Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Advertisements

VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
De weg naar het voortgezet onderwijs
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Ex Examenprofiel als maatvoering
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Belangenbehartiging door de VELON
Landschap beschermen en ontwikkelen
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
StellingenStellingen 28 mei Veel kansen, veel mogelijkheden… maar we hebben het allemaal druk… Regie en ondersteuning is nodig.
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Opbouw presentatie Schets Nederlands onderwijssysteem Wat vooraf ging
Associate degree en MBO-HBO
Leven lang leren Flexibel en op maat Judith Boschma.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
De flexibele deeltijdopleiding: hogeschool én overheid aan zet
19 JUNI  Flexibilisering van het onderwijs aan volwassenen kan alleen door het systeem volledig anders te gaan opzetten en is niet gebaat bij het.
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
2 oktober 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Startpunt  Het hbo kent opleidingen  Er zijn twee routes naar de Bachelor  1 - Het vierjarige Bachelorprogramma  2 - Het programma dat is opgebouwd.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
XXXXX Ervaringscertificaat: knelpunten en mogelijkheden bij verzilvering Werkconferentie EVC 30 plus Woerden, 31 oktober 2011 Tijs Pijls, Kenniscentrum.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Waar staan we nu met validering? Ervaring telt! 22 maart 2016 Patrick Leushuis.
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet Gemeenteraad Apeldoorn 18 april 2013 Gerrie van Sunder Theo Beijer.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Workshop jaarcongres VH 6 april 2017
Informatie voor ouders groep 8 over:
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Onderwijstype en bevoegdheid
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Studentmobiliteit en Studielink:
Transcript van de presentatie:

Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december 2014 Yvonne Bernardt, OCW 1

Opbouw workshop Advies commissie Rinnooy Kan Brief en geplande maatregelen LLL Discussie en vragen Discussie aan de hand van vragen: hoe komen we tot een cultuurverandering? 2

Waar staan we nu in het proces? 3 Advies commissie Rinnooy Kan, maart 2014 Beleidsreactie Leven lang leren ministers Bussemaker en Asscher, 31 oktober 2014 Kamerdebat in januari 2015 Uitwerking beleid in regelgeving, pilots en experimenten: te starten vanaf 2015

Flexibilisering deeltijd of ook voltijd? Brief en maatregelen Leven Lang Leren: alleen gericht op volwassenen/werkenden Langere termijn: naar meer flexibiliteit in het gehele hoger onderwijs? o HO-Tour minister Bussemaker o Strategische Agenda

Instroom bekostigd deeltijd hoger onderwijs 5

Ingeschreven deeltijd studenten Ad, Ba, Ma 6

Internationale vergelijking deelname deeltijd HO (2002 = 100) 7

Adviescommissie Rinnooy Kan Beeld wenselijke vormgeving hoger onderwijs volwassenen: 1.Mogelijkheden voor gefaseerde deelname aan modulen. Stapelen van studiepunten, uiteindelijk leidend tot diplomering. 2. Aansluiten bij praktijkervaring van de volwassen deelnemer Erkenning van resultaten van leren eerder/elders Aansluiten bij leervragen die voortkomen uit de eigen werkomgeving Mogelijkheden bieden tot toepassing van het geleerde in de praktijk en toetsing van het geleerde aan die praktijk 8

Adviescommissie Rinnooy Kan 3. Flexibele, efficiënte vormgeving en inrichting: Afstemming op maat op reeds verworven competenties Afstemming op mogelijkheden die de werkplek biedt voor het uitvoeren van leeractiviteiten in het kader van de opleiding en behoeften werkgever Tijd- en plaatsonafhankelijk leren (m.b.v. e-learning en blended learning) 4. Financiering die flexibiliteit en vraaggerichtheid bevordert 9

Kabinetsbrief leven lang leren 1.Pilots flexibilisering Doel: aantrekkelijk deeltijd onderwijs (maatwerk), meer deelname, meer diploma’s Hoe te bereiken: o werken met leeruitkomsten o leerwegonafhankelijke beoordeling (incl. validering) o online onderwijs o werkend leren Experiment want deel regelgeving buiten werking Instellingen dienen projectaanvragen in Start pilots in de loop van 2015/2016 NVAO en inspectie hoger onderwijs betrokken tijdens pilots 10

Kabinetsbrief leven lang leren 2. Experimenten vraagfinanciering Vraagfinanciering = o geen reguliere bekostiging maar middelen via vouchers o meer vrijheid voor de opleidingen, inschrijven voor modules, geen beperking vestigingsplaats o student krijgt voucher en kan kiezen tussen publieke en private geaccrediteerde opleidingen en kan in eigen tempo studeren o Werkgevers dragen ook bij Experimenten gericht op sectoren Zorg, Welzijn en Techniek: aantoonbare behoefte aan het opleiden van medewerkers (hbo diploma) 11

Experimenten vraagfinanciering Doel: aantrekkelijk deeltijd onderwijs (maatwerk), meer deelname, meer diploma’s Veronderstelde effecten: o Meer maatwerk in het aanbod mogelijk door grotere vrijheid o Vouchers zijn een stimulans voor studenten o Keuze student neemt toe: voucher te verzilveren bij publieke of private instelling o Werkgevers direct betrokken o Mogelijk ook nadelen: administratieve lasten, verdringing private investeringen, diplomagerichtheid o Evaluatie en effectmeting noodzakelijk 12

Kabinetsbrief leven lang leren 3. Verkenning ‘steunpunt validering’ (taken, positionering) 4. Ruimte voor flexibiliteit in bestaande kaders (OCW, NVAO en Inspectie) 5. Aanpassing bepalingen vestigingsplaats: uitzonderingsbepaling voor werkend leren bij deeltijdopleidingen (conform duaal onderwijs) 6. Levenlanglerenkrediet 7. Vouchers eerste vier cohorten studievoorschot 13

Flexibilisering hbo voor volwassenen 14

Discussie Wat zou in uw hogeschool nodig zijn om leven lang leren een extra impuls te geven? o (Hoe) kan de overheid daar het beste aan bijdragen? o (en als er geen/weinig extra budget is?) Of: wat was in uw hogeschool cruciaal bij het versterken van het leven lang leren? 10

Discussie Om deeltijdonderwijs beter te laten aansluiten bij behoeften van werkenden, zou meer gebruik gemaakt moeten worden van validering, ‘vrijstellingen’ en maatwerktrajecten. Welke mogelijkheden ziet u om dit te versterken ? Hoe zorgen we ervoor dat flexibiliteit niet ten koste gaat van diplomagerichtheid? 16

Discussie Worden binnen uw hogeschool de mogelijkheden van online leren benut? Waarom wel of niet? Heeft deeltijdonderwijs nog toekomst, of zal de opkomst van online leren het deeltijdonderwijs zoals we het kennen volledig verdwijnen? Wat betekent dat voor de rol van de hogeschool? 17

Discussie Zijn er vragen die u OCW alvast wilt meegeven over onduidelijke regelgeving, in relatie tot flexibilisering? 18

Discussie Wat zou in uw hogeschool nodig zijn om leven lang leren een extra impuls te geven? o (Hoe) kan de overheid daar het beste aan bijdragen? o (en als er geen/weinig extra budget is?) Of: wat was in uw hogeschool cruciaal bij het versterken van het leven lang leren? Om deeltijdonderwijs beter te laten aansluiten bij behoeften van werkenden, zou meer gebruik gemaakt moeten worden van validering, ‘vrijstellingen’ en maatwerktrajecten. Welke mogelijkheden ziet u om dit te versterken? Hoe zorgen we ervoor dat flexibiliteit niet ten koste gaat van diplomagerichtheid? Worden binnen uw hogeschool de mogelijkheden van online leren benut? Waarom wel of niet? Heeft deeltijdonderwijs nog toekomst, of zal de opkomst van online leren het deeltijdonderwijs zoals we het kennen volledig verdwijnen? Wat betekent dat voor de rol van de hogeschool? Zijn er vragen die u OCW alvast wilt meegeven over onduidelijke regelgeving, in relatie tot flexibilisering? 19