Michael Groeneweg, Jennifer Verhoeven, Jurjen Boes

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Advertisements

Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Een regionaal team een taak
De Huisartsopleiding in Nederland
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Verantwoordelijke Leni.
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
Werkveldtraining 26 september 2013
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
KANSEN EN UITDAGINGEN IN DE NIEUWE WETGEVING ONDERWIJSDAG 2011 TOM MULDER.
Leren dienstdoen op de huisartsen post. Aios deel, leren dienstdoen op de Hap. Hao deel, begeleiden Aios op Hap. Taakverdeling Aios, Hao, Hap. Wetten en.
Maken van een stagebeschrijving
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
4C-ID & Klinisch Redeneren
Leren dienstdoen op de huisartsen post AIOS deel, leren dienstdoen op de Hap HAO deel, begeleiden Aios op Hap Taakverdeling Aios, Hao, Hap, Wetten en regels.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Met het oog op de toekomst
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Invit BOLS, Grote veranderingen Instroom kindergeneeskunde Bron: CO capaciteitsplan Kinderartsen KA M:V40.
Prof. dr. Jacqueline de Graaf, internist 1992 gepromoveerd - vasculaire geneeskunde 1997 Internist Radboudumc 2007 – nu opleider interne geneeskunde 2011.
Groningen Dr. Leo AM Elders Voorzitter
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Medische Vervolgopleidingen UMCG
Bachelor Medische Hulpverlening
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Individualisering Opleiding(-sduur) Waarom bekwaamverklaren noodzaak is COC UMCG 30 september 2015 Ramon van den Berg, projectleider RIO.
NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)
Kinderbijslag in Vlaanderen na zesde staatshervorming Visie Vlaamse sociale partners op hoofdlijnen 6 november 2013.
Ervaring met een nieuw opleidingsplan Joost Frenkel Cor de Kroon.
Op weg naar… het nieuwe geneeskundecurriculum
1 Voorlichting instroom jaar 3 bachelor Dr. I.E. Thunnissen Opleidingscoördinator Bachelor GNK M. Kraan Onderwijszaken.
Curriculum van de huisartsopleiding UMCG september 2006.
Physician Assistant praktijkgericht onderzoek
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
Professionele Ontwikkeling een longitudinaal proces Symposium Een nieuwe bachelor curriculum 2015 Saskia Peerdeman, neurochirurg Examinator PO.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
INDIVIDUALISERING MEDISCHE VERVOLGOPLEIDING KANSEN VOOR DE AIOS EEN UITDAGING VOOR OPLEIDERS EN WERKGEVERS.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Het opleidingsgesprek
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Beweging naar individueel opleiden Ramon van den Berg Projectleider RIO.
EPA’s Gersten Jonker Alex Muller Beatrijs Vermeulen Anouk Straus En Elize Oosterling Wim Meijer Marijke Eurelings.
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
MEE maakt meedoen mogelijk
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
De effecten van het opleidingsakkoord op de bedrijfsvoering;
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Intervisie, coaching, mentoring, opleidingsbegeleiding…
Opleiden voor de toekomst
Leiding geven aan school ontwikkeling
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Netwerk-bijeenkomst Onderwijskundigen
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Thuisverpleging: Verbreding-stage
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Roosteren van AIOS neurologie UMCG
OPENING CONGRES INDIVIDUALISERING OPLEIDINGSDUUR
Transcript van de presentatie:

Michael Groeneweg, Jennifer Verhoeven, Jurjen Boes Kernpunten Toekomstbestendige Opleiding Pediatrie 2020 (TOP2020) Michael Groeneweg, Jennifer Verhoeven, Jurjen Boes DB Opleiding Kindergeneeskunde Maasstad Ziekenhuis

Samenstelling: Projectgroep TOP2020 Prof. Dr. R.J.B.J. Gemke (voorzitter) Prof. Dr. P.L.P Brand Prof. Dr. M. de Hoog Dr. B.A. Semmekrot Dr. F. Brus Dr. H.J.L. Brackel Dr. A.L.M. Mulder Drs. E.A.M. Zijtregtop Drs. C.E. Counsilman Drs. M.M. van der Horst, onderwijskundige

Visie - Van ziekte naar zieke georiënteerd - Zorgbehoefte van het zieke kind is leidend - Van ziekte naar zieke georiënteerd - Kernpunt voor goede opleiding is bewaren en bewaken van de balans tussen concentratie/(sub)specialisatie en samenhang/integratie - Anders is opsplitsing/fragmentatie het gevolg samenhang/ integratie concentratie/(sub)specialisatie fragmentatie/ opsplitsing

Visie Versterking algemene kindergeneeskunde · Meer chronische ziek(t)en en meervoudige aandoeningen · Verbinding van complexe (sub)specialistische expertise · Ondersteuning van doelmatigheid: Zinnige en zuinige zorg Meer mogelijkheden voor individualisering en maatwerk voor AIOS Betere inbedding van chronische en longitudinale zorg Van 5 jarige specialistenopleiding naar life-long-learning tbv · duurzaam professioneel profiel (alg KA, aandachtsgebieder, subspecialist)

Highlights van TOP2020 Klinische presentaties als beginpunt van consult bij kinderarts EPA als markering van gefaseerde groei naar zelfstandigheid Supervisiestage vast onderdeel in 4e jaar Oordeel OpleidingsGroep centraal element van beoordeling tav · EPA’s · Klinische presentaties · Competentiespecifieke groei Mogelijkheid tot (gefaseerde) verdieping in een niet-klinische kerntaak Meer flexibiliteit in laatste (differentiatie) jaar

Behoud van het ‘GOED-e’ Exposure en veel leren op de werkvloer CANMEDS competenties blijven vertrekpunt en basis voor Entrustable Professional Activities (EPA’s) KPB als tool voor frequente laagdrempelige feedback 360 gr feedback - Portfolio E-pass - CAT Verdiepings- en profileringsmogelijkheden Landelijk cursorisch onderwijs en toetsing

EPA EPA’s zijn professionele taken of verantwoordelijkheden die stafleden toevertrouwen aan een aios om met beperkte tot geen supervisie uit te voeren zodra de aios de benodigde competenties heeft verkregen.

Schematisch overzicht (nominale duur) Common trunk 48 mnd · Pediatrie algemeen ziekenhuis 18-24 mnd · Pediatrie academisch ziekenhuis 24-30 mnd · Neonatologie 3-6 mnd · Kinder IC 3-6 mnd Differentiatiejaar 12 mnd Diensten · Onlosmakelijk verbonden met beroepspraktijk en dus met opleiding · Huis-, neonatologie en IC dienst vanaf kwalificatie tot einde opleiding. · Niveau van dienstdoen afhankelijk van EPA’s

Individualisering Korting opleidingsduur: · Vóór opleiding verworven competenties · Tijdens opleiding versneld verworven competenties Meer flexibiliteit in differentiatiejaar · Verdieping: 1 à 2 x 3 mnd tbv ontwikkeling onderbelichte EPA’s e/o klin.presentaties · Enkelvoudige profilering: 1 x 6 mnd naar keuze van AIOS · Meervoudige profilering: 2 x 6 mnd naar keuze AIOS (als geen verdieping nodig is) · Gedeeltelijk tbv ontwikkeling niet klinische kerntaak naar niveau 3 Niet klinische kerntaak Behalen van opgelegde gemiddelde korting

Algemene vaardigheden en procedures - Luchtwegmanagement neonaat Venapunctie en infuus(beleid) Lumbaalpuntie - Navellijn PAC Longfunctie beoordelen X-thorax beoordelen ECG beoordelen Inbrengen blaascatheter Voorschrijven geneesmiddelen Voedingsbeleid: (par)enteraal

Samenvattend Highlights nieuw curriculum opleiding Kindergeneeskunde Basis gevormd door: Zorgbehoefte, individualisering, aandachtspunten GOED 2014-2015 Groei en ontwikkeling plan TOP2020, terugkoppeling met nauw betrokkenen, invitational (2x), Concilium, Symposium congres: Highlights, EPA’s, OOG , niet-klinische kerntaken Besluitvorming ALV Voorbereiding voorstel tot wijziging specifiek besluit Kindergeneeskunde Start met pilot-implementatie vanaf 2016