Productbespreking 2 la 3 1 december 2015. Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handelingsgericht werken en de IB
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Evalueren is een verzamelnaam van:
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Kennis borgen Kennis integreren
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Academische vaardigheden - C1.5
Competentiegericht leren vmbo
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Workshop “Beoordelen”
De VOA en schuldhulpverlening
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Cursus Handelingsgericht Werken
Vergaderen.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Onderzoeksvaardigheden
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Social work Week 2.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Verpleegkundig redeneren
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Expertise-ontwikkeling Els Boshuizen. Onderwerpen Definitiekwesties: Wat is een expert? Van beginner naar expert: Hoe verloopt dat proces? De opleiding.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Het onderzoeksverslag
Een tijdlijn maken met ICT
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
De juiste route naar het juiste doel
Ethiek in de branche social work
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Lesgeven zonder cijfer?
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Ontwikkelingen zichtbaar
Info klinisch onderwijs
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Productbespreking 2 la 3 1 december 2015

Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol leren Roland: flipping the classroom

Goed: aanpak Inleiding en leeswijzer, uitleggen wat je gaat doen (Manon, Sandra) Internationale blik (Manon) Interviewverslagen ( Roland) Gericht om feedback vragen ( Marcia) Aankondiging dat de effectiviteit in de advisering meegenomen wordt (Sandra)

Tips aanpak Voor de lezer is de casus van je paper nieuw. Maak gebruik van de kernconcepten van het perspectief om de onderwerpen in de geschiedenis van het proces te beschrijven en om je analyse te ordenen en te richten. In je analyse en je advies geen nieuwe gegevens presenteren. Zorg ervoor dat je het concept van professioneel kapitaal gebruikt om in kaart te brengen hoe het staat met het vermogen van individuen en organisatie om de vernieuwing op niveau te tillen.

Goed: Inhoud Aandacht voor de “kapitalen” van Hargreaves en Fullan (Manon) Aandacht voor vernieuwing als cyclisch proces en proces van lange duur (Manon) Eigen conclusie potentiële effectiviteit op basis Marzano, Hattie ( Marcia) Concreet gedrag leerlingen en leerkrachten benoemd (Sandra) Verantwoording perspectiefkeuze eigen proces zichtbaar ( Sandra)

Tips inhoud Hoe complex is de vernieuwing? Welke nieuwe kennis, vaardigheden, houdingen zijn nodig? Alleen Verbiest is niet genoeg voor je theoretisch kader. Verantwoordt je perspectiefkeuze Pas het perspectief toe op je casus. Als je Fullan gebruikt, concludeer dan per fase of en in hoeverre aan de succesvoorwaarden werd voldaan door de school. In je analyse kook je je adviezen voor. Zo vloeit het advies voort uit je analyse.

Sandra: hoe verwijs je naar persoonlijke mededelingen in je literatuurlijst? Nee, niet in literatuurlijst, geen te vinden bron. moet de keuze voor het perspectief nou bij de geschiedenis of bij de analyse (waar ook de theorie komt)? analyse is het aantal verwijzingen te hoog of juist precies goed? Bij alle informatie die nieuw voor je is, maak je een verwijzing. Bij ieder argument dat je aanvoert, maak je een verwijzing. hoe ziet een plan van aanpak voor de invoering eruit, kan dat ook een tijdspad zijn? Kan onderdeel zijn, maar plan van aanpak is breder dan dat. is de reflectie op je eigen rol in het vernieuwingsproces niet hetzelfde als opdracht B? B gaat over je groei in de rollen MLI, reflectie op eigen rol in vernieuwingsproces gaat over jouw handelen in dit proces.

Bouwstenen van je betoog: Je eigen professionele geïnformeerde oordeel! Vernieuwing inhoud (rubric item 1 en 2) Geschiedenis van de vernieuwing in de organisatie (rubric item 3, 4) Theoretisch perspectief (naar keuze) + DE KAPITALEN VAN HARGREAVES EN FULLAN(rubric item 3, 4) Bouwstenen voor analyse = geschiedenis + perspectief (rubric item 3, 4) Bouwstenen voor advies = analyse en perspectief (rubric item 5)

Onze hoge verwachtingen!