Les Onderzoek en Technologie Innovatie V1.0. Inhoud: 1. Het doen van goed onderzoek 2. Onderzoeker en de wereld 3. Het doen van goed onderzoek (praktisch)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociologie Tweedaagse Sociologie 13 Oktober 2008 Jochem Tolsma.
Advertisements

Organisatiekunde.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Filosofie Op HAVO en VWO.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Gelijkmatige toename en afname
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
Definities Algemeen Innovation is the process by which an invention or idea is translated into the economy   An innovation is an idea, practice or object.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Software Engineering les Procesmodellen en Use Cases
Een lessenserie van drie lessen
ANW - Kuhn paradigmawisseling
Logisch redeneren in wiskunde C
Interaction Design Core mechanics. Wat hebben we gedaan.. De eerste maakopdracht gedaan van usecases en flowcharts IAM - HvA.
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Inleiding en probleemstelling Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 11 februari 2011.
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
Management development lectoren HRO
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Racisme Dylan Duck 1BaSW C. Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor meer gelijkwaardigheid.
Soorten en typen onderzoek
Onderzoeksplan Jelle van Doorne IPD4. Wie ben ik?  Jelle van Doorne  Interactive Performance Design  Game designer  Kunstzinnige games, diepere lagen.
Visie & Strategie.
Where innovation starts Vakken eerste jaar Sustainable Innovation.
BedrijfsEconomie Opgave 1.13 Kevin Kwee [ ]
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Hoofdstuk 8: E-businessnetwerk. Wat is e-business? ‘E-business heeft alles te maken met Business- transformatie. E-business heeft alles te maken.
LEREN ONDERZOEKEN Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “leren onderzoeken”, dit is ook je werkboek. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek.
PSO. Praktisch school onderzoek.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Onderzoeksvaardigheden 3
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Minor Project- en Programmamanagement
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Onderzoeksvaardigheden 3
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Codetuts Academy Les 6 Module 2a Php Fundamentals 1.
Woordjes leren.
Workshop ‘s Heerenloo Zorggroep Ontwikkeling veerkracht.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Week 5 te doen: Bespreken Hst 4. Bespreken artikel ‘Norm Referenced Achievement Tests Vragen stellen (maken) over ‘Anders Evalueren’ Huiswerk.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
De vraag is je beste vriend
Sector, Firm Size and ICT investments
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Sociologische paradigma’s
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Participatory Action Research
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Transcript van de presentatie:

Les Onderzoek en Technologie Innovatie V1.0

Inhoud: 1. Het doen van goed onderzoek 2. Onderzoeker en de wereld 3. Het doen van goed onderzoek (praktisch) 4. Opzet onderzoek Fedor Wagenaar 5. Voorlopige uitkomsten

Het doen van goed onderzoek (1) Verschuiving van normatief naar descriptief Popper (falsificatie) => Kuhn (paradigma) Merton (CUDOS)  Communism / communalism  Universalism  Disinterestedness  Organized Skepticism

Wat is kennis? (epistemologie) Het voor ons eerdere (feit, verschijnsel, schijn?) Het in zichzelf eerdere (wet, principe, wezen) epagogé apodeixis

Toetsen of bouwen? Research Driven Design Driven Research Driven Design Ontwerp van kennis Getest ontwerp Dit brengt ambigue cues binnen

Verschillende soorten onderzoek:

Onderzoeks Opzet

Onderzoeker en de wereld (2) Sociologische benadering Wetenschapsfilosofie wordt steeds meer wetenschap-dynamica Voor verder lezen: Bruno Latour – Wetenschap in actie.

Credibility Cycle (A.Rip 1988)

Rip (2)

Rip (3)

Het doen van goed onderzoek (praktisch) (3)

J. Swales: Create a research space

Zie ook: rohan.sdsu.edu/~digger/305/CARS__model_ swales_evans.doc

Opzet onderzoek Fedor Wagenaar Zie op website de zipfile

Onderzoeksvoorstel Fedor Wagenaar Ik onderzoek de ontwikkeling van ‘open communicatie standaarden’ op verschillende maatschappelijke gebieden (zoals bankwezen/SWIFT, accountancy-XBRL, gezondheidszorg- HL7v3 en ….) met behulp van ‘technology dynamics’ theorieën (zoals ‘Innovation System Framework’ en ‘Multi Level Perpective’) en economische theorieën over standaardisering. (= onderwerp) Omdat ik wil weten welke theorie, of samenstelling van theoretische inzichten, het best de ontwikkeling van een niet toe-eigenbaar product, zoals een open communicatie standaard, kan beschrijven (wetenschappelijke kennislacune). En hoe binnen deze wetenschappelijke context de ontwikkelingen van een (niet-) succesvolle standaard begrepen kan worden. (=vraag) Teneinde regels te kunnen opstellen voor een succesvol ontwikkel traject van communicatie standaarden. (=doel) Opdat er in de maatschappij op een efficiëntere en effectievere manier open communicatiestandaarden ontwikkeld kunnen worden waardoor de snelheid van de diffusie van innovatie omhoog kan  Met ‘open communicatie standaard’ wordt een comm. standaard bedoelt waarbij het recht op gebruik niet zomaar toe-eigenbaar is door één partij omdat dit een standaard is die gebruikt wordt in N:M communicatie (vb vele ziekenhuizen moeten kunnen communiceren met vele apothekers). Deze scope wordt verder ingevuld.  “Another course of action available to the vendor is to press for a standard. À standard speeds the diffusion of an innovation by lowering risks to both consumers and producers” (Herbig and Kramer - innovation overload p457)

Eerste zoektocht naar theorieën

Zoektocht naar complementair veld van elkaar bestrijdende theorieën Kandidaten: Economische theorie Systeem theorie Strategisch Niche Management / Multi Level Perspective

Lineaire model Basic Research => Applied Research => Development => (Production and) Diffusion Vergelijkbaar met het ontwikkel/verspreidings model Nog veel gebruikt in economische benaderingen, daarbuiten bekritiseerd als onvolledig

The Innovation System Framework (1) ‘Network of organizations and institutions in the public and private sector whose activities and interactions initiate, import and diffuse new technologies’ Hekkert en Negro, 2011 Functions of … Entrepeneurial Knowledge development Kn-Diffusion Guidance of searc Market formation Resource mobilization Creation of legitimacy

The Innovation System Framework (2)

Strategisch Niche Management & Multi Level Perspective

Innovatie als ‘Transition Pathway’ in MLP

Mintzberg: 5P’s for Strategy Plan Ploy Position Perspective Pattern

Zoek de verschillen! (en de overeenkomsten) De theorieën zetten zich deels tegen elkaar af terwijl ze allemaal deels gelijk lijken te hebben – Hoe kan dat? Waarom ‘werkt’ de ene theorie hier en de ander daar beter? Wat is de algemene noemer om ze te typeren?

Filosofie van ‘orde en verandering’ Indeling van kijken naar, en beschrijven van sociale verschijnselen en processen  Aktietheorie  Systeem theorie  Interactionisme Het continuum loopt van aktietheorie via interationisme naar systeemtheorie

Wat is de beste theorie? Elke theorie heeft zijn eigen aandachtspunten en kenmerken. Op basis hiervan is nu voor het onderzoeksveld ‘onderzoek naar innovatie van standaardtalen’ beter te bepalen welke theorie waar het best het gedrag beschrijft. Met deze ‘bril’ kun je beter vaan de verschijnselen kijken

Tips: Begin met Wiki, zoek de discussies op Zoek goeroes op het vakgebied – ‘dit zijn je voor of medestanders in de strijd’ Zorg dat je een complementaire kijk hebt op het veld – als je een logische lineaal hebt, dan vergeet je niet gauw een essentieel gebied Bewaak je scope – je kunt niet alles van alles weten Lees vééééél, een deel heb je later tot je verrassing nodig ;-) Wees zelf je grootste criticus (organized skepticism), dan valt het van anderen weer mee.

Standaard indeling scripties: Van probleem naar oplossing Inleiding  Achtergrond-probleemstelling-scope-methode (1) Theoretisch kader As Is To Be Gap Business Case Conclusie NB. Als je het verhaal niet in 5 minuten kunt uitleggen aan je moeder, dan klopt het niet!

Per hoofdstuk: Geef doel van dit hoofdstuk ‘Lijm’ het in het geheel door verwijs worden (zoals we in vorig hst zagen…) Geef methode &’technieken’ (2) voor dataverzameling (interview met…omdat…) Geef de ‘feiten’ Analyseer ze mbh theorie en eerdere (deel)conclusies, die heb je niet voor niets gemaakt. NB. Onderbouw alles! Elke niet-onderbouwde-bewering die onderuitgehaald wordt schaad je hele verhaal!

7: Einde / Vragen?