 GEEN EINDPRESENTIE! (eindopdracht actualiteiten)  Week 6: College Kleutertijd en schoolleeftijd  Week 7: presentatie expertgroepen en verwerkopdracht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe operationaliseer je dit vanuit de ontwikkelingspsychologie?
Advertisements

Individuele besluitvorming
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Gewetensontwikkeling
Hoe creëer je een veilig klimaat in je dagelijks werk Diana Rodenburg
Morele dilemma’s Les 1 Ethiek – Morele dilemma’s – Les 1
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Neuro-scienses: Brug tussen hersenen (brain) en bewustzijn (mind) Donderdag 26 januari 2006 presentatie van em. prof. C. Plets.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Agressie Definitie van agressie Theorieën van agressie
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Het Equipprogramma en gewetensontwikkeling
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
ASS in de levensloop: onderzoek
Opvoedingsondersteuning
Stoornissen bij kinderen
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Morele ontwikkeling en opvoeding
Kunst geeft niet het zichtbare weer, kunst maakt zichtbaar
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Lopen jongeren met een licht verstandelijk beperking meer kans om in contact te komen met justitie? Djenebou Bourgeois.
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Psychiatrie Agressie & gedragsstoornissen
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ook6/7.
Ontwikkelingspsychologie
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Kind in ontwikkeling deel A
Ontwikkeling en de basisschool
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
Kind in ontwikkeling deel A
Psychiatrie Agressie & gedragsstoornissen
Proeftoets quiz ding.
Ontwikkeling en de basisschool
Kind in ontwikkeling deel A
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Levenslooppsychologie Hoorcollege 8
Levenslooppsychologie werkcollege 5
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Kind en omgeving Het individu in de context
Siri Kruit Med.hro.nl/krusr
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie Hoorcollege 5
Levensbeschouwelijk leren
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Mariël Kanne Docent ethiek 30 maart 2016 Dilemmabesprekingen als hulpmiddel bij het (leren) klinisch redeneren.
World Understanding and Peace day
SCHIZOFRENIE GGZ, H10 (behalve de par. over zorg en beg. en communicatie)  Schooltas blz VVT2, H3, H6 Schooltas blz
Leven krijg je.
Connectief Connectief.
De spagaat van herstelgericht werken met forensische cliënten
Agressie Les 2.
‘Agressie bij kinderen’
Morele dilemma’s.
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Omgaan met schaamte, emoties en onbegrip. In gesprek gaan met elkaar……
Stress in the mother- infant dyad.
Diersoortverdieping Hond
Transcript van de presentatie:

 GEEN EINDPRESENTIE! (eindopdracht actualiteiten)  Week 6: College Kleutertijd en schoolleeftijd  Week 7: presentatie expertgroepen en verwerkopdracht  Week 8: responsiecollege en proeftoets  Week 9: toets donderdag 29 januari

 2,5 - 5 jaar 3

 Pre-operationele periode  Geheugen – herkennen goed, reproductie minder goed  Aandacht – concentratie steeds beter, systematisch selecteren nog niet goed  Sociale cognitie – Theory of Mind (ToM) 4

 Autonomie en zelfcontrole  Sekserollen: Kohlberg: › Kerngeslachtsidentiteit – 3jr › Geslachtsstabiliteit – 4-5jr › Geslachtsconstantheid – 6-7jr 5

 Emoties: jaloezie, trots, schaamte  geweten  Agressieontwikkeling - instrumentele agressie – doel - vijandige agressie - schade - relationele agressie - kwetsen  Genetisch: hartslag, testosteron  Ook model-leren (Bandura). 6

7  6-12 jaar

8  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies – zelfregulatie (hoort ook bij emotionele en sociale ontwikkeling)

Kohlberg’s stadia van morele ontwikkeling  Stadium 1. Preconventionele moraal directe consequenties, gericht op zelf, straf vermijden, waar heb ik er zelf aan?  Stadium 2. Conventionele moraal Wat vindt de maatschappij goed? Wat is in het algemeen aanvaard. In stand houden van maatschappelijke orde.  Stadium 3. Postconventionele moraal Goed en slecht zijn universele en individuele principes, er zijn geen duidelijke regels, per situatie en per persoon afhankelijk. Wat is goed voor de mensheid, de aarde, het universum?

11 Tabel 9.1 Mate van eisen-liefde  de autoritaire opvoedstijl  de autoritatieve opvoedstijl (structurerend-reciproke)  de toegeeflijke opvoedstijl  de nalatige of verwaarlozende opvoedstijl

Agressie bij kinderen