Michael Groeneweg, Jennifer Verhoeven, Jurjen Boes Kernpunten Toekomstbestendige Opleiding Pediatrie 2020 (TOP2020) Michael Groeneweg, Jennifer Verhoeven, Jurjen Boes DB Opleiding Kindergeneeskunde Maasstad Ziekenhuis
Samenstelling: Projectgroep TOP2020 Prof. Dr. R.J.B.J. Gemke (voorzitter) Prof. Dr. P.L.P Brand Prof. Dr. M. de Hoog Dr. B.A. Semmekrot Dr. F. Brus Dr. H.J.L. Brackel Dr. A.L.M. Mulder Drs. E.A.M. Zijtregtop Drs. C.E. Counsilman Drs. M.M. van der Horst, onderwijskundige
Visie - Van ziekte naar zieke georiënteerd - Zorgbehoefte van het zieke kind is leidend - Van ziekte naar zieke georiënteerd - Kernpunt voor goede opleiding is bewaren en bewaken van de balans tussen concentratie/(sub)specialisatie en samenhang/integratie - Anders is opsplitsing/fragmentatie het gevolg samenhang/ integratie concentratie/(sub)specialisatie fragmentatie/ opsplitsing
Visie Versterking algemene kindergeneeskunde · Meer chronische ziek(t)en en meervoudige aandoeningen · Verbinding van complexe (sub)specialistische expertise · Ondersteuning van doelmatigheid: Zinnige en zuinige zorg Meer mogelijkheden voor individualisering en maatwerk voor AIOS Betere inbedding van chronische en longitudinale zorg Van 5 jarige specialistenopleiding naar life-long-learning tbv · duurzaam professioneel profiel (alg KA, aandachtsgebieder, subspecialist)
Highlights van TOP2020 Klinische presentaties als beginpunt van consult bij kinderarts EPA als markering van gefaseerde groei naar zelfstandigheid Supervisiestage vast onderdeel in 4e jaar Oordeel OpleidingsGroep centraal element van beoordeling tav · EPA’s · Klinische presentaties · Competentiespecifieke groei Mogelijkheid tot (gefaseerde) verdieping in een niet-klinische kerntaak Meer flexibiliteit in laatste (differentiatie) jaar
Behoud van het ‘GOED-e’ Exposure en veel leren op de werkvloer CANMEDS competenties blijven vertrekpunt en basis voor Entrustable Professional Activities (EPA’s) KPB als tool voor frequente laagdrempelige feedback 360 gr feedback - Portfolio E-pass - CAT Verdiepings- en profileringsmogelijkheden Landelijk cursorisch onderwijs en toetsing
EPA EPA’s zijn professionele taken of verantwoordelijkheden die stafleden toevertrouwen aan een aios om met beperkte tot geen supervisie uit te voeren zodra de aios de benodigde competenties heeft verkregen.
Schematisch overzicht (nominale duur) Common trunk 48 mnd · Pediatrie algemeen ziekenhuis 18-24 mnd · Pediatrie academisch ziekenhuis 24-30 mnd · Neonatologie 3-6 mnd · Kinder IC 3-6 mnd Differentiatiejaar 12 mnd Diensten · Onlosmakelijk verbonden met beroepspraktijk en dus met opleiding · Huis-, neonatologie en IC dienst vanaf kwalificatie tot einde opleiding. · Niveau van dienstdoen afhankelijk van EPA’s
Individualisering Korting opleidingsduur: · Vóór opleiding verworven competenties · Tijdens opleiding versneld verworven competenties Meer flexibiliteit in differentiatiejaar · Verdieping: 1 à 2 x 3 mnd tbv ontwikkeling onderbelichte EPA’s e/o klin.presentaties · Enkelvoudige profilering: 1 x 6 mnd naar keuze van AIOS · Meervoudige profilering: 2 x 6 mnd naar keuze AIOS (als geen verdieping nodig is) · Gedeeltelijk tbv ontwikkeling niet klinische kerntaak naar niveau 3 Niet klinische kerntaak Behalen van opgelegde gemiddelde korting
Algemene vaardigheden en procedures - Luchtwegmanagement neonaat Venapunctie en infuus(beleid) Lumbaalpuntie - Navellijn PAC Longfunctie beoordelen X-thorax beoordelen ECG beoordelen Inbrengen blaascatheter Voorschrijven geneesmiddelen Voedingsbeleid: (par)enteraal
Samenvattend Highlights nieuw curriculum opleiding Kindergeneeskunde Basis gevormd door: Zorgbehoefte, individualisering, aandachtspunten GOED 2014-2015 Groei en ontwikkeling plan TOP2020, terugkoppeling met nauw betrokkenen, invitational (2x), Concilium, Symposium congres: Highlights, EPA’s, OOG , niet-klinische kerntaken Besluitvorming ALV Voorbereiding voorstel tot wijziging specifiek besluit Kindergeneeskunde Start met pilot-implementatie vanaf 2016