GEEN EINDPRESENTIE! (eindopdracht actualiteiten) Week 6: College Kleutertijd en schoolleeftijd Week 7: presentatie expertgroepen en verwerkopdracht Week 8: responsiecollege en proeftoets Week 9: toets donderdag 29 januari
2,5 - 5 jaar 3
Pre-operationele periode Geheugen – herkennen goed, reproductie minder goed Aandacht – concentratie steeds beter, systematisch selecteren nog niet goed Sociale cognitie – Theory of Mind (ToM) 4
Autonomie en zelfcontrole Sekserollen: Kohlberg: › Kerngeslachtsidentiteit – 3jr › Geslachtsstabiliteit – 4-5jr › Geslachtsconstantheid – 6-7jr 5
Emoties: jaloezie, trots, schaamte geweten Agressieontwikkeling - instrumentele agressie – doel - vijandige agressie - schade - relationele agressie - kwetsen Genetisch: hartslag, testosteron Ook model-leren (Bandura). 6
7 6-12 jaar
8 Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid Aandacht - selectief IQ – Binet-Spearman-Gardner Executieve functies – zelfregulatie (hoort ook bij emotionele en sociale ontwikkeling)
Kohlberg’s stadia van morele ontwikkeling Stadium 1. Preconventionele moraal directe consequenties, gericht op zelf, straf vermijden, waar heb ik er zelf aan? Stadium 2. Conventionele moraal Wat vindt de maatschappij goed? Wat is in het algemeen aanvaard. In stand houden van maatschappelijke orde. Stadium 3. Postconventionele moraal Goed en slecht zijn universele en individuele principes, er zijn geen duidelijke regels, per situatie en per persoon afhankelijk. Wat is goed voor de mensheid, de aarde, het universum?
11 Tabel 9.1 Mate van eisen-liefde de autoritaire opvoedstijl de autoritatieve opvoedstijl (structurerend-reciproke) de toegeeflijke opvoedstijl de nalatige of verwaarlozende opvoedstijl
Agressie bij kinderen