieën 1.Studenten met normale rekenontwikkeling. Zij hebben voldoende aan reguliere aanbod. Wanneer zij op deelgebieden geringe rekenproblemen ondervinden, wordt in de les gedifferentieerd in subgroepjes 2.Studenten met ernstige rekenproblemen. Zij krijgen intensieve en deskundige begeleiding met behulp van een individueel handelingsplan 3.Studenten met zeer ernstige en hardnekkige rekenproblemen (dyscalculie),psychodiagnostisch onderzoek  handelingsplan  structurele begeleiding Protocol ERWD MBO

Van volgen naar plannen: maak samen een ondersteuningsplan: doelen en wat je in de opleiding gaat doen. Richtinggevende vragen: Hoe stellen we de specifieke onderwijsbehoeften van studenten met ERWD vast? Op welke wijze stellen we doelen voor deze studenten? Welke extra instructie, leertijd en begeleiding ontvangen deze studenten? Wie? Hoe stimuleren we de rekenmotivatie van studenten met ERWD ? Hoe wordt dit planmatig vastgelegd? Handelingsplan? Op welke wijze wordt geëvalueerd of de gestelde doelen bereikt zijn? Op welke interne en externe deskundigheid kunnen we een beroep doen? 7. Begeleiden studenten met (ernstige) rekenproblemen

Elke deelnemer tekent top drie voor het rekenbeleid Hang het aan de muur en vraag feedback/suggesties Ambities: ‘Mijn top drie’

Wat neem ik mee naar mijn opleiding? Hoe en met wie communiceer ik dit? Hoe werk ik het rekenbeleid verder uit? Met wie en wanneer? Hoe nu verder?

VisieUrgentiePlanMiddelenCompetenties=Verandering UrgentiePlanMiddelenCompetenties=Verwarring VisiePlanMiddelenCompetenties=Weerstand VisieUrgentieMiddelenCompetenties=Chaos VisieUrgentiePlanCompetenties=Frustratie VisieUrgentiePlanMiddelen=Angst Het implementatietraject

Voorbeeld format Voorwoord Aanleiding Visie op goed rekenonderwijs: ambities Analyse van de huidige situatie Doelstellingen Implementatie en activiteiten Evaluatie Rekenbeleidsplan Studenten met ERWD

Uitwisselen van het rekenbeleidsplan Implementatie van het plan Professionalisering van de rekendocenten Terugkombijeenkomst

Meer informatie of vragen

Heel veel succes