Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Advertisements

Marktonderzoek als proces
Logical Framework Approach
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Observeren en rapporteren
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Marktonderzoek als proces
Wat gaan we leren in groep 5
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Leergang AOS/Profeed Bijeenkomst 2 30 oktober 2014
Onderzoek doen een methodische aanpak
O Zo! Onderzoeken doe je zo. creatie PowerPoint : Jan Gilté
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Opstellen begroting Openingsbalans.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Praktijk.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Onderzoeksvaardigheden
Methoden & Technieken van Onderzoek
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 med.hro.nl/gharh.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Kijken naar Kinderen Week 4
praktijk project ouderbetrokkenheid
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Competentie gebieden Kerntaak 1.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Kijken naar Kinderen Week 5
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Het onderzoeksverslag
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Het forum.
Praktijkgericht onderzoek
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Praktijkgericht onderzoek
Opdracht interview Ouderen & Technologie
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Onderzoek doen met de Grow –app NIBI
Transcript van de presentatie:

Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is. Praktijkonderzoek Onderzoeksvraag: Hoe kan het activiteitenaanbod van het KDV / PSZ worden verbeterd? Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.

Stap 1: oriënteren Oriënteren aan de hand van de onderzoeks-vraag (bijv. beschikbaarheid, toegankelijkheid en gebruik van leeftijdsadequaat spel- en ontwikkelingsmateriaal) binnen het KDV/PSZ Wat is er, voor wie, vanuit een bepaalde visie? Neem de tijd om dit goed na te gaan! Gebruik maken van NCKO-monitor

Stap 2: Richten Reikwijdte bepalen: alleen je eigen groep, de hele instelling? Literatuurstudie Onderzoeksvraag specificeren aan de hand van de eigen situatie Opstellen deelvragen, specificeren van de onderzoeksvraag.

vb. Specifieke onderzoeksvraag Hoe kan de taalontwikkeling bij de 3-jarigen op het KDV Duimelijntje binnen het VVE- programma ...... verbeterd worden? Deelvragen Hoe verloopt de taalontwikkeling (van de moeder-taal) gemiddeld genomen bij 3-jarigen? Welke methoden gericht op taalontwikkeling han-teert het VVE-programma? Hoe staat het met de activiteiten gericht op de taal-ontwikkeling bij KDV Duimelijntje?

Stap 3: Plannen Kiezen onderzoeksmethoden (observeren, vragenlijsten afnemen etc.) Onderzoeksactiviteiten plannen Maken onderzoeksplan

Onderzoeksplan (op basis van oriënteren, richten en plannen) 1. inleiding 2. Omschrijving van het praktijkprobleem + samenvatting literatuurverkenning 3. Onderzoeksdoel, onderzoeksvraag, deelvragen 4. Onderzoeksaanpak

Stap 4 Verzamelen Verzamelen van gegevens d.m.v. gekozen onderzoeksmethode(n). Vragenlijst NCKO afnemen, pedagogisch beleidsplan lezen, observeren etc. met behulp van een observatielijst. Welke observatielijst wordt gebruikt op jouw KDV / PSZ ?

Voorbeelden van observatielijsten KIJK (CED-groep); Puk en KO (CED-groep); Zo doe ik (CED-groep); Rotterdamse observatielijst peuter-kleuter (SLO/Nationaal Expertisecentrum leerplanontwikkeling); CITO volgsysteem (CITO); Schatkist/ Up en Puk (Zwijsen).

Stap 5 Analyseren en concluderen Antwoord geven op de onderzoeksvraag Deze antwoorden komen voort uit de verzamelde data. Maken onderzoeksverslag

Opdrachten Onderzoeksplan Onderzoeksverslag Uitgewerkte activiteit Presentatie