Opleiding Communicatie Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning 25 september 2015, Brussel Centra Geestelijke Gezondheidszorg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Is een kwartier genoeg? Communicatie, zo doe je dat!
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
“Hoe kom ik aan klanten?”
10 tips voor een gouden start Groeitips
Communicatiemanagement
STRATEGISCHE PLANNING
De website
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Logical Framework Approach
Les 1 M&O.
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Wat is een communicatieplan?
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Identiteit en imago openbaar onderwijs
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Basis communicatieplan
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
SUCCESVOL VERENIGINGSMANAGEMENT IN VIJF STAPPEN
Visie & Strategie.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Communicatie en Instumenten
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Naar een optimaal HR - beleid
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
 A-94 A-94.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
O PLEIDING Communicatie voor VAPH-voorzieningen Gent, 26 november 2015.
Opleiding Communicatie voor VAPH-voorzieningen
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
50.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Communicatie is de basis
Werkgroep Communicatie/BioPassie Willemien van den Broek, WB.. Stylist Food Henk Gerben, consument Evelyn Muller, Estafette/Odin Daniëlle Schols, projectmanager.
PERSONAL BRANDING Stel je bent een shampoo… 10 oktober Amersfoort.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Het Roze Strikje Hoeveel hou je van haar... ? hou je van haar... ?
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Inbound marketing en bloggen
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Opdracht 1 communicatietheorie
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Internationale handel
Transcript van de presentatie:

Opleiding Communicatie Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning 25 september 2015, Brussel Centra Geestelijke Gezondheidszorg

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Zorgcommunicatie.be 2

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Zorgcommunicatie.be Volg ons 3

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie 4

Spanning tussen identiteit en imago 5

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenste) identiteit Corporate identity mix 6

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenste) identiteit Persoonlijkheid 7

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenste) identiteit Communicatie 8

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenste) identiteit Gedrag Zeg wat je doet en doe wat je zegt. 9

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenste) identiteit Corporate identity mix 10

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenste) identiteit … “The Paralympic Movement has transformed from a disability movement to one with sport at its core.” → “In 2004, after a strategic review process, this symbol was replaced by the current one – the three Agitos.” → “ The symbol also emphasises the fact that Paralympic athletes are constantly inspiring and exciting the world with their performances: always moving forward and never giving up.” Symboliek – huisstijl 11

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenste) identiteit Context ? 12

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie 13

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenst) imago Organisatie Doelgroepen - ontvangers 14

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenst) imago 15 Verschillende factoren vormen het imago 1.Eigen ervaring 2.Informele informatie uit de tweede hand 3.Journalistieke bijdragen 4.Betaalde / eigen communicatie

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenst) imago Eigen ervaring ? 16

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenst) imago Informele informatie – Word of Mouth 17

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenst) imago “De essentie is dat een doorsnee tevreden patiënt niet over jouw organisatie praat. De tevreden patiënt vertelt zijn vrienden en familie geen verhalen over hoe het was om in jouw organisatie verzorgd te worden. Hoe kunnen we als organisatie dan aan onze reputatie bouwen, als er niet over ons gesproken wordt? Reputatie - daar gaat het voor mij over in zorgmarketing. Zorgmarketing gaat niet over concurrentie of winst maken, wel over patiënten zo’n uitmuntende zorg aan te bieden, dat ze over jou gaan praten. Er zijn maar twee categorieën klanten die verhalen over jouw organisatie de wereld insturen: zij die in hun verwachtingen overtroffen werden en zij die ontgoocheld waren. Het is daarom onze opdracht om patiënten méér en beter te bieden dan ze verwachten. Op die manier worden we als organisaties ook steeds beter.” Fred Lee Uit: Decruynaere, F. (2015). Zorgmarketing. In E. Eeckman & P. Van San (Red.), Communicatie Troef (pp ). Tielt: Lannoo Campus. Informele informatie – Word of Mouth 18

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenst) imago 19 Verschillende factoren vormen het imago 1.Eigen ervaring 2.Informele informatie uit de tweede hand 3.Journalistieke bijdragen 4.Betaalde / eigen communicatie

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenst) imago Journalistieke bijdragen 20

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie (Gewenst) imago Betaalde (eigen) communicatie 21

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Identiteit en imago Wie ben ik?Wie wil ik zijn? Huidige identiteitGewenste identiteit Hoe kom ik over?Hoe wil ik overkomen? Huidig imagoGewenst imago Gemiste kansen of luchtbel? ? 22

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Koffiepauze 23

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Strategische communicatie 24

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Strategische communicatie Case 1 De Centra Geestelijke Gezondheidszorg (als groep) willen hun imago versterken. Case 2 CGG ‘De gezonde mens’ wil een nieuwe dienst in de markt zetten: groepstherapie voor jongeren van 15 tot 18 jaar met diverse psychische moeilijkheden. De Gezonde Mens 25

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Strategische communicatie 26 Missie, visie en waarden SWOT- analyse Strategische doelen Operationele doelstellingen (SMART) Actieplannen Interne communicatie Externe communicatie Extern communicatieplan (o.a. doelstellingen, doelgroepen, boodschap, timing, media,…) Folders en brochures Website Nieuwsbrief Sociale media Pers en media Organisatieniveau Communicatie

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Mogelijkheden en beperkingen Uit: Zorgcommunicatie.be, 2015, 1(1), p. 11 Objectieve en subjectieve behoeften 27

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Mogelijkheden en beperkingen Campagne tegen cannabis, Vlaamse overheid Acceptatie Ik doe wat ik wil! Ik rook al tien jaar cannabis en ik voel me er zeer goed bij. Als ze mij ook nog dat gaan afpakken… 28

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Mogelijkheden en beperkingen Drempels 29

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Mogelijkheden en beperkingen “Het zoeken naar hulp door jongeren met een verhoogde mate van psychosegevoeligheid kan verbeterd worden door acties die erop gericht zijn de feitelijke informatie over de psychische aandoening te verbeteren. Passende informatievoorziening dient zich niet uitsluitend te richten op de jonge patiënt, maar juist ook op hun omgeving. Het is van groot belang dat men niet met een bevooroordeelde blik naar psychosegevoelige mensen kijkt. Of intuïtief meteen afstand neemt als gevolg van onwetendheid, onterechte angst of het gevoel van ongemakkelijkheid met de situatie.” Drempels 30

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Mogelijkheden en beperkingen Drempels 31

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Mogelijkheden en beperkingen Drempels digital 32

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Mogelijkheden en beperkingen Effect bekom je zelden in één keer 33

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Mogelijkheden en beperkingen Effect is nooit volledig voorspelbaar ? De Gezonde Mens 34

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Vier fases (1) Analyse (2) Planning (3) Uitvoering (4) Evaluatie 35

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen 1.Analyse 2.Doelgroepen 3.Doelstellingen 4.Boodschap 5.Strategie 6.Basisconcept 7.Communicatiekanalen 8.Tijdsplanning 9.Budget 10.Evaluatie 36

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen (2) Doelgroepen ? De Gezonde Mens 37

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen Inleving – Zelfreferentialiteit Informatiebehoefte – Informatiedrang Afstemmen en vertrouwen scheppen (2) Doelgroepen 38

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen (2) Doelgroepen 39

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen (2) Doelgroepen 40

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen (3) Doelstellingen ? De Gezonde Mens 41

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen (3) Doelstellingen Nog nooit aan gedacht… Al aan gedacht. Ik overweeg. Ik ben gestopt. 42

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen (4) Boodschap 43

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen (5-6) Strategie en basisconcept 44

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen (5-6) Strategie en basisconcept 45

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen (5-6) Strategie en basisconcept Zie sessie 2 46

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Tien stappen (7) Communicatiekanalen (8) Tijdsplanning (9) Budget (10) Testen en evalueren Zie sessie 4 47

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie 5 vuistregels 1.Communicatie helpt mee om identiteit en imago van organisaties bij te schaven. 2.Communicatie begint bij strategie. 3.Communicatie kent haar beperkingen. 4.Een communicatieplan legt bewuste keuzes vast. 5.Een communicatieplan mag evenwel geen keurslijf zijn. 48

Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning Introductie Identiteit en imago Strategie Communicatieplan Conclusie Volgende sessies 1.Communicatie vandaag Strategie en planning 2.Een boodschap die aanslaat De kansen van storytelling 3.Een actief pers- en mediabeleid 4.De mediamix De juiste middelen voor de juiste doelgroep op het juiste moment 5.Crisiscommunicatie Een voorbereid CGG is er drie waard 49

Opleiding Communicatie Centra Geestelijke Gezondheidszorg