Philippe Appeltans Algemeen secretaris Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties The Foodture Brussel, 8 december 2015 Groente- en fruitveilingen Duurzame.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ingeborg Van Wonterghem Directeur Ingro
Advertisements

Organisatiekunde.
Knelpunten Korte Keten initiatieven in Vlaanderen 22 oktober 2010 Ann Detelder.
Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
IKKB Standaard voor de Primaire Plantaardige Productie: meerwaarde voor de andere schakels van de voedselketen Alain Masure Bestuurder Vegaplan.be.
SHS Securities Holdings Statistics - Algemene Presentatie Roger DE BOECK Senior Expert Brussel, 18 december 2012 Presentatie voor kredietinstellingen en.
Provinciaal Proefcentrum voor de Groenteteelt Oost-Vlaanderen vzw Duurzame bedrijfsvoering en duurzame teelt op land- en tuinbouwbedrijven ir. Erwin De.
20 jaar eerlijke handel Duurzame economie begint met Solidaridad.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Doe de groentetas!. 1.Wat? 2.Waarom? 3.Waar? 4.Voedselteams 5.Spelregels Afhaalpunt.
Sociaal en coöperatief ondernemen in de Social Profit: kansen en 4 maart 2013.
Vegaplan.be: de organisatie en de meerwaarde door de centrale databank Ine Vervaeke Adviseur Vegaplan.be.
bomen in de akkers voor meer rendement
Op weg naar een gezamenlijke aanpak
Monopolistische concurrentie
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
Innovatie en Educatie in agrarische productie Het IAP N. V
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
VOEDSELVERLIEZEN & VOEDSELVERSPILLING: Korte termijn acties & Lange termijn perspectieven Birgit Van Tongelen Europese Commissie DG Gezondheid en Consumenten.
Energierenovatie 2020 – stand van zaken en uitdagingen Studiedag Energie Renovatie Programma 2020 Brussel 23 Februari 2009 Peter Wouters WTCB.
Globalisering H2.
Auto’s & CO2 Reactie milieubeweging Bram Claeys CCIM stakeholder consultatie, 25/2/2007, Brussel.
Groene economie/jobs Wat denken de vakbonden? Groene economie/jobs Wat denken de vakbonden? Bert De Wel, adviseur studiedienst ACV NME-dag ‘Groene Economie’,
Lekker Lokaal! Waarom van ver halen als het dichtbij gemaakt wordt?
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Marketing voor verkeerskunde
Sectorcommissie. Vacatures & tewerkstelling in de bouwsector.
Doelen Soorten vormgeving.
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Hoeveelheidsaanpassing II
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
De Groene Vingers van de Sociale Economie
MARKETINGMIX.
Wanneer draai ik break-even en hoeveel ga ik overhouden
8.4 Eerlijk zullen we alles delen?
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
SOCIALE ECONOMIE EN DE EU Ervaringen vanuit Vlaanderen Farah Nolens.
Omzet Colruyt Group = 8.916,8 mio euro van de groepsomzet Detailhandel Groothandel & foodservice Overige activiteiten.
Katrien Verbeke Stad Gent. 5 objectieven 1.Een meer zichtbare, kortere voedselketen 2.Duurzamere voedingsproductie en – consumptie 3.Sterkere sociale.
Kateryna Glushak.  activiteiten  contracten  overheidsopdrachten = overeenkomst  aanbestedende overheid - opdrachtnemers  prestatie tegen betaling.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Een nieuw inkoopbeleid vanaf april inkoopbeleid binnen het groter kader. Verdrag Europese Unie Europese richtlijn 2014 gaat in Medio april Nederlandse.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Vlaamse Visveiling n.v..  Samenbrengen van vraag en aanbod  De aanvoerders (first point of sales) bieden vis aan op eenzelfde verkooppunt ( reëel of.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
HET AANKOOPPUNT DUURZAME OVERHEIDSOPDRACHT ‘Raamovereenkomst voor de periodieke keuring van brandblusmiddelen, herstellingen, hervullingen en leveringen.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Fairtrade Eerlijke handel. Wat is Fairtrade? Geschiedenis Hoe werkt Fairtrade? Criteria Belangrijke thema’s Fairtrade vandaag in de wereld Verkoopkanalen.
Wat? De Deining is een samenwerkingsverband van een 30-tal VAPH voorzieningen die kwalitatieve outreach aanbieden aan ondersteuners van personen met een.
Welkom Producent, markt en consument Keimpe van der Heide, NAV Nederlandse Akkerbouw Vakbond 1.
Een voorstel voor een referentiekader SDG’s. Wie? Bos+, Broederlijk Delen, Caritas International, Djapo, Kiyo, Plan België, Protos, Solidagro, Studio.
Urban Smart Farm Planten, vissen en schaaldieren kweken in de stad Intensief maar duurzaam Hi-tech + natuurlijke productiemehoden Gezonde, duurzame.
Waarde creëren door samenwerking sociale en reguliere economie
en verschuivingen van de vraag- of aanbodlijn
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Lokale Voedseldag Duurzaam aankopen: Fair Trade.
Zoom in.
Wanneer er maar één aanbieder is
Marktanalyse.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Seizoensstart 2018 Persconferentie
Naar een nieuw economisch systeem
Het maken van goederen en het leveren van diensten
Toerismeboeren Kick-off 2018
Zoom in.
Prijszetter binnen grenzen
Transcript van de presentatie:

Philippe Appeltans Algemeen secretaris Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties The Foodture Brussel, 8 december 2015 Groente- en fruitveilingen Duurzame prijsvorming, faire price/income

4.000 producenten Groenten Groenten & fruit Fruit Omzet leden-PO’s VBT Versmarkt € 856,1 mln Groenten € 501,2 mln Fruit € 354,9 mln Industriegroenten € 93 mln

Veilingen – dubbele focus Concentratie van het aanbod PO1P 11P 21P 31P 41PO2P 12P 22………POnP 1nP 2n Producentengerichtheid Klantengerichtheid

Verkoop Combinatie van dag- (klok) en contractverkoop Dagelijks: aanbod op de klok vs. vraag – Transparantie – Standaardisatie – Productbeschikbaarheid – Simultaan

Aanduiding fair price?

Fair price voor de producent Vermarkting Markttoegang Verkoop Ondersteunende diensten Flankerende acties Keurmerken Marktdifferentiatie en innovatie Crisismanagement o.a. ophoudprijs Coöperatieve meerwaarde Korte betalingstermijn Betalingsgarantie Coöperatief ondernemingsmodel Doel veilingen: voor een gegeven product in de gegeven omstandigheden de beste prijs uit de markt halen.

Vragen afnemers en stakeholders rond duurzame ontwikkeling in de sector Collectief, pro-actief antwoord Economische, ecologische en sociale aspecten Producten geteeld en vermarkt met aandacht voor duurzaamheid Producenten en PO’s/ veilingen Stakeholderoverleg Responsibly Fresh, sleutel duurzaam inkoopbeleid

Besluit Fair priceFair income Dagelijkse fair price op de klok Europese markt Korte versus lange termijn Kostprijsverschillen Aanbodschommelingen Afzet/ prijs volledige productie Opvolgen fair income via dashboard Verschillende parameters Kostprijs Langere termijn