Toekomstgericht onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Reflectievaardigheden en instrumenten
Portfolio en betekenisvol leren
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Mediaopvoeding.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Het geheim van de flipperkast
Sociale media op school
Ho 8: Portfolio.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Reflectie.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Pass’t Montessorionderwijs ?
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
De kubus van CSPE succesfactoren!
Vergroot je wereld! Uitwisseling Chiavari ELOS Europa als Leeromgeving Op School.
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Alle lijntje bij elkaar…?
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Pemprl.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Peer support op Cartesius  Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling.  Peers, uit het Engels:
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
LOB in het PTA van het VMBO
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Module 6; didactisch handelen
Van rapport naar portfolio
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Gepersonaliseerd leren
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
het katholiek basisonderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
BOM-model PV 25/03/2014.
Honours programma: voor wie
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Toekomstgericht onderwijs TGO Toekomstgericht onderwijs

Werk in uitvoering Geen pilot, wel groeimodel TGO staat niet op zichzelf Differentiatie Talentmaximalisatie Podium Toetsbeleid HAVO-specifiek Mentoraat

Sessies Docenten, leerlingen en ouders

De vertrekpunten

TGO Lyceum de Grundel Leren Ontwikkelen Vormen Leerstofgericht Leerlinggericht Wereldgericht

Leren TGO staat voor kennisontwikkeling door actief samen leren in een betekenisvolle context. Leerlingen leren daarbij regie te nemen over hun eigen leren. Kennis blijft daarbij onontbeerlijk, maar er is ook aandacht en begeleiding voor het ontwikkelen van vaardigheden, die een steeds grotere rol spelen in de (mondiale) leef-, leer- en werkwereld.

Ontwikkelen TGO staat voor een brede persoonlijke ontwikkeling van leerlingen. Leerlingen worden zich bewust van hun talenten en worden begeleid in het leren verantwoordelijkheid te nemen voor de keuzes die ze (gaan) maken. .

Vormen TGO biedt een rijke en veilige leeromgeving waarin de leerling en de wereld elkaar ontmoeten en het beste uit ieder kind haalt zodat het op kan groeien tot een gelukkige en verantwoordelijke wereldburger. .

Vertrekpunten Samen leren met de (toekomstige) wereld waarin de leerling leert, werkt en leeft Maatwerk voor leerlingen De leerling leert bewust regie te nemen over zijn eigen leerproces Feedback als sleutel voor het leerproces Leerling leert reflecteren op zijn eigen leerproces Het leren vindt plaats in de driehoek leerling – ouder – school

Hulpmiddel laptop

Ander onderwijs?

Vaardigheden Leerlingen (als wereldburgers) uitgedagen tot verwonderen vragen stellen onderzoeken delen met elkaar Geïntegreerd, binnen de vakken (samengaan van kennisconstructie en ontwikkelen van vaardigheden)

Vaardigheden Inzichtelijk maken van de opgedane vaardigheden en de verrichte activiteiten, binnen en buiten de school: expeditie onderwijs?

De uitdaging

Van consumeren/passief naar produceren/actief

Leerlingen kómen blijkbaar niet gemotiveerd op school. Ze komen op school om gemotiveerd te ráken.

Wat werkt dan?

ik hoor en ik vergeet ik zie en ik onthoud ik doe en ik begrijp

Top 10 positief   Effect 1 Jezelf op voorhand een cijfer geven/verwachtingen van leerlingen 1.44 2 Programma's Piaget 1.28 3 Reactie op interventieprogramma 1.07 4 Geloofwaardigheid leraar 0.90 5 Formatieve interpretatie geven 6 Micro-lesgeven (micro-teaching) 0.88 7 Klassengesprek 0.82 8 Begrijpelijke aanpak voor leerlingen met leerstoornis 0.77 9 Helderheid leraar 0.75 10 Feedback

Toetsing en feedback Zelfbeoordeling en peerfeedback Toets evaluatie door leraar: kijken waar leerlingen wel/niet op scoren en daar je onderwijs op aanpassen Formatieve interpretatie geven Feedback

Dagelijks worden leerlingen gestimuleerd... “Dit komt op de toets terug, hoor.” “Ik heb het proefwerk al gemaakt, ik weet wat erin zit dus als ik jou was ” “Dit is over drie jaar wel examenstof, ja?” “Dat vorige cijfer was niet veel soeps, dus ik hoop en gun je een compenserend cijfer.”

80% van het geleerde verdwijnt met het proefwerk in de prullenbak Bron: David Sousa, How the brain learns

Een cijfer motiveert ze... Ja, klopt! Maar waartóe motiveert het …? Tot het goed-worden in Engels of tot het goede-cijfers-halen voor Engels?

Leraar geeft feedback op taak / kennis (wat er gedaan is) Correctie Commentaar Leerling heeft behoefte aan feedback op proces (van nu  einddoel ) Vooruitkijkend Constructief

Andere vormen van evalueren Kennis, inzicht (competenties) Vaardigheden (bijv rubrics) Reflectie (bijv PeerScholar)

Competenties

Rubric (presenteren) BEGINNER JE BENT AL OP WEG JE BENT ER BIJNA   BEGINNER JE BENT AL OP WEG JE BENT ER BIJNA EXPERT STEMGEBRUIK INTERACTIE  Ik houd een monoloog  Ik stel vragen aan het eind  Ik stel ook vragen tussendoor  Ik lok reacties van het publiek uit HOUDING MATERIAAL Interactie: Ik houd een monoloog Ik stel vragen aan het eind Ik stel ook vragen tussendoor Ik lok reacties van het publiek uit

Reflectievaardigheden, bijv NE Leerlingen doorlopen peerScholar in drie fasen: creëren, beoordelen en reviseren. Daarbij geven en ontvangen ze feedback op elkaars werk. Dat zorgt voor meer kennis, betere reflectievaardigheden en leren van de aanpak van een ander.

Toetsing en feedback Minder toetsen voor een cijfer Toetsen moeten een bijdrage leveren aan het leren Meer andersoortige toetsen meer zicht op iedere leerling meer bijsturing, feedback tijdens het leren Leerlingen (mede)verantwoordelijk: Leerling zijn eigen leerproces beoordelen Portfolio