Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
De Vrouw Toen God De Vrouw schiep was hij op de zesde dag nog laat aan het werk. Een engel kwam langs en zei: “Waarom duurt het maken van deze zo lang?”
De Drama Driehoek.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Over consumenten, gedrag en marketing
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Workshop OGW in de klas..
Motivational Interviewing
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
De theorie van de dramadriehoek
Stromingen in de psychologie Humanistische psychologie
Honden..
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Bouwstenen voor Gemeenterelaties 2
Kinderen en hun sociale talenten
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Wel Jong, Niet Hetero 18/10/2013 Ilse Bockstaele
Stromingen binnen de Psychologie
Gentle Teaching.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Enkel 1 minuut van je tijd!!!
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Het Nieuwe Werken Jeoffrey van Zijp Jeoffrey van Zijp.
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Gespreksvaardig-heden
Onderzoeksvaardigheden 3
Groepsdynamica.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Modellen en Stromingen
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Groepsdynamica Lesweek 5 - Les 4
Groepsdynamica wc 5
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Groepsdynamica.
Week 3 Docent: COMMUNICATIE. Cliëntgerichte benadering biedt inzicht in het functioneren van mensen maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan.
gespreksvaardigheden
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Stromingen in de psychologie Werkcollege 2
Stromingen in de psychologie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
(Ped)agogiek werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Beroepshouding en beroepscode
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Maslow Behoeftenpiramide.
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije

Even oefenen Hoe goed heb je opgelet tijdens het hoorcollege?

Vraag 1 Stelling 1: een verschil tussen de humanistische psychologie en het behaviorisme is dat de humanistische psychologie subjectiviteit centraal stelt en het behaviorisme niet Stelling 2: in de humanistische psychologie worden eigen ervaringen, in tegenstelling tot de psychoanalyse, in het ‘hier en nu’ geplaatst Welk antwoord is juist? a. Beide stellingen zijn juist b. Beide stellingen zijn onjuist c. Stelling 1 is juist, stelling 2 onjuist d. Stelling 1 is onjuist, stelling 2 juist

Vraag 2 Wat is geen uitgangspunt van de theorie van Abraham Maslow: a. Een mens kan pas zichzelf worden als in de basisbehoeften is voorzien b. Ieder mens streeft naar zelfactualisatie c. Doelgerichte gedrag van de mens staat centraal d. Een mens is niet altijd zelf verantwoordelijk voor de keuzes die hij maakt

Vraag 3 Wat houdt het begrip ‘dynamische persoonlijkheid’ van Carl Rogers in? a. Iemand kan meerdere persoonlijkheden hebben b. Iemand z’n persoonlijkheid kan per dag verschillen c. En mens is altijd in ontwikkeling en groeit d. De persoonlijkheid van een mens is afhankelijk van de omgeving waarin hij opgroeit

Vraag 4 Als een moeder tegen haar dochtertje zegt: ‘als jij niet meer huilt, dan ben jij lief’, geeft zij in feite een boodschap van: a. Positieve waardering b. Negatieve waardering c. Voorwaardelijke acceptatie d. Onvoorwaardelijke acceptatie

Vraag 5 Een therapeut die zich kan inleven in de gevoelens van zijn cliënt, toont de volgende therapeutische basishouding: a. Onvoorwaardelijke acceptatie b. Empathie c. Echtheid d. Congruentie

Vraag 6 Noem de 5 behoeftes uit de behoeftepiramide van Maslow

Opdracht 1 Maslow In groepen van 4 Noem bij de hierna genoemde motivaties of behoeften bij welk hiërarchisch niveau van het model van Maslow deze zijn onder te brengen. Als je vindt dat een motivatie of behoefte bij meerdere niveaus is onder te brengen, dan moet je dat (gemotiveerd) aangeven. HechtingVerliefd zijn HongerGeld verdienen Verschijnselen willen begrijpenNachten lang studeren Een wereldreis willen makenTeamsport doen Vrienden hebbenNieuwe dingen willen leren Vraag: hoe zie je de 5 niveau’s terug op de HR?

Opdracht 2 Discussie In groepen van 4 Zijn echtheid, onvoorwaardelijke acceptatie en empathie bij alle doelgroepen mogelijk? Waarom wel of niet?

Fimpjes Technieken vanuit humanistische psychologie VM l/methodiek/persoonlijke-ontwikkeling/werken- aan-jezelf

Opdracht casus/rollenspel In groepjes van 4 Schrijf een korte casus (cliënt met een probleem) en speel deze uit in een rollenspel (hulpverlener & cliënt) Verwerk hierin: De psychoanalyse bij het verklaren van het gedrag/probleem (verwerk minimaal 1 begrip, bijv. een bepaald afweermechanisme) De houding van de hulpverlener tijdens het rollenspel/gesprek vanuit de humanistische psychologie (echtheid, empathie, onvoorwaardelijke acceptatie, technieken zoals luisteren en hummen) Als het probleem bekend is: Het behaviorisme als invalshoek voor de oplossing van het probleem (minimaal 1 begrip, bijv positieve beloning, modelleren) Speel dit rollenspel voor de klas. De rest van de klas schrijft op welke elementen uit de 3 stromingen herkent worden

Opdracht 3 Casus Lees casus Georgio (bijlage 2) Verklaar het gedrag van Georgio vanuit de psychoanalyse en het behaviorisme Hoe zou je met deze cliënt omgaan o.b.v. de humanistische psychologie?