KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Medezeggenschap en de Benchmark
STRATEGISCHE PLANNING
Methodisch begeleiden
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Projectmatig werken Simone van den Hil.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Maatschappelijk Aanbesteden
22 maart 2012 Meerjarenbeleid AV De Spartaan Evaluatie beleid Bepaling doelstellingen (wenselijke situatie) Alternatieven en haalbaarheid.
ZORGLIJN: STRUCTUUR I. Waarnemingsfase II. Diagnostische fase
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
O pdracht, O pdrachtgever, Product en P roces. I nhoudsopgave De opdracht De sturing.
Wat is een communicatieplan?
MVO en intern management
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Managen en proces Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf managen en proces.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Baudewijn Franssen en Michiel Verbeek
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Basis communicatieplan
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Strategische Buurt Ontwikkeling
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
 Happy Valentine!!!! 
Kwaliteit en beleid
Kwaliteit en beleid
Kwaliteit en beleid week 5 bestuursstijlen
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Verpleegkundig redeneren
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
DOELSTELLING Gericht op integrale aanpak voor ontwikkeling van sportbeleid door samenwerking tussen de gemeente, de georganiseerde sport en de plaatselijke.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Actualisering Structuurvisie Aanpak. Opdracht 1.Actualiseren structuurvisie, niet helemaal overnieuw doen 2.Experimenteren met een open bestuursstijl.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Cursus vrijwilligers werven
Party-cipatie. Hoe participatie Omgevingswet nuttig én leuk wordt
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 5: Beleidsbeïnvloeding
Sandra van Heukelom-Verhage Amy Elzakkers
Transcript van de presentatie:

KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57

Interactieve beleidsaanpak  3 fasen van plan van aanpak  Politiek bestuurlijke inkadering Zaken als bestuursstijl, doelen en voorwaarden  Structurering van beleidsontwikkeling Beleids voorbereiding,bepaling uitvoering en evaluatie  Structurering van de interactie Commun icatiestrategie

Interactief beleid kent 2 orientaties  Extern: samen met burgers organisaties andere overheden  Intern: bestuur stelt zelf voorwaarden,eisen, doelstellingen

Politiek bestuurlijke inkadering blz.110/112  Bestuursstijl:keuze maken welke stijl  Doelen en randvoorwaarden: definitie probleem, tijd, doelen, middelen  Aansluiting bij beleidsproces : keuze maken van proces, plaats van interactief gedeelte, verhouding interactief proces/besluit  Commitment en betrokkenheid: deelname aan en gebonden achter proces  Tussentijdse informatie: feedback, controle verantwoording

Structurering beleidsontwikkeling  Beleidsvoorbereiding  Verkenning issues aandachtspunten  Diagnose problematiek:maatstaven,situatie,oorzaken  Alternatieve oplossingen  Doelstelling, beoordelingscriteria  Uitwerken alternatief proces

Structurering beleidsontwikkeling  Beleidsbepaling  Bepalen van besluitvormingsagenda  Beoordelen beleidsvoorstel  Wijzigen/aanvullen beleidsvoorstel  Beslissen over beleidsvoorstel

Structurering beleidsontwikkeling  Beleidsuitvoering  Uitwerking en bepaling beleid naar uitvoerbaarheid(theorie praktijk)  Planning en organisatie uitvoeringsprogramma  Feitelijke uitvoering van beleid

Structurering beleidsontwikkeling  Beleidsevaluatie  Formuleren evaluatievraag  Bepalen evaluatiemaatstaven  Beschrijven en beoordelen feitelijke situatie  Conlusies beleid  (eventueel) aanbevelingen

Structering interactie communicatiestrategie blz  Het theoretische van bestuurlijke uitgangspunten naar communicatieplan; Grote lijnen aangeven met welk doel, wie, tussen wie, hoe en hoe open er gecommuniceerd wordt. Hoe vaak en hoe lang wordt er gecommuniceerd

communicatiestrategie  Doel van communicatie  Eenzijdige vs gezamelijke ideenvorming  Kennisvermeerdering of gerichte beinvloeding  Selectie participanten  burgers, overheden, afnemers, media etc.  Aantal participanten  selectiecriterium

communicatiestrategie  Rol participanten  Deelnemers/rol kant bestuur/overheid  Richting communicatie  Aard communicatie: eenzijdig/meerzijdig, informatievergaring-verstrekking uitwisseling  Openheid: met wie wordt welk onderwerp wanneer besproken  Intensiteit: hoe vaak, hoe lang  Tijdsduur proces communicatie

Communicatie overzicht  Blz schema  Spelregels vaststellen  Van te voren vastleggen aan welke regels bepaalde fasen gebonden zijn, dit voor structuur en overzicht

Koppeling beleidsontwikkeling en interactie  Afstemmen en aansluiten van beleid, interactie en bestuur  Een manier is de infralab methode 1. De startfase: aanleiding doel en randvoorwaarden 2. Stemfase :kleine groepen belanghebbenden betrekken 3. Agorafase: problemen bekijken met experts en besluitvorming 4. Actiefase oplossingen uitwerken door bestuur en besluitvorming met terugkoppeling

Organisatie en management  Een organisatie moet in staat zijn tot interactief beleid  Er moet ruimte zijn voor nieuwe invloeden in de vorm van kennis en belangen  Een andere werkwijze moet mogelijk zijn  Vraaggericht werken, dus vanuit de behoeften  Flexibiliteit, op de hoogte blijven  Verwerken communicatie in beleid  Politieke antenne, gevoel hebben voor beslissingen

huiswerk  Presenteren van beleidssituatie  Punten die behandeld worden:  Beleidsprobleem  Actor-analyse  Doelstellingen  Voorwaarden Zie blz.45 en blz. 173