TRENDS 2014 Hafida

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een lessenserie van drie lessen
Advertisements

Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Media en creativiteit Identiteit les 2
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit les 1. Onderwerpen in de lesHuiswerk voor komende les 1 o Toelichting op de module en de werkwijze. o Toelichting.
Media en creativiteit Identiteit les 1
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
StatIG in de Vrolijke School
Literatuur XL Net even iets verder kijken…. Idee Groepjes van 2 Je schrijft een essay van minimaal 2000 woorden Of je houdt een presentatie van 15 minuten.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Les 2: Het verleden van het Apeldoorns Kanaal. Wat gaan we doen: Terugblik vorige les Filmpje bekijken Foto’s van vroeger bekijken Verder met de presentaties.
Workshop Vrijwilligerswerk Het hoe en wat Door Timbo.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
Media en creativiteit Identiteit les 7
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pemprl.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.3 Verschillende culturen
Spel Politiek Nederland
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Communicatie 7e les.
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Voorlichting vierde jaar Internationaal
Mijn visie op onderwijs
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Gedragsproblemen en stoornissen
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Inspelen op Innovaties
E health, Domotica en E-learning
Bronnen beoordelen op bruikbaarheid. Stap 1 Wat is de (onderzoeks)vraag? De bron moet passen bij de vraag die je gaat beantwoorden.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

TRENDS 2014 Hafida

Wees voorbereid op de toekomst: Voor deze module ga je op zoek naar trends Wat zijn de trends in jouw vakgebied? Welke nieuwe inzichten zijn er? Voel je een trendwatcher !

Programma  Doornemen Studiehandleiding  Historisch Perspectief: hoe nieuw zijn trends?  Maken van 2 opdrachten

Studiehandleiding  Elke week literatuur lezen ! Zie info per week  (Bijna) elke week discussieonderwerp bedenken

Toetsing Toetsing door schrijven van een paper: - over (maatschappelijke) trend die van invloed is of mogelijk van invloed kan zijn op het werkveld van de student -gebaseerd op minimaal 70 p. actuele bronnen

Beoordeling Zie beoordelingsformulier p.17 Let op voorwaardelijke eisen: Als je stuk daaraan niet voldoet, wordt het als niet beoordeelbaar (E) gekwalificeerd en krijg je het terug voor herkansing zónder feedback

Relatie met afstuderen: Als je een relatie legt met je afstudeeronderwerp, kun je een aantal bevindingen uit je paper meenemen in je scriptie. Dit geldt bijvoorbeeld voor het internationale aspect. Of je kunt er iets van gebruiken voor je kritische reflectie, of je portfolio. Benut deze module dus voor je scriptie en eindgesprek!

Na deze module volgt voor de Voltijd:  FIT = Festival van Inspiratie en Trends Een meer persoonlijke zoektocht naar wat de nieuwe arbeidsmarkt je kan bieden

Deze week eerst achterom kijken…. ‘Historisch besef is dat je als sociaal werker weet waar je werk vandaan komt. Je staat in een traditie. Als je goed kijkt zie je niet alleen de verschillen, maar ook de overeenkomsten tussen vroeger en hoe het nu is. Soms is een ogenschijnlijk spiksplinternieuw idee al eeuwen geleden ontstaan en uitgeprobeerd. Oog krijgen voor continuïteit en discontinuïteit, veranderingen en overeenkomsten, dat is historisch besef.’

Pedagogisch klimaat in de klas  Basisschool 1950 (VS): n&v=MSMZkTL77gE n&v=MSMZkTL77gE  Kleuterschool 1966:  Basisschool 1974: Welke overeenkomsten met ons huidige onderwijs zie je hier?

Behandeling van kinderen met gedragsstoornis VS, 1950: Tommy

De pedagoog als frontlijnwerker Complexiteit van en dilemma’s in Social Work werden meer dan 30 jaar geleden al beschreven door Michael Lipsky in zijn boek Street-level Bureaucracy (1980): anon_id=182http:// anon_id=182 (filmpje 5 min.)

Opdracht individueel Zie studiehandleiding p.12: Lees p. 17 (vanaf: Historisch besef als hulp) t/m p. 23 van het boekje Doe wel, maar…zie om (2011) van Maarten van der Linden (te vinden op , Trends DT of uit te delen door de docent). Noteer wat je opvalt. Wat vinden jullie hiervan? Hebben jullie voldoende geschiedenis gehad in de opleiding?

Opdracht in groepjes Bekijk de Canon Sociaal Werk aandachtig: of php Kies een persoon of maatschappelijke ontwikkeling die jullie aanspreekt en waarom. Noteer kort jullie bevindingen !! In deze Canon kunnen ook veel literatuurtips voor je paper zitten (zie ook  essays)

Voor volgende week:  Lees 15 p. literatuur (zie SHL p.12) over trends in de maatschappij en wetenschap en als gevolg daarvan trends in het sociaal werk