Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Reflectievaardigheden en instrumenten
De ontwikkeling van de 7 competenties
BattleBots The school battle.
Evalueren is een verzamelnaam van:
Reflecteren.
Professionaliteitsontwikkeling
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Reflectie.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Sollicitatietraining
Workshop Fondsen werven
Workshop “Beoordelen”
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Help Selina’s eerste les
Competenties SLC week 3 DSR1.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Gespreksvaardigheden
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Gespreksvaardig-heden
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
REFLECTEREN Wat is dat?.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
motiverende gespreksvoering
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Reflecteren.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Evaluatie Cursus.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Mondzorg - persoonsgericht
Anders kijken, anders doen
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Coping.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Master Practitioner Coach
LinkedIn – Je carriere start nu!
LOB Waar ben je trots op?.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
Burgerschap Samenwerkend leren
Reflectiegesprekken Annelies Bickes Loes Lauteslager
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
gesprekstechnieken Les 2
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN

Reflecteren Wat is reflectie?  Terugkijken, spiegelen, overdenken, bezinnen op.  Nadenken over het eigen handelen om zwakke punten te verbeteren en sterke punten beter naar voren te laten komen. Wat zijn voorwaarden voor reflectie?  Bewustwording van de situatie.  Bereid zijn je eigen gedrag te onderzoeken. Wat zijn de onderwerpen van onderzoek van reflectie?  Het denken, voelen en handelen.  Wat is het belang van reflectie voor een hulpverlener?

Betekenisvolle situaties Wat is een betekenisvolle situatie?  Een bewust beleefde prettige of minder prettige situatie. Op welke manier kun je een betekenisvolle situatie onderzoeken?  Door het stellen van vragen (wie, wat, welke, waar, wanneer, hoe, waarom) Wat is het belang van het stellen van vragen?  Het ordent je gedachten.  Geeft inzicht in de situatie.  Maakt je bewust van eigen gedrag.

Leerdoelen  Wat geeft een leerdoel aan?  Het geeft het concreet waarneembare gedrag aan dat iemand na afloop van een leerproces geleerd wil hebben.  Leerdoelen indelen in kennis-, vaardigheden en houdings leerdoelen.  Op juiste manier formuleren ( SMART)  Per leerdoel: motivati e (waarom), stappenplan (hoe), tijdsplanning (wanneer en hoe lang) evaluatiecriteria (leerdoel behaald als …) uitwerken.

Opdracht 1 Welk toetsbaar leerdoel heeft te maken met contact maken en professionele beroepshouding? Wat is hierbij belangrijk? Hulpvragen: Waar let jij op bij het maken van contact?  Jouw basishouding?  Wanneer voel je je op je gemak bij anderen?  Jouw manier van contact maken en de rol van begeleider?  Waar zit het verschil in antwoorden tussen jou en anderen?  Conclusie?

Opdracht 2  Schrijf een toetsbare leerdoel op een groot vel.  Bijvoorbeeld: Student kan een dialoog vormgeven met cliënt, waarin hij op professionele wijze het gesprek kan aangaan, kan onderhouden en kan afsluiten.  Herformuleer als SMART leerdoel  Welke concrete activiteiten sluiten aan?

Praktijkplan  Inleiding  Omschrijving organisatie  Beschrijving problematiek doelgroep  Persoonlijke leerpunten/patronen  Kern: Leerplan (SMART)