LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans
Twee Leerarrangementen tegelijk LA 3/ LA 4 en LA 5-2. Bespreek in tweetallen hoe je dit denkt aan te pakken. Noteer een goed idee op je blog.
Voortgangsbespreking Het initiatief ligt bij de groep. De leervragen zijn eerst via peer review/ leerteam aangescherpt. Leervragen worden geagendeerd op het hoofdblog.
Productbespreking Het initiatief ligt bij de groep. De voorbereiding van een productbespreking vindt plaats via nominatie en peer review. Communicatie over productbespreking(-en) loopt via het hoofdblog.
Colleges en werkvormen Colleges kort en inhoudelijk Verwerkingsopdrachten om actief met de stof aan de gang te gaan.
Werken met blogs op de MLI Weblog als instrument voor professionele ontwikkeling en leermiddel: Peer review en feedback: Voortgangs en productbesprekingen van eindproducten leerarrangementen. (verdiepende) interactie en discussie over inhouden leerarrangementen (internationaal) netwerkleren Website voor (actuele) informatie over leerarrangementen
7 pijlers, didactische meerwaarde bloggen 1. Relaties leggen Weblogs lenen zich goed voor het leggen van relaties tussen (bijdragen van) verschillende personen. Een weblog kan ook een goed medium zijn voor sociale interactie en netwerkleren. 2.Creëren Kennis ontwikkelen, alleen en samen. Weblogs kunnen worden gebruikt om online redeneren te stimuleren en schrijfvaardigheden verbeteren. 3. Uitdragen Een weblog is bij uitstek bedoeld om informatie, kennis en ervaringen met anderen te delen 4. Transparant maken Met behulp van een weblog is het mogelijk om bijdragen (de re- acties er op en de relaties met andere bijdragen) te analyseren.
7 pijlers (vervolg) 5. Leren leren Weblogs worden gebruikt voor het geven van feedback en voor het reflecteren op het eigen leren. 6. Competenties centraal stellen Bij het gebruik van een weblog als portfolio 7. Flexibilisering Weblogs voorzien in de mogelijkheid om door studenten gebruikt te worden waar, wanneer en op welk moment zij dat willen. Bronnen: Kremers, M.J.C. (2006). Bloggend leren. Een onderzoek naar de mogelijkheden van weblogs binnen het Wetenschappelijk Onderwijs.Universiteit Tilburg. Rubens, W. (2004). De zeven pijlers onder digitale didactiek.Profiel, vol. 1(februari 2004). Simons, P. Digitale didactiek: hoe (kunnen) academici leren ict te gebruiken in hun onderwijs. Inaugurele rede, Universiteit Utrecht.
Bloggen Bespreek in tweetallen hoe je dit jaar vorm gaat geven aan bloggen. Noteer een goed idee op je blog.
Gastcollege De gastcolleges zijn bedoeld om inzichten over processen van onderwijsvernieuwingen te delen. Het initiatief voor het organiseren van een gastcollege ligt bij de groep.
Excursie Het initiatief ligt bij de groep. De excursie heeft als doel een gemeenschappelijke oefensituatie te bieden voor het verkennen van een casus en het voeren van gesprekken met de verschillende betrokkenen.
Vaardigheidstrainingen Op diverse momenten zijn trainingen op het gebied van vaardigheden rond persoonlijke effectiviteit geprogrammeerd. Het doel van de trainingen is om de persoonlijke effectiviteit van de deelnemers te bevorderen. Vormen: mondelinge presentaties, oefeningen, reflectie
Leerteam Het programma is ingericht met iedere middag leeractiviteiten en de avond leerteam. ( m.u.v. de avonden LA /9 en 6/10) Uitgangspunt: het leerteam is eigendom van de deelnemers. Op hoofdblog: voorziening kopje leerteam om opbrengsten op terrein van LA 3 te delen.
Leerteam en Leerarrangement Bespreek in tweetallen hoe je dit jaar vorm gaat geven aan je inbreng in het leerteam. Noteer een goed idee op je blog. Deel vanavond alle bedachte ideeën in je leerteam.
Feedback Heb je ideeën voor de werkwijze van dit leerarrangement? Deel ze op het hoofdblog!!
Welke verwachtingen over LA 3 willen jullie nu plenair delen? Leerarrangement Literatuur Eindopdracht Andere aspecten?