Wjk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Methodisch begeleiden
Advertisements

H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Handelingsplannen.
Help Selina’s eerste les
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Onze doelen en visie in beeld
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
Portfolio Presentatie
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Pemwjk 2. Presentatie voor week 2!!! Maak een presentatie van ongeveer 5 minuten waarin je uitlegt wat de visie is op het samenstellen van kleine groepen.
Maak een presentatie van ongeveer 2 minuten waarin je uitlegt wat jouw visie is op het samenstellen van kleine groepen vanuit het VVE programma dat jullie.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Kijken naar Kinderen Week 4
Pemwjk01vx Pascal van Schajik Tafels stoelen langs de kant Vorm groepjes van 4 Ga bij elkaar staan.
Pemwjk01vx Pascal van Schajik Even voorstellen.. Regels Groep Rol groep.
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Onderzoeksvaardigheden 3
Praktijkervaring & Reflectie
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Werken met groepen jonge kinderen
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Zorgvragers met probleemgedrag
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Rob Goossens Het Werkplan.
Thema groepsdynamica deel 1
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Observeren rapporteren
Loopbaan en burgerschap les 2
Mijn visie op onderwijs
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

wjk

http://www.profi-leren.nl/files/saw_dc24.pdf SAW DC 24 Hanteren van het groepsproces, pag. 10 en 11  

Reflectieverslag Schrijf 1 reflectie verslag op basis van de items die je tijdens de les hebt gekozen. Beschrijf in het verslag een situatie waarin deze naar voren zijn gekomen volgens de methode Korthage. Lever het verslag bij het eindverslag als bijlage in bij de docent. http://www.arteveldehogeschool.be/studielicht/node/95 De vijf fasen van het groepsproces: 1verkennen 2accepteren van de situatie en aangaan van relaties 3bijdragen aan het groepsproces en een eigen plek creëren 4zich afwenden van de groep 5afscheid nemen van de groep

onderwerpen Groepen en samenstelling Kleine groepen en omgeving Creëren van een groepsgevoel Creëren van een groepsgevoel en rol van pm’ er Leiderschapsstijlen en Rollen Stimuleren van Sociale Competentie

opdracht Het sociogram (de contactencirkel uit de training “zijn dat wij”) Een sociogram brengt in beeld welke kinderen in de groep contacten leggen met elkaar en of dat wederzijds is. Uit dit overzicht wordt duidelijk welke kinderen met veel anderen communiceren, welke kinderen weinig contacten leggen of contacten leggen die niet worden beantwoord.   Wat ga je doen: Maak het sociogram zoals hieronder beschreven (gebruik daarvan het lege sociogram in de bijlagen). Vraag aan je collega in de groep of zij dit ook wil doen om jou te helpen bij dit onderdeel. Vergelijk eventueel jullie observaties. Bespreek met elkaar op welke punten jullie observaties verschillen en overeenkomen. Bekijk het sociogram goed. Wat valt je op? Zoek een “gewone” dag uit. Het gaat om een totaalbeeld van de groep. Dat breng je als volgt in beeld: er is een vel met een cirkel. Op de rand van de cirkel schrijf je de namen van de kinderen die op deze dag aanwezig zijn. Neem ook jezelf en je directe collega’s van die dag op in de cirkel. Observeer en noteer van ieder kind, van jezelf en je collega’s: Met welk(e) kind(eren) heef dit kind contact (totaalbeeld van de dag)? Teken een lijn van dit kind naar de kinderen waarmee het contact heeft gehad. Wie neemt initiatief? Geef aan wie initiatief neemt door van de lijn een pijl te maken. Als het contact wederzijds is, komt er aan twee kanten een pijlpunt  Doe hetzelfde met je directe collega’s.

Versterken en verbeteren groepscohesie en groepsstructuur Maak a.d.h.v. jouw sociogrammen en de inzichten verkregen tijdens de les, een plan van aanpak voor het versterken of verbeteren van de posities en rollen in de groep. Bespreek dit plan met je directe collega’s op de groep. Maak een afspraak om de uitvoering van het plan te evalueren. Maak bij deze evaluatie wederom gebruik van de opdracht “het sociogram” uit bijeenkomst 5. Schrijf wederom een reflectieverslag over de groep collega’s