Training adviesvaardigheden 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Reflectievaardigheden en instrumenten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
….een korte presentatie
Hogescholen in Dialoog
Oplossingsgericht coachen
Reflectievaardigheden en instrumenten
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Iedereen coach naar Jef Clement.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Reflectie.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Volksuniversiteit Zwolle
Effectief communiceren
Reclame Masters | Ik en reclame!
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Gespreksvaardigheden
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.

Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Verschillende rollen en stijlen
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Verbindend communiceren met ouders
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Loopbaan en burgerschap les 2
Coaching.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
BOM-model PV 25/03/2014.
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
gesprekstechnieken Les 2
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Transcript van de presentatie:

Training adviesvaardigheden 1 29-9-2015 Hanneke Koopmans

De ander

Introductie Mijn naam is Anne en ik ben directrice op een basisschool van een stichting. Wat is mijn visie op het veranderproces in de school?

INhoud Introductie Theorie Oefening vragen stellen Nabespreken Verwerkingsopdracht

Visie op het veranderingsproces Persoonlijk heb ik het erg druk, wellicht wat te. Ik ben aan het overwegen om mijn docenten wat meer verantwoordelijkheid te geven, wat meer te delegeren. Persoonlijk ben ik aan het nadenken over een kind op school die in het ziekenhuis ligt en hoe we dit gaat communiceren. Organisatorisch zijn we bezig met een visie verandering, meer sociaal constructivistisch leren, het team gaat hier eigenlijk heel goed mee om. Wel zie ik dat ze nog worstelen met hoe dit gaan integreren met hun eigen werk. Ik zal al tevreden zijn als ze hier langzaam mee gaan experimenteren. En als we de kinderen over een jaar meer samenwerkend leren. Qua proces is de visieverandering ingezet door de stichting. De stichting bestaat uit 20 scholen. Op zich ben ik het wel eens met de visieverandering, maar ik vind dat de stichting deze keer te voortvarend te werk is gegaan.  

Theorie Fasen van gedrag in verandering Communicatie algemeen Communicatiemodel Herkennen van signalen LSD

Fasen van gedrag in veranderingsproces James Prochaska

Communicatiecirkel voor adviessituaties Woordkeus en intonatie: 35% Non-verbaal: 50% Niets is praktischer dan een goede theorie! Ik ben een schrijver – wie schrijft die blijft Ik houd van meten – meten is weten Ik houd van produkten – doormanagen / afmaken / discipline Inhoud: het onderwerp: 15% EY/ HVG - Adviseren met Impact IA

Cirkel van effectieve beïnvloeding Proces: Meta - Relatie Structuur Inhoud EY/ HVG - Adviseren met Impact IA

Communicatie op 3 niveaus 1. Inhoud: de semantiek sec. Metaniveau -------------------------------------------- 2. Hoe moet de ander de boodschap opvatten en welke betekenis geeft hij/zij er zelf aan? 3. Hoe definiëren wij de relatie: jij de ander ik leid ik leid ik volg ik volg wij zijn gelijkwaardig wij zijn gelijkwaardig 14

Communicatiemodel Hoenderdos

Signaleren (1) Praten lokt geen signalen uit: stel dus meer vragen en praat minder. Volg je intuïtie als je denkt dat er een bepaalde actie nodig is. Kijk op een positieve manier naar de signalen in plaats van te denken dat 'de ander er waarschijnlijk iets negatiefs mee bedoelt'. Tijdens het informele deel van het gesprek komen al veel signalen naar voren. Neem daar dus de tijd voor en jaag jezelf niet onnodig op.

Signaleren (2) Om signalen op te vangen, moet je je ‘denkmotor’ stilzetten en goed luisteren naar wat de ander je vertelt. ‘Hij die vraagt, houdt het initiatief; hij die praat, verliest het’. Kijk tijdens een gesprek ook eens als waarnemer naar wat er gebeurt. Dus ga eens mee met een collega en vraag je alleen maar af: 'Welke signalen zie, hoor of voel ik?'. Let op congruentie van signalen en herhaling van signalen

Luisteren Laat zien dat je luistert en moedig aan. Toon interesse door naar gevoelens, belevingen, aanpak en (achterliggende) overtuigingen en percepties te vragen. Bedenk niet zelf al oplossingen, terwijl de ander nog aan het woord is.

Vertel in je eigen woorden wat je hebt gehoord. samenvatten Vertel in je eigen woorden wat je hebt gehoord. Maak daarbij wel gebruik van de ‘sleutelwoorden’ van de ander. Zet de belangrijkste punten op een rij (focus en stuur!). Durf te confronteren om beweging te creëren.

Doorvragen Open vragen Gesloten vragen Suggestieve vragen Controlevragen Isolatievragen Tegenvragen

Doorvragen Implicatievragen. Oplossingsgerichte vragen. Realiteitsvragen (realiteitsgehalte van de inter-pretaties). Actievragen (ondernemen van acties). De controlevraag. Reflectievragen (bewustzijn en verantwoorde-lijkheid)., Vragen die achterliggende cognities bloot leggen., Doelvragen (drijfveren).

SBI-BI model voor feedback Situatie: Tijd en plaats waar je getuige was van het gedrag van de ander. Bewust gedrag: Wat zag je de ander eigenlijk precies doen? Impact: Wat waren of zijn de effecten van dat gedrag (impact op jou, anderen, de groep)? Gewenst bewust gedrag: hoe zou willen dat de ander zich gedraagt? Wat voor impact zou dat op jou hebben?

Vraaggesprek Contact maken en kader zetten Voer een vraaggesprek met een collega Probeer achter de juiste informatie te komen van deze collega Gesprekspartner Voer een natuurlijk gesprek Bedenk wat jij persoonlijk vind Bedenk een aantal valkuilen

Het ui-model (naar Korthagen, 2014) Niveaus van reflectie Wat je doet gedrag De competenties (KVA) die zichtbaar worden in wat je doet competenties overtuigingen Mentale modellen die ten grondslag liggen aan je gedrag identiteit betrokkenheid Je professionele rol(len) in je gedrag Kern van je kwaliteiten Je diepste waarden die ten grondslag liggen aan je gedrag In een kritische zelfreflectie maak je in het kader van je strategie je gedrag zichtbaar en legt de relatie tussen je gedrag en de competentie(s) waar dat gedrag toe te rekenen is.

Rollenspel 3 rollenspellen In groepen van 3 personen 2 met elkaar in gesprek 3e persoon observeert op basis van signalen, reacties mbv ui-model Gesprekken van max. 10 minuten Feedback geven op basis van signaleren, lsd, perspectief, niveaus van relfectie Contact maken Vragen stellen

Gesprek vanuit de perspectieven Het adoptieperspectief Het implementatieperspectief Het betrokkenheidsperspectief Het systeemperspectief

Nabespreken Wat heeft het meeste indruk gemaakt? Welk inzicht heb je opgedaan? Wat vond je het meest interessant? Wat vond je het leukst?

Opdracht Plaats minstens 1 reflectie op je eigen blog van een situatie waarmee je geoefend hebt