Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Wat is strategisch leren?
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Menno Karres Lead Auditor
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
STRATEGISCHE PLANNING
Aanzet tot strategisch denken
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Het maken van een PR/Marketingplan
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Nationaal Innovatie Event
Presentatie CRM Ayoub Boufous Yusuf Cetinkaya
Logical Framework Approach
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
GGD Fryslân Akke Hofstee en Abe van Reemst Leeuwarden
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Business Marketing Management
Doelen Soorten vormgeving.
Onthaal en service.
Visie & Strategie.
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Visie & Strategie.
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
4. Online strategie Internet scorecard
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Fase 2 Het product.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Positionering Den Beiaard How-project door Kateryna Glushak.
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
50.
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
Thomas Belmans Marijn Peeters
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Internationale marketing
1. Strategische componenten Wat bouwen we op? Waarom bestaat Riwal? Onze overtuigingen en principes Hoe boeken we in de loop der jaren succes? 2 Visie.
GGD West-Brabant Annemieke Noor Ornella Bilthoven, 4 september 2012 Make up your mind ! Praat, deel en doe!
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
GROEIEN MET JE IDENTITEIT. EVEN VOORSTELLEN… WAT IS EEN KLANT?
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
PRESENTATIE VAN HET BEDRIJFSPLAN
Internationale marketing
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Presentatie bedrijfsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Bob D’hondt, Laura Van Endert & Alessandro Royens
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Gepresenteerd door [Naam]
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven Vorige week heb de 3 jongedames uitgelegd hoe je het best groeiprojecten voor de toekomst identificeer en ook of je een ansoff matrix voor zal kunnen gebruiken. Deze week verdiepen wij ons in op de planningsfase STAP 8

Inhoud Waarom een strategiekeuze maken Waarom het strategieplan beperken tot één enkele pagina Hoe ontwikkel je een 1-pagina strategieplan De opbouw van het strategieplan Visie Doelstellingen Strategiekeuzes Projectkeuzes De drie grote strategieopties Uitleg Kotler

Waarom een strategiekeuze maken? Een goed strategieplan geeft duidelijk aan waar je naartoe wilt met je bedrijf, wat je wil bereiken en welke strategieën en projecten nodig zijn om je doelstelling te bereiken Maar !!! Strategieplannen zijn dikwijls complex , omvangrijk en onoverzichtelijk en kan kunnen mislukken door belangrijke oorzaken 1 er worden geen concrete keuze gemaakt waardoor alle strategieën en projecten worden opgeteld met als resultaat dat het te duur is 2geen duidelijkheid 3. ze missen concrete doelstellingen of meetpunten Dus zorg zeker dat dit goed zit

Waarom het strategieplan beperken tot één enkele pagina Wie het niet kort en bondig kan zeggen, heeft de zaken meestal onvoldoende doordacht of uitgeklaard De 1-pagina aanpak is doeltreffend door zijn verschillende redenen 1 drastische keuzes 2. Concentratie op de hoofdzaken 3. je ideeën kort ,duidelijk en ondubbelzinnig te formuleren Wie het niet kort en bondig kan zeggen, heeft de zaken meestal onvoldoende doordracht of uitgeklaard Het is zeker niet moeilijk om 2o pagina’s vol te schrijven met ideen maar dit is ook niet zinvol

Hoe ontwikkel je een 1-pagina strategieplan? Naam bedrijf + tijdsperiode meerjarenplan Bedrijfsvisie/missie Dan uw doelstelling Dan uw strategieën die verbonden zijn aan een project En tenslotte de meetpunten

De opbouw van het 1-pagina strategieplan Visie Doelstellingen Strategiekeuzes  Projectkeuzes

Onderscheid tussen missie en visie De visie: 1. kort en helder wat het bedrijf hoopt te bereiken 2. beperken tot twee a drie zinnen Missie: 1. bedrijf wat het bedrijf in de toekomst wilt doen 2. wat is je kernactiviteit? 3. je doelgroepen? 4. toegevoegde waarde 5.waarden en overtuigingen bedrijfsaanpak 6. beperken tot vier a vijf zinnen Kort en helder wat het bedrijf wilt bereiken, hoe het bedrijf eruit wilt zien binnen 5 of tien jaar Beperk je tot twee a drie zinnen verleg je grenzen inspireer en stimuleer

Bedrijfsdoelstellingen Kwantitatieve doelstelling 1. worden in cijfers uitgedrukt  omzetgroei, winstgevendheid of klantentevredenheid Kwalitatieve doelstelling 1. worden uitgedrukt in woorden Kwantitatieve doelstelling 1. worden in cijfers uitgedrukt  omzetgroei, winstgevendheid of klantentevredenheid Kwalitatieve doelstelling 1. worden uitgedrukt in woorden Het gaat hier meestal rond bedrijfsfocus of beleid Bv naamsbekendheid

Het onderscheid tussen strategie en project Voorbeeld Strategie : de brutomarge van productgroep X verhogen van 35% tot 50% in 3jaar tijd Project: lagere aankoopprijzen of nieuwe leveranciers selecteren ( aankoopprijs – 10% vanaf 2 jaar) Jaarlijkse prijsstijging of indexaanpassing doorvoeren Verkoopprijzen elke jaar gemiddeld +2% Strategiekeuze focust op wat we willen bereiken en project is hoe wij het willen bereiken

Praktische tips en adviezen Kies duidelijke strategische richting doe wil uitgaan met je bedrijf Visie kan uit de inspiratie komen van bouwstenen (stap 7) Gebruik heldere taal Bepaal meetpunten

De 3 grote strategieopties Prijsgericht (operational excellence) Productgericht (product innovation) Klantgericht (customer intimacy)

prijsgericht Lage prijzen Lage kosten Betrouwbare diensten en producten leveren tegen scherpe prijzen Met een minimum aan ongemak aan klanten Voorbeeld : Aldi

productgericht Unieke producten en diensten aanbieden Sterk in productinnovatie en merkmarketing Vernieuwing De beste producten en diensten leveren door product vernieuwing ondersteund met een sterke marketing Voorbeeld: Apple

klantgericht De klant staat centraal Bekijken van klanten behoefte en wensen Beter dan concurrenten Klanten verassen en verwennen Streven naar lange termijnrelaties Voorbeeld: coca cola Ze spelen hard in gevoelens

Uitleg kotler Waar situeer je Kotler's productiegerichte en verkoopgerichte aanpak? Kotler zegt dat verkopers hun product moeten kennen dit houdt meer in dat je zou denken vooral als het over een aantal complexe producten door de groei van de productmanagement was dit voor veel bedrijven de aanleiding om over te gaan tot een productgericht verkooporganisatie Wij denken