1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop 10-12-2014 Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Werkveldtraining 26 september 2013
NOH-I: nieuwe informatica bachelor opleiding Flexibel en competent
Flexcollege Flexibel onderwijs organiseren
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Van Kroon naar ViP.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De flexibele deeltijdopleiding: hogeschool én overheid aan zet
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Academie voor Onderwijsleiderschap 16 april
Meer innovatieve professionals
“Vermaatschappelijking van de zorg” Aanbod opleidingen/supervisie
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
EEN DOORLOPENDE LEERLIJN Verbeteringen vanuit (?) de lerarenopleidingen 1.
Pemprl.
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
De versterking van de professionele bachelorsopleidingen Eric Halsberghe Studienamiddag VVKHO 8 juni 2012.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
KSS 2012 PK Alijd Vervoorn. KSS 2012 Gefeliciteerd.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Hoe leren professionals?
Kansen implementatie vakwedstrijden
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Inhoud 1 Module bouwwerk FT 2 Leeromgeving student 3 Leerteam 4
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Academie voor Bouw & Infra
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
INFO-AVOND VMBO2 Basis en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Transcript van de presentatie:

1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly van den Berg & Arnolt Stijf

2 Waar staan we samen? - nulmeting Visie en onderwijsontwikkeling Workflow van een student Oogst en vervolg Workshop Praktijkervaring flexibel opleiden opzet

3 Succesvol deeltijd hogeronderwijs volgens adviesrapport Rinnooy Kan nulmeting A Het biedt mogelijkheden tot gefaseerde deelname aan (modulen van) opleidingen. Dit resulteert in studiepunten die te stapelen zijn en uiteindelijk leiden tot diploma’s. B Het onderwijs sluit aan bij de praktijkervaring van de volwassen deelnemer, sluit op maat aan bij wat mensen al kennen en kunnen en biedt mogelijkheden tot toepassing in en toetsing aan de praktijk. C Het onderwijs is flexibel en efficiënt vormgegeven, onder meer doordat gebruik wordt gemaakt van tijd- en plaatsonafhankelijk leren met behulp van online onderwijs en van de mogelijkheden die de werkplek van de volwassen student biedt voor het uitvoeren van relevante leeractiviteiten. D Er is sprake van een financieringssystematiek die de deelname van volwassenen aan het hoger onderwijs stimuleert en bijdraagt aan een flexibele en vraaggerichte vormgeving van dat onderwijs.

4 Nulmeting invullen aan de slag Betekenis cijfers: 1 helemaal mee oneens 2 gedeeltelijk mee oneens 3 niet mee eens of oneens 4 gedeeltelijk mee eens 5 helemaal mee eens

5 CHE : visie en onderwijsontwikkeling Focus: leerresultaten Focus: verbinden van beroep en persoon

6 Praktijkgestuurd onderwijs -> gedeelde praktijken Praktijk: vragen en dilemma Programma/ module Kerntaken

7 Wat is er voor nodig? Duidelijke leerlijn gericht op conceptuele ontwikkeling Duidelijke leerlijn gericht op praktijken Duidelijke vormingslijn Duidelijke onderzoekslijn = onderwijseenheid Flexibilisering, aansluiten bij kennis en kunde

8 Opbouw van module Kerntaak 5: Versterken van imago en reputatie Praktijkopdracht: persvoorlichting + persmap produceren Conceptuele leerlijn: bijdrage van cultuur en context; bijdrage vanuit public trust Bijdrage onderzoek: analyse van imago gemeente Ede; bijdrage Food Valley Bijdrage Vorming: omgaan met grenzen; morele vorming 10 EC

9 KT 2 KT 4 KT 8 Niv 1 Profiel = 30 EC Voorbeeld van een voucher

10 Krachtige leeromgeving

11 Proces inrichten: studeren op maat 1. Inhoudelijke onderwijsontwikkeling: formuleren van kwalificaties per onderwijseenheid, programma van eisen, toetsgestuurd en praktijkgestuurd -> kerntaken is verbindend 2. Vormgeven van het onderwijs: Online (conceptuele leerlijn) en offline 3. Verbinden met werkveld, trialogisch: Ruimte voor (informele) werkervaring -> werkplekleren

12

13

14 Verbinden met werkveld

15 student perspectief Even kennismaken met Tineke Profiel: V - 53 jaar, oudere kinderen, vrijwilligerswerk, beroepservaring vanuit buitenlandse context Wens: flexibel studeren met optimale erkenning van eerder verworven kwalificaties en competenties) Workflow Tineke: -inschrijving – quickscan - intake – advies -> 3 dossiers  intake – assessment  rapport -individueel studieplan: niet lineaire studieroute -eventueel vaststellen leerarrangement in samenhang met praktijkleren -starten leertraject -Verwachte studieduur: 2,5 jaar

16 Oogst en vervolg - Wat nemen we mee aan leerpunten? - Wat kunnen we voor elkaar betekenen? vervolg